اینگرسولرند حدود ۱۲۰ سال پیش از ادغام دو شرکت حفاری آمریکایی با نام‌های اینگرسول و رند شکل گرفته است. این کمپانی بزرگ در سراسر جهان شعبات فروش و کارخانجاتی دارد، اما چندان در منطقه خاورمیانه فعال نیست. با وجود این در دهه‌های گذشته همواره برندی شناخته شده در بازار کمپرسور اسکروی کشورمان بوده است. این شرکت در ۲۰ سال اخیر برخی از واحدهای خود، من جمله واحد تولید کمپرسور اسکرو، را به شرکت‌های دیگری همچون اطلس کوپکو و دوسان کره جنوبی واگذار کرده است و از این رو برخی از ماشین‌ آلات این کمپانی در بازار هم با برند دوسان و هم با برند اینگرسولرند وجود دارند که از کیفیت خیلی خوبی هم برخوردارند. IRN 132 اینگرسولرند کمپرسوری اسکرو برقی و شناخته شده در بازار ایران است.

برای آشنایی با کمپرسورهای اسکرو به صفحه معرفی این کمپرسورها مراجعه کنید.

معرفی فنی کمپرسور IRN 132 اینگر سول رند

تصویری از کمپرسور اسرو برقی اینگرسولرند IRN 132
کمپرسور اسکرو برقی IRN 132 K

 

  • بهره وری عملیاتی: ۹۷ درصد
  • بدون برینگ‌های موتور
  • کمپرسور بدون روغن (oil free)
  • هواخنک، دارای افترکولر و سپراتور کاندنسیت
  • ۵۰ هرتز (مناسب برای برق ایران)
  • دارای بلوئر با سرعت کنترل شده

فشار عملیاتی و دبی هوای فشرده خروجی

کمپرسور اسکروی اینگرسولرند IRN132K در فشارهای ۷، ۷/۵، ۸، ۸/۵ و ۱۰ بار موجود است که به ترتیب ۲۱/۵، ۲۱/۲، ۲۰/۶، ۲۰/۱ و ۱۸/۶ مترمکعب بر دقیقه هوادهی دارند. این کمپرسورها همگی از موتور ۱۳۲ کیلوواتی بهره می برند.

چه زمانی دو کمپرسور اسکرو برقی بر یک کمپرسور اسکرو برقی ارجحیت دارد؟

در بسیاری از موارد، برای مثال اگر شما به ۳۰ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده نیاز مداوم داشته باشید، بهتر است از دو کمپرسور ۱۵یا ۱۶ متری استفاده کنید، اما چرا؟ در این حالت به هنگامی که یکی از دو کمپرسور از کار بیفتد، شما امکان تداوم تولید حداقل با نصف هوای فشرده را دارید تا سرویس و اوورهال کمپرسور معیوب به سرانجام برسد. همچنین همواره بهره‌مندی از یک کمپرسور استندبای برای چنین مواقعی توصیه میشود و در چنین حالتی، باز هم انتخاب دو کمپرسور اسکرو بر یک کمپرسور ارجحیت دارد. از نظر مالی تصور کنید که کمپرسور استندبای کمپرسور ۳۰ متری، خود نیز ۳۰ متری است. اما در کنار ۲ کمپرسور ۱۵ متری شما تنها به یک کمپرسور ۱۵ متری سوم نیاز دارید. احتمال اینکه هر دو کمپرسور زیر بار شما همزمان دچار عیب و ایراد مکانیکال یا الکتریکال شود بسیار پایین است.

در جدول زیر میتوانید ظرفیت هوادهی،‌ سطح نویز،‌ فشار کاری و موتور این کمپرسور را با دیگر کمپرسور این لاین IRN160 مقایسه کنید:

irn 132 & irn 160 datasheet
اطلاعات فنی کمپرسورهای اسکرو دیزل IRN132 و IRN160 اینگرسولرند یا دوسان کنونی

از آپشن هایی که می توان برای این کمپرسورها (اضافه بر امکانات کمپرسور استاندارد) انتخاب کرد می توان به آپشن ریستارت در زمان قطعی برق، محافظ مانیتور فاز، پوشش روتور، محافظ باران، محافظ سرما تا منفی ده درجه سانتیگراد و هیتر فضای موتور اشاره کرد.

نکات مهم در هنگام تهیه کمپرسور اسکرو

به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

برای تبدیل ظرفیت هوادهی (جریان) با واحد لیتر بر ثانیه به مترمکعب بر دقیقه می بایست مقادیر بر حسب لیتر بر ثانیه را تقسیم بر ۱۶/۶۷ کنیم.
برای تبدیل cfm به متر مکعب بر دقیقه می بایست مقادیر بر حسب cfm را تقسیم بر ۳۵/۳۱ کنیم.
برای تبدیل فشار با واحد psi به فشار با واحد بار می بایست مقادیر بر حسب psi را تقسیم بر ۱۴/۵۰ کنیم.

تماس با شرکت