اطلس کوپکو در سال‌های اخیر اقدام به تولید کمپرسورهای اسکروی آب پاششی کرده است. این کمپرسورها اویل فری است. کمپرسورهای اویل فری در مقایسه با کمپرسورهای روغن پاششی ضعف بهره وری دارند که با تغییراتی در طراحی و قطعات جبران شده است. در نسخه‌های سری Z این مسئله با کاهش کلیرانس روتورها با دیواره سیلندر تراکم و روکش تفلون روتورها حل شده است. در سری AQ رویکرد جالبی به کار گرفته شده است؛ این کمپرسورها پاشش آب به داخل سیلندر تراکم دارد و از روتورهایی پلیمر-سرامیکی بهره میبرد. در پایان مطلب امکان مقایسه بهره وری این کمپرسور اسکرو آب پاششی با نمونه‌های اویل فری متداول پیشنهاد شده است.

کمپرسور AQ، کمپرسورهای آب پاششی اطلس کوپکو

در قلب کمپرسورهای سری AQ اطلس کوپکو یک واحد هواساز خاص با سیستم تزریق آب (آب پاششی) قرار گرفته است که کارایی بالایی داشته و فشرده سازی ایزوترمال (همدمای) تقریبی را ممکن میسازد.

روتورهای پلیمر-سرامیکی این کمپرسور با بلبرینگ‌های روانکاری شده با آب هدایت می شوند که المنت کمپرسور به روغن آغشته نشده و هوای خروجی بدون روغن باشد.

مشخصات فنی کمپرسور

مدل AQ 55 در سه فشار عملیاتی ۷/۵، ۱۰ و ۱۳ ساخته می شود که به ترتیب دبی هوای خروجی آنها برابر با ۹/۲، ۷/۹ و ۶/۵ مترمکعب بر دقیقه می باشد. موتور نصب شده بر روی این دستگاه‌ها ۵۵ کیلووات (۷۵ اسب بخار)‌ بوده و ۶۸ دسی‌بل (در حد یک جارو برقی کم‌صدا) صدا تولید می کند.

این کمپرسورها مشابه با سایر مدل های کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو در دو نوع آب‌خنک و هوا‌خنک تولید می شوند (Water-cooled vs Air-cooled). مدل های آب‌خنک معمولا نسبت به مدل های هواخنک وزن بیشتری داشته و کارایی آن ها در برخی مناطق و برای برخی مصارف بهتر است (در پست های پیشین توضیح داده شده است). همچنین این دستگاه‌ها مشابه قریب به اتفاق کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو به صورت فول فیچر هم عرضه می شود و فشار هوای خروجی آنها در حدود ۰/۲۵ بار دچار افت فشار می شود.

دیتاشیت

در جدول زیر مشخصات سایر مدل های لاین AQ کمپرسورهای اطلس کوپکو آمده است؛ این مدل ها عبارتند از AQ 30، AQ 37، AQ45 و AQ 55. در صورت تمایل به مقایسه این کمپرسورها با مدل‌های مشابه روغن پاششی و اویل فری می بایست مدل‌های متناظر با توان موتور مشابه را مبنا قرار دهیم، یعنی GA 55 روغن پاششی یا ZR 55 اویل فری و آبخنک.

دیتاشیت کمپرسور آب پاششی اطلس کوپکو
دیتاشیت سری AQ

بروشور معرفی این کمپرسورها بر روی صفحه کتب راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفته است.

تماس با شرکت