در ۲۰۰ سال گذشته صنعتگران راه‌هایی را برای تبدیل مواد خام به محصولات کاربردی یافته اند. در پالایشگاه‌ها، کارکنان از این فرآیندها برای تبدیل نفت خام و سایر روغن‌های طبیعی به سوخت وسایل نقلیه و افزودن پایداری داروها، لوسیون‌ها و مواد غذایی بهره می برند.

اکنون و حتی تا قرن آینده نیز تصور زندگی بدون نفت دشوار است.

فرآیند‌هایی که نفت خام استخراج‌شده از زمین را به سوخت وسایل نقلیه تبدیل میکنند شامل مراحل متعددی هستند که به ماشین‌آلاتی با توان هوایی بهینه نیازمندند. همچنین فرآیند‌های مشابهی بر صنعت تولید روغن‌های گیاهی حاکم است. این فرآیندها نیازمند به کارگیری کمپرسورهای هوا، تقریبا در تمامی مراحل، هستند.

در پالایشگاه‌های نفت خام، کمپرسورهای هوا ماشین‌آلات پیچیده‌ای را به کار می اندازند که نفت خام را به گستره‌ی وسیعی از فرآورده‌ها تبدیل می کند، از گازوئیل و بنزین گرفته تا قیر و کک نفتی.

بنزین، سوخت هواپیما و ...
فرآورده‌های نفتی فرآوری شده در کشورهای صنعتی

برخی از بزرگترین پالایشگاه‌های نفت خام روزانه بیش از ۹۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کنند. هر بار که شما باک بنزین خودروی خود را پر می کنید، سوختی که وارد موتور شما می شود محصول یک فرآیند پالایش پرفشار است.

در واحدهای فرآوری گاز طبیعی نیز پالایش صورت میپذیرد. در این واحدها کمپرسور هوا محتوای گاز طبیعی و خام را تصفیه کرده و برای استفاده به عنوان منبع نیرویی مناسب اماکن تجاری، صنعتی و مسکونی فراهم میاورند.

کمپرسورهای هوا در واحدهای پالایش نمک و مواد فلزی نیز استفاده دارند. در دومی این کمپرسورهای هوا هوای فشرده‌ای را تولید می کنند که برای پالایش فلزات متعددی چون مس، طلا، نقره و منیزیم کاربرد دارد.

استفاده‌های متداول کمپرسورهای هوای صنعتی در پالایشگاه‌ها

پالایشگاه‌ها از کمپرسورهای هوا در عملیات‌های مختلف فرآوری بهره می برند. با کمک کمپرسورهای هوای فشار قوی است که تکنسین‌های پالایش امکان بهبود کیفیت نفت خام را به دست می آورند. با بهره‌گیری از کمپرسورهای فشار معمولی نیز پالایشگاه‌ها روغن‌ها را تصفیه و مناسب استفاده در محصولات سوختی می کنند.

همچنین کمپرسورهای هوا در پالایشگاه برای جداسازی محتوای گوگرد و بهبود کیفیت بنزین و نفت نیز استفاده می شوند. برخی از کلیدی‌ترین فرآیندهای پالایش که از توان هوای فشرده استفاده می کنند عبارتند از:

هیدروکراکینگ
هیدروتریتینگ (تصفیه با هیدروژن)
گوگردزدایی
گوگردزدایی گاز دودکش (FGD)
هیدرودسولفوریزاسیون
ریفرمینگ کاتالیستی
کراکینگ کاتالیستی سیال بستر
تولید کُک
اصلاح بهار
جذب سطحی با تناوب فشار (PSA)
ریکاوری گاز مشعل
تولید هیدروژن

اقسام کمپرسور هوای مورد استفاده در پالایشگاه‌ها

کمپرسور هوای پیستونی

کمپرسورهای پیستونی از پرکاربردترین کمپرسورهای مورد استفاده در صنایع نفتی و گازی هستند. در کمپرسور هوای پیستونی هوای محیطی با بهره‌گیری از یک شافت به داخل کشیده شده و سپس در داخل سیلندر و به وسیله‌ی سیلندری فشرده می شود.

کمپرسور هوای سانتریفیوژ

کمپرسورهای سانتریفیوژ نیز در پالایشگاه‌های نفت و گاز کاربرد دارند و این ماشین‌آلات فشار مداومی برای عملیات پیوسته تحویل می دهند. کمپرسورهای این دسته توان بالایی ارائه می دهند که برای مصارف عملیاتی نیازمند به هوای فشار قوی مناسب است. کمپرسورهای هوای سانتریفیوژ در دو نوع تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای ساخته می شوند.

کمپرسور گاز

پالایشگاه‌ها برای فرآیندهای مختلفی از کمپرسورهای ویژه‌ای که برای صنعت نفت و گاز ساخته شده اند استفاده می کنند. در کمپرسورهای گازی همان عملیاتی که در کمپرسورهای هوا بر روی هوا صورت میپذیرد بر روی گاز انجام شده و فشرده می شود. کمپرسورهای گازی برای مصارف هیدروکراکینگ، تصفیه با هیدروژن، گوگردزدایی بنزین و گازوئیل، ریفرمینگ کاتالیستی و فرآیندهایی دیگر کاربرد دارند.

کمپرسور روتاری اسکرو

برای فرآیندهای هیدروتریتینگ (تصفیه با هیدروژن)، ریفرمینگ کاتالیستی و با بخار کمپرسورهای روتاری اسکرو هوای فشرده‌ی موردنیاز را فرآهم می آورند. در کمپرسورهای روتاری، هوا در میان ۲ اسکرو و یا یک اسکرو و یک محفظه (اسکرول) فشرده می شود. هوای فشرده سپس برای مصارف مختلف صنعتی توزیع می شود. این مصارف می تواند هرکدام از نیازهای محدوده‌ی فشاری ۳ تا ۲۵ بار را در صنایع نفتی و گازی شامل شود.

تماس با شرکت