در هفته‌ی پیش رو به بررسی کمپرسورهای مناسب برای سرویس و عملیات نگهداری خطوط لوله‌ی پالایشگاهی خواهیم پرداخت. این بررسی با بهره‌گیری از جدول زیر و موارد مشخص شده بر روی آن صورت خواهد پذیرفت. کمپرسورهای اسکروی مورد بررسی همگی دیزل و از برند اطلس کوپکو هستند. در مقایسه با کمپرسور پیستونی و اسکرول، کمپرسور اسکرو دیزل توان ارائه فشارهای مورد نیاز صنعت در محدوده متوسط تا فشار قوی را داراست و این فشار را با دبی هوادهی هوای فشرده مناسب عرضه میکند. در صورت دسترسی به برق در پالایشگاه، پتروشیمی و یا بر روی سکوی نفتی استفاده از نسخه‌های برقی همین کمپرسورها توصیه می شود. کمپرسورهای زیر غالبا در دو نوع شاسی متحرک – کمپرسور موبایل – و کمپرسور پکیج آف شور تولید می شوند. همچنین در هنگام تهیه کمپرسور اسکرو می بایست شرایط محیطی و آب و هوایی من جمله دمای هوا و ارتفاع را مدنظر داشت.

تگ کمپرسور اسکرو بر روی سایت جهان کمپرسور بهترین منبع برای جستجو در مدل‌های متنوع این کمپرسورها و کسب اطلاعات حرفه‌ای در مورد چگونگی تهیه، عملکرد، نگهداری، سرویس و خدمات این دستگاه‌هاست.

کمپرسورهای مناسب برای نگهداری خط لوله عبارتند از XAXS 600  - XAHS 675 - XR 1000 - XRH1100 - XRV1200 - XRV1300
کمپرسورهای مناسب سرویس خطوط لوله

کمپرسورهای مورد بررسی تمامی از کمپرسورهای اسکرو دیزل شرکت اطلس کوپکو و روغن پاششی هستند. این کمپرسورها عبارتند از:
– XAXS 600
– XAHS 675
– XR 1000
– XRH1100
– XRV1200
– XRV1300

بر طبق الگوی نامگذاری کمپرسورهای متحرک اطلس کوپکو که در شکل زیر آمده است میتوان مشخصات این کمپرسورها را استخراج نمود:

X معرف کمپرسورهای دیزل اطلس کوپکو، A معرف تک مرحله‌ای بودن، حرف بعدی معرف فشار عملیاتی، S نمایشگر کم صدایی، عدد بعدی نشاندهنده‌ی ظرفیت هوادهی و حروف بعدی معرف موتور کمپرسور دیزلی هستند.
رمزگشایی از نام کمپرسورهای دیزل اطلس کوپکو

چهار نکته در مطالعه‌ی این نام‌ها می بایست مدنظر قرار گیرد:

۱. حرف X نیز در بخش Working pressure یا فشار عملیاتی کمپرسورها باید آورده شده و مقداری که نمایندگی خواهد کرد ۲۵۰ psi یا ۱۷ بار می باشد.

۲. تمامی مقادیر اعدادی که در مقابل حروف معرف کمپرسور آمده اند،‌ در اینجا، به واحد cfm یا فوت مکعب بر دقیقه می باشد.

۳. اطلس کوپکو نامگذاری کمپرسورهای فشار قوی دارای دو المنت هواساز را در این چارت از قلم انداخته است! جای خالی و حروف M، T، H و V برای کمپرسورهای دارای دو استیج متوالی، که در نامگذاری با XR شناخته می شوند، مقادیر متفاوتی فشار عملیاتی را نمایندگی خواهد کرد. این مقادیر عموماً از این جدول پیروی می کنند:

فشار عملیاتی کمپرسورهایی که ۲ استیج هواساز متوالی دارند از ۱۹ تا ۳۰ بار است، معمولاُ.
فشارهای متناظر با مدل‌های فشار قوی اطلس کوپکو دیزل. این کمپرسورها دارای دو المنت هواساز متوالی هستند.

۴. خود اطلس کوپکو نیز از یک جایی به بعد به الگوی نامگذاری خود وفادار نیست! برای مثال XRVS 1000+ CD، تا ۵۰۸ و XRV 1200 Excel تا ۳۳۰ پوند بر اینچ مربع فشار عملیاتی ارائه می دهند؛ این به معنای تفاوتی در حد ۱۳ بار فشار می باشد.

