کمپرسورهای دومرحله‌ای اطلس کوپکو که برای ارائه فشارهای بالاتر از فشار نرمال (رنج عملیاتی بالای ۱۲ بار) طراحی و ساخته می شوند با عنوان GR شناخته می شوند. این عنوان در تفاوت با GA است که نشانگر کمپرسورهای تک مرحله ای است. این کمپرسورها از دو المنت بهره می برند که یکی مربوط به استیج فشار ضعیف است. در استیج فشار ضعیف هوای ورودی با فشار محیطی بسته به نسبت فشار استیج تا چند بار (معمولا ۳ تا ۵ بار) فشرده می شود و سپس در داخل واحد فشار قوی که طراحی آن مناسب دریافت هوای فشرده است مجدد تحت فشرده سازی قرار میگیرد تا به فشارهای عملیاتی بالاتر و موردنیاز مجموعه (فراتر از ۱۲ بار) برسد. در کمپرسور اسکرو معمولا سقف فشار عملیاتی حوالی ۳۵ تا ۴۰ بار بسته می شود و برای فشارهای بالاتر می بایست به سراغ کمپرسور پیستونی برویم که فشارهای مذکور ۱. در عموم صنایع کاربردی ندارد و ۲. امکان تغذیه مداوم هوای فشرده با ظرفیت هوادهی بالا برای آنها میسر نیست.

GR 110، اسکرو برقی ۱۱۰ کیلوواتی اطلس کوپکو

کمپرسورخانه‌ای با ۳ کمپرسور اسکرو برقی GR 110 اطلس کوپکو
کمپرسور GR 110 در کمپرسورخانه یا اتاق کمپرسور

کمپرسورهای GR اطلس کوپکو از کمپرسورهای برقی دو مرحله ای (Two-Stage) این شرکت می باشند (به طور کلی در نام آنها نیز R نماد دومرحله ای بودن بوده و آنها را از کمپرسورهای GAی تک مرحله ای متمایز می سازد). کمپرسورهای GR در مدل های GR 110، GR 132، GR 160 و GR 200 تولید می شوند و عددی که در کنار GR آمده است نشاندهنده ی توان موتور آنها به کیلووات می باشد. در مدل های ۵۰ هرتز کمپرسور GR 110 در دو فشار ۱۳ و ۲۰ بار موجود است (تنها مدل های GR 100 و GR 200 با فشار عملیاتی ۲۰ بار هم ساخته می شوند) و کمپرسورهای گفته شده به ترتیب ظرفیت هوادهی برابر با ۱۵/۳ و ۱۲/۶ مترمکعب بر دقیقه را ارائه می دهند.

دیتاشیت کمپرسورهای قدرتمند GR، فشار بیشتر یا ظرفیت هوادهی بیشتر؟

در جدول زیر اطلاعات کاملتری از سایر مدل‌های این لاین (GA و GR) همراه با اطلاعات مربوط به سطح صدا، ابعاد و وزن آنها آمده است.

اطلاعات فنی کمپرسورهای جی آر قدرتمند
دیتاشیت

نمودار عملکردی کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو ۱۱۰ تا ۲۰۰ کیلوواتی

شماتیک کلی عملکرد فنی و جریان هوا و روغن در این کمپرسورها در حالت زیر بار نیز در شکل زیر قابل مشاهده است.

همانطور که میدانیم GRها کمپرسورهای دومرحله ای برقی اطلس کوپکو هستند که برای ظرفیت هوادهی یا فشار عملیاتی بالا کاربرد دارند. GR 110 نیز از این قاعده مستثنی نیست و در فشارهای قوی ۱۳ و ۲۰ بار۱۵ و ۱۲ مترمکعب بر دقیقه دبی هوادهی هوای فشرده دارد. در تصویر شماتیک فوق نیز هوای ورودی ابتدا وارد استیج LP یا فشار ضعیف و سپس وارد استیج HP یا فشار قوی می شود. در هر دوی این مراحل روغن برای پاکسازی سیلندر فشرده سازی و همچنین روانکاری و خنکسازی جریان دارد و به رنگ نارنجی مشخص شده است.

بروشور کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو، مدل های GA 200-500 / GA 315 VSD / GR 110-200 – 50-60 Hz نیز بر روی سایت در صفحه ی کاتالوگ‌های اطلس کوپکو قرار گرفت.

تماس با شرکت