ساخت افزایشی ایده اولیه چاپ سه­‌بعدی است.در این نوع ساخت جسم مورد نظر از طریق “افزودن لایه لایه” ساخته می‌­شود؛ چنان که در درست کردن کیک یا تزئین آن نیز از همین تکنیک استفاده می­‌شود.

برای به کارگیری موفقیت آمیز ساخت افزایشی، ضروری است که ابتدا دانش تکنولوژی های موجود در این زمینه را در مجموعه‌ی خود جا بیندازید. اطلس کوپکو از سردمداران صنعتی است که در آن ساخت افزایشی یا AM در تولید محصولات آنها قابلیت استفاده دارد. از آنجایی که تولید با این روش ورای تکنولوژی، نیاز به طراحی و بازطراحی محصولات نیز دارد، طراحان صنعتی شرکت اطلس کوپکو در دوره‌ی “طراحی برای ساخت افزایشی” در مجموعه‌ی Sirris شرکت کردند.

برای آشنایی با ساختار کمپرسور هوای فشرده اسکرو کلیک کنید

مرکز دانش بنیان هوای فشرده اطلس کوپکو

مرکز دانش‌بنیان Atlas Copco Airpower تخصصی ترین مرکز تکنولوژی پنوماتیک در جهان بوده و نیز ساختمان مرکزی بخش کمپرسور باد صنعتی گروه اطلس کوپکو نیز در آن واقع شده است. فعالیت های این مرکز مشتمل بر طراحی و تولید کمپرسورهای روغنی یا اویل اینجکت،‌ بدون روغن یا کمپرسور اویل فری، کمپرسور باد صنعتی پرتابل یا دیزلی، توربوکمپرسورها، اکسپندرها،‌ ژنراتورهای قدرت، تجهیزات مورد نیاز در صنعت هوای فشرده و سیستم‌های مدیریت هوا است. علاوه بر این مرکز مذکور راهکارهای صنعتی و خدمات اجاره‌پایه ای نیز در سرتاسر دنیا برای این صنعت ارائه میدهد. Atlas Copco Airpower بخشی از اطلس کوپکو، یکی از تامین کنندگان اصلی راهکارهای مربوط به صنعت و تولید است.

اطلس کوپکو به دنبال بهره گیری از چاپ سه بعدی برای چاپ قطعات پیچیده تر است.
طراحی شده با چاپ سه بعدی

در جریان این دوره آموزشی تکنولوژی‌های گوناگونی تشریح گردید که نیازمند چارچوب‌های جدیدی برای طراحی بودند. شرکت‌کنندگان نیز می بایست نمونه‌هایی از کارهای بازطراحی شده‌ی خود متناسب با تکنولوژي ساخت افزایشی را در طول برنامه ارائه میدادند.

برای آشنایی با ساختار کمپرسور اسکرول کلیک کنید

نگاهی به شکل طراحی شده با چاپ سه بعدی که بالاتر آمده است امکانات وسیعی که تکنولوژی چاپ سه بعدی پیش روی صنعت قرار میدهد را برملا میسازد. برای مثال در طراحی کمپرسور باد صنعتی، بهینه‌ترین حالت که مصرف انرژی را کاسته و بهره‌وری و بازدهی را افزایش میدهد شکلی پیچیده است که با ریخته‌گری معمول دستیابی به آن آسان نیست. اما با چاپ سه بعدی میتوان قطعات دقیقی برای استفاده بر روی کمپرسور باد صنعتی طراحی و تولید کرد که انقلابی در این حوزه و دیگر صنایع خلق خواهد کرد.

صنعت چاپ سه بعدی روز به روز پیشتر رفته و انتظار می رود در سال‌های آینده دستگاه‌هایی که تماما با استفاده از این تکنولوژی ساخته شده اند به بازار بیایند. باید خوب نگاه کنیم ببینیم صنعت کشور ما چه حرف‌هایی برای گفتن در این زمینه دارد؟ آیا مسئولان آمادگی صرف هزینه در این بخش را دارند؟ یا قصد داریم به تکنولوژي چاپ سه‌بعدی فقط به چشم ابزاری برای خلق مجسمه‌های ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متری از خودمان نگاه کنیم؟

کلاس‌های نقشه کشی صنعتی با تمرکز بر چاپ سه بعدی
کلاس‌های آموزشی اطلس کوپکو برای اموزش نقشه‌کشی صنعتی، متمرکز بر چاپ سه بعدی

منابع:
ایسنا
Sirris

تماس با شرکت