——

برای نمونه دیتاشیت نخستین مدلی که بررسی خواهیم کرد، XAXS 600 را در زیر مشاهده می کنید:

کمپرسورهای XAXS از جدیدترین کمپرسورهای اطلس کوپکو بوده و با دبی هوای فشرده‌ی ۱۶/۶ مترمکعب بر دقیقه، ۱۷ بار فشار عملیاتی دارند.
برگ مشخصات کمپرسورهای XAMS 850 ، XATS 800 ،‌XAHS 710 ،‌XAVS 650 و XAXS 600

این کمپرسور در ۱۷ بار فشار عملیاتی، ۱۶/۶ مترمکعب بر دقیقه یا ۲۷۷ لیتر بر ثانیه ظرفیت هوادهی دارد. مشابه تمامی مدل‌هایی که در این جدول آمده است مجهز به موتور کاترپیلار C7 می باشد که ۶ سیلندر بوده و ۱۸۶ کیلووات توان خروجی آن است.

دور موتور این کمپرسور در توان اسمی آن ۲۰۰۰ دور بر دقیقه است که میتوان اینگونه برداشت کرد که کمپرسور پرسروصدایی است. در جدول نیز می بینیم که ۱۰۰ دسی‌بل صدا دارد و این سطح نویز در فاصله‌ی ۷ متری به ۷۶ دسی‌بل کاهش می یابد؛ این بدین معناست که اگر در فاصله‌ی ۷ متری این کمپرسور به طور مداوم کار کنید کمی باید نگران باشید (کار مداوم در محیطی با صدای کمتر از ۷۰ دسی‌بل بی‌خطر و بیش از ۸۵ دسی‌بل به شدت خطرآفرین می باشد، ۷۶ دسی‌بل را می توان معادل صدای موسیقی بلند در یک سالن یا تقریبا اندازه‌ی صدای ۲ جاروبرقی دانست). لیکن باید مدنظر قرار داد که صدای این کمپرسور در اصل ۱۰۰ دسی‌بل بوده و در هنگام کار در فاصله‌ی نزدیک استفاده از محافظ گوش ضروری است.

از ویژگی‌های این کمپرسورها، مشابه تقریبا تمامی کمپرسورهای تولید اطلس کوپکو، می توان به سهولت سرویس آن اشاره داشت. تمامی نقاط سرویس این کمپرسورها در یک سمت آن قرار داشته و نسبت به مدل‌های مشابه کایزر و اینگرسولرند (دوسان) بسیار در دسترس‌تر هستند. همچنین این کمپرسورها مدعی مصرف سوخت اقتصادی بوده، برای اپراتور و محیط زیست خطری ندارند و در محیط شهری نیز قابل راه‌اندازی می باشند.

برای نگهداری و سرویس خطوط لوله، دومین کمپرسوری که در جدول ابتدای متن توصیه شده XAHS 675 می باشد. این کمپرسور علاوه بر سرویس خطوط لوله برای شات کریت، حفر چاه آب و حفاری ژئوتکنیکال نیز مناسب بوده و در کنار XAVS 600 و XRH 1100، مشخصات فنی آن را در جدول زیر ملاحظه می کنید:

XAVS600 و XAHS675 هر دو از یک مدل موتور کامینز با دور ۲۲۰۰ بهره میبرند.
مشخصات فنی XRH1100 ،‌XAVS600 و XAHS675

(بروشوری که جدول فوق از آن استخراج شده بر روی صفحه‌ی کاتالوگ‌های اطلس کوپکو قرار گرفته است)

XAHS675 همانطور که نام آن بر می آید کمپرسوری دیزل، روغن پاششی و تک استیج است که ۱۲ بار یا ۱۷۵ psi فشار عملیاتی برای ۶۷۵ cfm دبی هوای فشرده خروجی فراهم می آورد. این کمپرسور همچنین برای فعالیت با صدای کمتر طراحی شده است. با توجه به ۲۲۰۰ دور بر دقیقه سرعت موتور و بهره‌گیری از این طراحی Silenced در فاصله‌ی ۷ متری ۸۵ دسی بل نویز دارد که تقریبا دو برابر XAXS600 هفتاد و شش دسی بلی است

هر دو برند کاترپیلار و کامینز موتورهای باکیفیت و قابل اتکایی تولید می کنند و انتخاب یکی از این دو به عنوان برند برتر در موتورهای دیزل سلیقه‌ای خواهد بود؛ سلیقه‌ی ما، کاترپیلار.

