قصد داریم در مجموعه مطالب مشابهی به بررسی کمپرسورهای اسکرو برقی و دیزل برندهای اطلس کوپکو، اینگرسولرند و کایزر بپردازیم. همچنین بعضا سری به کمپرسورهای اسکرول و پیستونی نیز خواهیم زد. در این مطلب GA 408 اطلس کوپکو از کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو را بررسی خواهیم کرد. این کمپرسور اسکرو دیگر تولید نمیشود، اما از محبوبیت بسیار بالایی میان مصرف کنندگان برخوردار است. GA و GR خانواده‌ای از کمپرسورهای اسکرو برقی اطلس کوپکو هستند که چند دهه پیشتازاین بازار بوده اند و استراتژی جالبی این مقام را برای آنها به ارمغان آورده است، توجه به کاربری که یکی از کلیدی‌ترین افراد زنجیره‌ی خرید یک کمپرسور اسکروست: تعمیرکاران. تعمیرکاران و تکنسین‌های سرویس و نگهداری کمپرسور اسکرو نقش مهمی در راه اندازی و نگهداری این کمپرسورها دارند و همچنین از اصلی‌ترین و مطمئن‌ترین مشاوران مدیران خرید برای انتخاب کمپرسور هوا هستند. کمپرسورهای G اطلس کوپکو شاید برتری خاص فنی بر کمپرسورهای برقی کایزر نداشتند، اما قطعا تعمیر آنها راحتتر بود. دسترسی به داخل کمپرسور اسکرو در این خانواده از کمپرسورها از طرفین و بسیار راحت بود، این در حالیست که درب کمپرسورهای کایزر از بالا بود و تعمیرکار مشقت فراوانی برای دسترسی به فضای داخلی و استیج کمپرسور هوا داشت.

کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو، مدل GA 408

کمپرسور اسکرو برقی GA 408
تابلوی کمپرسور اسکرو GA 408 اطلس کوپکو

موتور این دستگاه ۳۰ کیلووات بوده و ۱/۲ تن وزن دارد. ابعاد آن به ترتیب طول، عرض و ارتفاع عبارتند از: ۲۳۱۵، ۱۱۳۵ و ۱۲۳۵ میلی‌متر.

نمونه‌های کارکرده‌ی این دستگاه در بازار بین المللی با توجه به ساعت کارکرد، وضعیت دستگاه و سایر نکاتی که در هنگام خرید دستگاهی دسته دو می بایست مدنظر قرار گیرند در رنج قیمتی ۴ هزار دلار قابل خریداری هستند.

به عنوان نمونه‌های جایگزین از مدل های جدیدتر کمپرسورهای اطلس کوپکو برای این حجم هوا و فشار عملیاتی می توان به GA 30+ و GA 37 اشاره داشت که مطابق با جدول زیر قابل انتخاب هستند.

سیستم نامگذاری کمپرسورهای GA اطلس کوپکو، مدل‌های قدیمی‌تر

این دستگاه از کمپرسورهای قدیمی اطلس کوپکو می باشد و از تابلو برق کرونوترونیک بهره می برد. نامگذاری آن نیز مطابق با سیستم نامگذاری قدیمی اطلس کوپکو می باشد به این شکل که GA نشاندهنده ی برقی بودن کمپرسور بوده (مشابه نمونه های امروزی) و عدد ۴۰۸ مقابل آن نیز به معنای ظرفیت هوادهی ۴ مترمکعب بر دقیقه و فشار عملیاتی ماکسیمم ۸ بار می باشد.

مشخصات فنی کمپرسورهای اسکرو برقی مناسب برای جایگزینی GA 408

اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو GA 30 - GA 37
اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو GA 30 – GA 37

همچنین در برندهای کایزر و اینگرسولرند (دوسان کنونی) نیز مدل‌هایی جایگزین برای این مدل می توان یافت. اما با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و عدم علاقمندی برندهای فوق در طول سالیان متمادی برای حضور در بازار هوای فشرده‌ی ایران، دسترسی به خدمات پس از فروش برای آنها دشوار و دسترسی به قطعات یدکی بعضا غیرممکن می باشد. توصیه موکد آن است که کارخانجات در هنگام تهیه خط تولید به این مسائل در مورد کمپرسورهای هوای همراه توجه لازم را مبذول فرمایند.

 

* سایر مدل های کمپرسورهای اطلس کوپکو بر روی صفحه‌ی کتب راهنمای این کمپرسورها قرار گرفته اند و قابل جستجو هستند.

تماس با شرکت