دو روش برای فشرده سازی هوا وجود دارد، فشرده سازی دینامیکی و جابه‌جایی مثبت. کمپرسور اسکرول از روش جا به جایی مثبت برای فشرده سازی استفاده میکند. کمپرسور اسکرول در مقایسه با سایر کمپرسورهای جابجایی مثبت، مانند کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی، در یک خصیصه شباهت زیادی به کمپرسورهای دینامیکی دارد، ظرفیت هوادهی بسیار بالا. در میان کمپرسورهای جابجایی مثبت، کمپرسور اسکرول ظرفیت هوادهی بالا و فشار عملیاتی پایین، کمپرسور اسکرو ظرفیت هوادهی و فشار عملیاتی متوسط و کمپرسور پیستونی ظرفیت هوادهی پایین و فشار عملیاتی بالاتری دارد. توجه لازم است که این توضیحات در حقیقت امکان دستیابی راحتتر به سطوح گفته شده را مدنظر قرار میدهد. در واقع پیش از طراحی و توسعه کمپرسورهای جدیدتر، کمپرسور پیستونی نیاز به ۱۰۰ متر مکعب بر دقیقه هوای فشرده را نیز پاسخگو بود. اما دستیابی به آن مقادیر برای کمپرسورهای پیستونی دشوارتر و پرهزینه‌تر بود.

کمپرسور اسکرول چیست؟

کمپرسور اسکرول یک مدل کمپرسور جابه‌جایی بدون روغن و روتاری است. این کمپرسور مقدار مشخصی از هوا را به صورت متداول به حجم کمتر تبدیل میکند. اجزای کمپرسور شامل یک مارپیچ استاتور است که در یک محفظه ثابت قرار دارد و یک مارپیچ بیضوی که نیروی محرکه‌ی آن حاصل از موتوری الکتریکی یا دیزل است.

مارپیچ ها با جابجایی فاز 180 درجه مجهز به جابجایی هوا با حجم به تدریج و متغیر هستند. این جز اسکرول به ثبات شعاعی کمک میکند.

نشتی در کمپرسور اسکرول بر دو نوع شعاعی و محوری است. در پست معرفی جامع کمپرسور اسکرول علاوه بر انواع نشتی از محدودیت‌ها و مزایای کمپرسور اسکرول بیشترمطلع شوید.

در این کمپرسور نشتی حداقل است.

اختلاف فشار داخل محفظه ی هوا کمتر از اختلاف فشار داخل و بیرون است. مارپیچ چرخشی به وسیله یک میل لنگ کوتاه مدت رانده می شود و در اطراف مرکز مارپیچی ثابت برقرار است. ورودی در بالای محفظه عنصر قرار دارد.

هنگامی که مارپیچ میچرخد، هوا به داخل محفظه کشیده میشود و همین طور که به سمت مرکز حرکت میکند به تدریج فشرده می شود تا به نقطه ی خروجی و شیر یک طرفه خروجی میرسد. چرخه‌ی فشرده سازی برای ۲/۵ چرخش کار میکند، که باعث میشود به ما یک جریان هوای آزاد و بدون وقفه را بدهد. این فرایند نسبتا آرام است و ارتعاشات کمی دارد، به همین دلیل اجزا آن در مقایسه با کمپرسورهای دیگر مثلا کمپرسورهای پیستونی، به سختی دچار تغییر گشتاور میشوند.

منبع:‌ اطلس کوپکو آمریکا

تماس با شرکت