رینگ‌ها

وظیفه‌ی رینگ‌ها آب‌بندی محفظه‌ی تراکم یا المنت کمپرسور است و بر اساس مدل دستگاه، کمپرسور روغن‌پاششی یا کمپرسور اویل فری، مدل‌های مختلفی برای این منظور به کار گرفته میشود. در کمپرسوری که جداره‌ی سیلندر آن با روغن روانکاری میشود از رینگ‌های فلزی (چدنی و فولادی) و در کمپرسور‌های هوای خشک از رینگ‌های تفلون گرافیتی یا گرافیتی بهره برده میشود. رفتار مکانیکی رینگ‌‌های فوق تفاوت‌های جدی داشته و در سایش، انبساط حرارتی و دیگر مشخصات رفتار خاص خود را دارند؛ بد نیست نگاه کوتاهی به هرکدام از این رینگ‌ها داشته باشیم، اما قبل از هر چیز رینگ‌های تراکم یا رینگ مورد استفاده در کمپرسور گاز و هوا را بهتر بشناسیم.

رینگ کمپرسور

در ساخت رینگ‌ها آن را به صورت دایره‌ی ناقص میسازند. کامل نبودن دایره‌ی رینگ از آن روست که فاصله‌ای برای انعطاف‌‌پذیری و پیش‌بینی انبساط طولی ناشی از حرارت وجود داشته باشد. کمپرسور‌های اویل فری برای مصارف خاص و با طراحی خاص ساخته میشوند و همانطور که پیشتر نیز مورد بحث قرار گرفته، در طراحی آنها ملاحظاتی به دلیل غیاب روغن و روانکاری خواهیم داشت، که عموما خوشایند نیست. به زبان دیگر در طراحی کمپرسور هوای خشک همواره پیچیدگی‌های بیشتری خواهیم داشت.

رینگ‌های بکار رفته در کمپرسور روغنی از جنس فلزی هستند؛ مثلا رینگ چدنی یا رینگ برنزی. و این رینگ‌ها اندکی الاستیسیته یا کشسانی دارد. الاستیسیته امکان درگیر شدن رینگ با جداره‌ی سیلندر را به خوبی مهیا میکند. اما در رینگ‌های گرافیتی یا تفلونی این ویژگی فنری وجود ندارد و در کنار آنها می بایست از فنر‌های تنشی استفاده شود. بکارگیری فنر برای ایجاد تنش (درگیری رینگ و جداره) اشکالی بزرگ دارد. هرگونه خرابی در رینگ‌ها احتمال رهاسازی فنرها و صدمه به کمپرسور را ایجاد میکند.

رینگ‌های کمپرسور همواره تحت فشار هستند و این مسئله از عوامل آب‌بندی بهتر آنها با جداره‌ی سیلندر خواهد بود. برای مثال در کمپرسورهای پیستونی، اختلاف فشار در دو سمت رینگ آن را در سمت فشار کمتر به جداره‌ی شیار پیستون و سیلندر میچسباند.

رینگ‌های چدنی شیار‌های موربی برای جلوگیری از نشتی دارد. ضریب انبساط حرارتی رینگ‌های تفلونی ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از رینگ‌های چدنی بوده و به همین دلیل فاصله‌ی گفته شده در ابتدای متن در آنها بیشتر لحاظ میشود. فاصله‌ی مذکور به مقداری از بریدگی دایره‌ی کامل رینگ اشاره دارد که برای انعطاف بهتر در نظر گرفته میشود. همچنین این فاصله در اثر سایش افزایش می یابد.

از مزایای رینگ‌های تفلونی میتوان به مقدار سایش مجاز آنها اشاره کرد. در این رینگ‌ها، تفلونی و گرافیت تفلونی، مقدار سایش تا ۴۰ درصد ضخامت رینگ مجاز بوده و تا هر زمان که شیارهای مورب بر یکدیگر همپوشانی مناسب را ایجاد کند، رینگ قابل استفاده است. همچنین در رینگ‌های فلزی کمپرسورهای روغن پاششی از برنز برای آب‌بندی بهتر در اوایل بهره‌برداری کمپرسور استفاده میشود و این ماده به سازگاری بهتر رینگ و سیلندر یاری میرساند.

