مغازه دار باشید، در کارخانه کار کنید و یا در خانه ی خود مشغول به کار باشید، شما قادر به فعالیت راحت در محیط پر سروصدا برای مدت طولانی نیستید. در صورتی که صاحب یک کسب و کار باشید قطعا علاقه ای به آزار مشتریان خود با صدای یک کمپرسور پرسروصدا ندارید، همچنین سطوح بالای نویز ممکن است سلامت کارکنان شما را با خطر مواجه سازد.

در این مطلب ما loudness یا همان میزان صدای سنجیده شده را رمزگشایی نموده و شما را در انتخاب یک کمپرسور کم‌صدا راهنمایی می کنیم.

* در صورتی که کمپرسور هوای شما صدای نامتعارفی تولید می کند و بیم اشکالات فنی دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

میزان صدا

در هنگام خرید یک کمپرسور کم‌صدا اقسام عباراتی چون ultra-quiet، noise-less و حتی silent به گوش شما می خورد، اما واقعا اینها به چه معنا هستند؟ درک میزان صدای هرچیز در مقایسه با صدای چیزهایی که روزانه در محیط اطراف خود می یابیم ساده تر است. برای اینکه یک دید کلی پیدا کنید به چارت زیر نگاه کنید:

از صفر دسی‌بل که انسان می شنود تا ۱۴۰ صدای تیک آف موتور جت که منجر به آسیب فوری به شنوایی می شود.
طیف اصوات در مقیاس دسی‌بل – منبع: aircompressorsdirect.com

چرا کمپرسورها این قدر پرصدا هستند؟

سطح نویز کمپرسورها امروزه در گستره ی وسیعی از ۴۰ تا ۹۲ دسی‌بل قرار می گیرد، که حقیقتا گستره‌ی وسیعی است. چگونه ممکن است یک کمپرسور نصف یک گفتگوی معمولی صدا داشته و دیگری تا حد خوبی کرکننده باشد؟ این به پارامترهای مختلفی برمیگردد:

اصطکاک

برخی روش های فشرده سازی هوا مانند آنچه در کمپرسورهای پیستونی رخ میدهد قطعات متحرک بیشتری دارند که در نتیجه ی تماس آنها با یکدیگر مقدار زیادی اصطکاک ایجاد می شود. دیگر کمپرسورها، اسکرو و اسکرول، قطعات متحرک کمتری در حد یک قطعه ی متحرک در کل دستگاه دارند و در طراحی تقریبا بی‌صدا محسوب می شوند.

آشنایی با کمپرسور اسکرو

آشنایی با کمپرسور اسکرول

منبع انرژی

پارامتر دیگری که در دسی‌بل خروجی کمپرسور نقش دارد منبع تامین انرژی آن می باشد. کمپرسورهای کم‌صداتر بدون شک برقی هستند. کمپرسورهای دیزلی ناچارا نویز بیشتری ایجاد می کنند زیرا از یک موتور برای تولید انرژی مورد نیاز کمپرسور هوا بهره می برند.

کمپرسور برقی

کمپرسور دیزلی

فاصله

هرچه به کمپرسور هوا نزدیکتر باشید صدا بیشتر خواهد بود و موقعیت هایی هستند که کمپرسور صدادار قابل قبول نیست، مانند مطب دکتر دندانپزشک. اگر بخواهید مواجهه با صدا را به طور کلی از بین ببرید شاید یکی از بهترین گزینه های شما تغییر مکان کمپرسور به نقطه ای دورتر از محیط کار خود است. در صورتی که جا داشته باشید،‌ سیستم های لوله کشی هوای فشرده برای تغییر مکان کمپرسور بسیار مناسب بوده و انعطاف برای نیازهای مختلف را به ارمغان می آورد.

کاهش نویز کمپرسور

در زمان تهیه‌ی کمپرسور بعدی، بهتر است سطوح صدایی که نیازمند محافظ شنوایی است و سطوحی که میتواند آسیب شنوایی فوری و ماندگار داشته باشد را بشناسید. این اتفاق NIHL یا آسیب شنوایی ناشی از صدا نامیده می شود. بسیاری از مصرف کنندگان نمیدانند که حتی مواجهه‌ی طولانی مدت با یک صدا در سطح ۸۰ دسی‌بل، مثلا صدای یک وکیوم (مکنده‌ی) پرصدا، می تواند منجر به از دست دادن شنوایی فرد گردد. توجه به این مسئله بالاخص در مشاغلی که کارگر در نزدیکی کمپرسور هوا یا سایر دستگاه ها مشغول به کار است به طور ویژه حائز اهمیت می باشد.

هرچند استانداردی برای تعیین سطح صدای همه ی کمپرسورها موجود نیست،‌ اما امروزه افراد بیشتر و بیشتری به دنبال کمپرسورهای کم‌صداتر هستند. در زیر لیستی از ویژگی ها و مدل هایی آمده است که امیدواریم در هنگام تهیه‌ی یک کمپرسور کم‌صدا به کار شما بیایند.

تضعیف صدا

به پمپ در اکثر کمپرسورها نگاه کنید و متوجه خواهید شد که کاملا بی حفاظ است،‌ این منجر به انفجار صدا بیخ گوش شما می شود. این روزها بسیاری از کمپرسورهای هوای مصرفی و حرفه ای با بهره گیری از لایه ای ضخیم تر از استیل یا آلومینیوم ساخته می شوند و برخی شرکت ها محفظه‌ ای برای تضعیف صدا به دور موتور،‌ پمپ و فن نصب می کنند. همچنین کمپرسورهای کم‌صدا از پدهای تضعیف‌کننده‌ی صدا برای کاهش میزان لرزش و جذب امواج صوتی تولیدی کمپرسور بهره می برند.

قطعات لاستیکی

لرزش‌های ناشی از کمپرسور ممکن است تشدید شده و کمپرسور را پرسروصداتر از آنچه واقعا هست بنمایند. برای حل این مشکل پدهای ایزوله‌ی لاستیکی برای جلوگیری از تماس این لرزش‌ها با کف زمین بسیار مناسبند. با بهره گیری از پدهای لاستیکی و همچنین دیگر تکنیک های تضعیف صدا، اکنون این امکان وجود دارد که کمپرسورهایی با کمتر از ۷۰ دسی‌بل صدای تولیدی داشته باشیم. این سطح صدای تولیدی اندکی بیش از یک مکالمه ی یک به یک، که برای گوش‌های ما کاملا مطبوع است، می باشد. فاصله‌ی این مقدار صدا با ۹۰ دسی‌بل که برای آسیب جدی و دائمی به شنوایی انسان خطرآفرین است بهبودی چشم‌گیر است.

با روغن و یا بدون روغن
Oiled vs Oil-free

منطقی است که اگر یک کمپرسور بدون روغن کار می کند،‌ پس باید پر سر و صدا باشد. در واقع ما این عبارت را مکررا می شنویم که “من کمپرسوری oil-free نمیخواهم، بسیار پرسروصدا هستند”
حقیقت امر، این عبارت درست است، حداقل برای کمپرسورهای هوای پیستونی سطح پایین؛ اما برخلاف باور عامه، هستند کمپرسورهایی که بسیار کم‌صدا و oil-free هستند.

کمپرسور اسکرو اویل فری یا بدون روغن

تولیدکنندگان بیشتری در حال توسعه تکنولوژی های جدید برای صنایع غذایی، دندانپزشکی و پزشکی هستند که به کمپرسورهای هوای تمیز،‌کم‌صدا و oil-free نیازمندند. مثال های این کمپرسورها عبارتند از: روتاری اسکرو، اسکرول و پمپ های پیستونی با طراحی دو پیستونه.