از دیگر نکات مقاومت حرارتی بالای گرافیت است. کمپرسورهای فشار قوی گاه درجات حرارت بسیار بالایی را تجربه میکند که رینگ‌های گرافیتی از گزینه‌های مناسب برای استفاده در آنهاست. رینگ گرافیتی کمپرسور سه تکه است و از داخل حضور فنرهای تنشی به آب‌بندی آن با جداره‌ی سیلندر می انجامد.

رینگ فلزی

رینگ‌های فلزی مناسب کمپرسورهای روغنی است. کمپرسورهای روغنی همانطور که پیشتر گفته شد خود بر چند نوع است. در این کمپرسورها چه گاز تراکم هوا باشد یا گازهای فرآیندی، از دو نوع رینگ استفاده میشود: رینگ تراکم و رینگ روغن.

وظیفه‌ی رینگ تراکم جلوگیری از نشت گاز تراکم به سمت دیگر محفظه و وظیفه‌ی رینگ روغن جلوگیری از نشت روغن در مسیر عکس است. در کمپرسور پیستونی شیارهایی بر روی پیستون از پیش تعبیه شده است تا با ابزار مخصوص رینگ‌ها در داخل آنها قرار داده شود. پس از آن مجموعه شاتون، پیستون و رینگ‌های تراکم و روغنی با فشار درون سیلندر جاگذاری میشود. برای مشاوره در ارتباط با تعمیرات و نگهداری کمپرسورهای اسکرو نیز با همکاران ما در بخش فنی تماس حاصل کنید. تشخیص رینگ اصلی و غیراصلی، یا به بیان بهتر،‌ تست کیفیت رینگ کمپرسور در برخی موارد با نصب آن بر روی دستگاه میسر است. به طوری که رینگ‌های اصلی در حالت بلااستفاده شکل دایره نداشته و به هنگام نصب کاملا بر روی قطعه‌ی مورد نظر چفت میشوند. رینگ‌های بی کیفیت اما در زمان نصب کاملا چفت و فیکس نشده و با نور مناسب نقاط ضعف آنها قابل مشاهده است.

رینگ‌های مخصوص کمپرسور اویل فری

کمپرسور اویل فری در صنایع غذایی، دارویی، ساخت ابزار دقیق و برخی از فرآیند‌های صنعتی استفاده دارد. این کمپرسورها طراحی خاصی داشته و غیبت روغن به شکلی جبران شده است. حضور روغن مزایایی چون روانکاری، خنک‌سازی، پاکسازی و کاهش کلیرانس برای کمپرسورها فراهم می آورد. حضور آن همچنین امکان بکارگیری از رینگ‌های فلزی در کمپرسور را ایجاد میکند.

پلی تترا فلوئورو اتیلن یا تفلون از شناخته شده‌ترین مواد مورد استفاده در کمپرسور اویل فری یا هوای خشک است. همانطور که در کمپرسور اسکرو اویل فری به عنوان روکش روتورهای داخل المنت از تفلون یا روکش مولیبدنوم دی سولفید استفاده میشود، این مواد در رینگ‌های مناسب این کمپرسورها نیز جایگاه داشته و به کار گرفته میشود. در کمپرسورهای بدون روغن رینگ‌ها معمولا تفلونی یا گرافیتی است و گاه افزودنی‌ها و فیلرهای دیگری در مقادیر ناچیز به انها افزوده میشود.

گرافیت خواص خود روانکاری، مقاومت سایشی بالا، ضریب اصطکاک پایین را برای رینگ مورد استفاده به ارمغان آورده و عمر مفید آن بالاتر از رینگ‌های مشابه فلزی یا تفلونی است. رینگ‌های گرافیکی برش‌های پله‌ای دارد.

برش مورب
برش مورب
برش پله ای رینگ گرافیتی
رینگ گرافیتی و برش پله ای

 

 

 

 

 

 

اکثریت سازندگان کمپرسورهای هوای خشک بکارگیری رینگ تفلونی که با فیلرهایی چون گرافیت، پشم شیشه و برنز تقویت شده را ترجیح میدهند. انبساط حرارتی بسیار زیاد و ضعف مکانیکی از نقاط ضعف رینگ‌های تفلونی است. سایش پایین نیز از مزایای بکارگیری این ماده در ساخت رینگ‌های کمپرسور است.

تماس با شرکت