اقسام کمپرسورهای هوا

کمپرسورهای برقی به درستی کم‌صداتر از کمپرسورهای دیزلی هستند،‌ اما همچنان انتخاب در میان آنها شامل گزینه های بسیار متعددی است. پس پله ی بعدی انتخاب نوع مناسب نیاز شماست.

کمپرسور پیستونی

با اختلاف زیاد نسبت به باقی، کمپرسور پیستونی متداول‌ترین نوع کمپرسور است. این کمپرسورها پمپ‌های ساده‌ای هستند که از یک پیستون مشابه آنچه در محفظه‌ی موتورها میبینید بهره می جویند. پیستون به سرعت بالا و پایین می رود تا هوا را متناسب با سایز خود گیر بیندازد. کمپرسورهای پیستونی تک مرحله ای پرصداتر از کمپرسورهای دوپیستونی (دوپلکس) هستند. کمپرسورهای دوپلکس صدای کمتری دارند، زیرا هوای بیشتری را به ازای هر سیکل حرکتی خود تولید می کنند، ارتعاشات کمتری داشته و خنک‌سازی آنها مناسب تر است. سایر ویژگی هایی که می بایست در کمپرسورهای پیستونی کم‌صدا مورد توجه قرار گیرند عبارتند از: دور بر دقیقه ی کمتر، مخازن مورد تایید ASME، سیلندرهای آهنی و کمپرسورهایی که همراه با یک افترکولر عرضه می شوند.

کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای اسکرو به مراتب کم‌صداتر از کمپرسورهای پیستونی هستند. این کمپرسورها یک سیستم فشرده‌سازی جابجایی مثبت دارند که مشتمل بر یک جفت اسکروی مارپیچ می باشد. نمونه‌های روغن-تزریق متداول‌تر و ارزانتر از مدلهای بدون روغن می باشند. اگرچه کمپرسورهای بدون روغن در ابتدا گرانتر و در نگهداری نیز هزینه‌برتر هستند، در کیفیت بسیار بهتر بوده و در صنایع غذایی و دارویی بهره گیری از آنها ضروری است. حقیقتی که کمپرسورهای روتاری اسکرو را تا این حد کم‌صدا می کند این است که اسکروهای مارپیچ آنها در واقع با یکدیگر تماسی ندارند. از مزایای بسیار خوب این دسته از کمپرسورها امکان نصب آنها در نزدیکی محل کار بدون نیاز به بهره گیری از محافظ‌های شنوایی است. برای مثال کمپرسورهای لاین VSD+ اطلس کوپکو در حدی کم‌صدا هستند که تنها ۶۲ دسی‌بل صدا تولید می کنند.

کمپرسور اسکرول

بی‌صداترین و کاراترین کمپرسورهای هوا، کمپرسورهای هوای اسکرول هستند. این کمپرسورها از دو قطعه آهنی مارپیچ شکل (spiral) برای فشرده سازی هوا استفاده می کنند. یکی از قطعات ثابت بوده و دیگری در داخل چفت شده و در حرکات دایره‌ای شکل میچرخد و فشرده‌سازی را تحقق می بخشد. کمپرسورهای اسکرول برای کار مداوم ساخته شده اند و در بسیاری از مصارف تجاری مانند پزشکی، دارویی، غذایی، آزمایشگاهی، نساجی، الکترونیکی و تولیدی ایده‌آل هستند. اگرچه این کمپرسورها برای کار مداوم طراحی شده اند، تنها نکته ی منفی آنها ظرفیت هوادهی محدود آنهاست.

 

هوای بی‌صدا

در صورتی که به دنبال هوای بی‌صدا هستید، ما در جهان کمپرسور گستره‌ی وسیعی از انواع کمپرسورهای هوا را متناسب با نیاز شما در اختیارتان قرار می دهیم و اگر همچنان سوالاتی برای شما باقیست، کارشناسان ما در محل شرکت و یا از طریق راه های ارتباطی دیگر آماده‌ی پاسخگویی به شما هستند.

تماس با شرکت