سومین کمپرسور پیشنهادی در جدول، XR 1000، کمپرسوری دیزل و روغن پاششی، دارای دو استیج هواساز بوده و در دبی هوای فشرده‌ی ۱۰۳۵ فوت مکعب بر دقیقه (cfm)، فشاری برابر با ۲۷۵ پاوند بر اینچ مربع (psi) یا ۱۹ بار ارائه میدهد. پیشتر به بررسی یکی دیگر از کمپرسورهای خانواده‌ی اکسل اطلس کوپکو، XRH 1100 پرداخته‌ایم که از طریق لینک زیر در دسترس است:

کمپرسور دیزلی XRH 1100 Excel

این کمپرسورها برای حفر چاه آب و یا دکل نفتی ایده‌آل هستند و ظرفیت هوادهی بالای آن‌ها عملیات پیوسته را میسر میسازد، البته کمپرسورهایی چون XRH 1100 و XRV 1200 و XRV 1300 به دلیل فشار عملیاتی بالاتر برای حفاری‌های عمیق‌تر نیز مناسب هستند؛ این از آن روست که در حفاری DTH یا دان د هول (Down the Hole) نیاز به فشار کافی داریم تا در انتهای مسیر و پس از افت فشار، همچنان فشار کافی برای فوت کردن لایه‌های تراشیده شده وجود داشته باشد.

در جدول جریان هوای فشرده‌ خروجی کمپرسورهای XR1000، XRH1100 Excel، XRV1200 Excel و XRV1350 همراه با فشار عملیاتی، ابعاد، وزن خشک، مدل موتور دیزل کمپرسور، و دور موتور و تعداد سیلندرهای آن آمده است. موتور تمامی این کمپرسورها کامینز و از مدل‌های NTA 855 BC و KTA-1150-C این سازنده می باشد.
دیتاشیت کمپرسورهای XR1000، XRH1100 Excel، XRV1200 Excel و XRV1350

همانطور که در جدول بالا که حاوی اطلاعات فنی این کمپرسورهای دیزل است مشاهده می کنید، تمامی این کمپرسورها مجهز به موتورهای کامینز هستند و در مدل XR1000 این موتور۱۸۰۰ دور بر دقیقه سرعت اسمی دارد. این کمپرسور هوای اسکرو دیزل ۲۹/۳۰ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی داشته و این هوای فشرده را تحت ۱۹ بار فشار ارائه می دهد.

تصویری از یک طرف کمپرسور XRX 1350 CUD.
با نگاهی به این کمپرسورها، اولین نکته‌ای که جلب توجه می کنید سهولت سرویس است.

در تصویر بالا که یکی از کمپرسورهای همین خانواده را می بینیم متوجه می شویم که طراحی آن به گونه‌ای بوده که تمامی دسترسی‌های کلیدی در یک سمت قرار بگیرد. این امر برای نگهداری و سرویس کمپرسور یک مزیت بوده و در گستره‌ی کمپرسورهای اطلس کوپکو، چه برقی و چه دیزل، رعایت می شود. سایر نکات نیز در تصویر آمده است.

چهارمین کمپرسور لیست ابتدای متن، XRH1100 می باشد، این کمپرسور پیشتر در پستی مورد بررسی قرار گرفته است:

کمپرسور دیزلی XRH 1100 Excel

پنجمین کمپرسور XRV1200 می باشد. این کمپرسور همانطور که از نام آن برمی‌آید، کمپرسوری اسکرو دیزل، روغن پاششی و دارای دو المنت هواساز است. این کمپرسور همچنین ۱۲۰۰ فوت مکعب بر دقیقه یا ۳۳ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی هوای فشرده در فشار عملیاتی ۲۲/۷۵ بار دارد. بالاتر در معرفی XR1000 جدولی آمد که مشخصات XRV1200 ساخته شده با موتور کامینز نیز در آن آمده بود. مدل‌های مختلف کمپرسورهای اطلس کوپکو، بالاخص کمپرسورهای دیزل موبایل، همواره با موتورهای مختلفی ساخته می شوند. این مدل کمپرسورهای اطلس کوپکو نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با موتورهای دیزل کاترپیلار نیز عرضه می شوند.

تصویری از کمپرسور XRV 1200 Excel
کمپرسور اسکرو دیزل XRV 1200 اطلس کوپکو

یک دستگاه از این مدل کمپرسور بر روی وبسایت علی‌بابا قرار دارد:

تصویری از یک واحد کمپرسور XRV 1200 بر روی وبسایت علی بابا با قیمت ۵۰ هزار دلار.
XRV1200 Excel بر روی وبسایت علی بابا
این کمپرسور مدل سال ۲۰۱۴ بوده و در حال حاضر در شهر کلکته‌ی هندوستان قرار دارد.
مشخصات و وضعیت این دستگاه کمپرسور XRV1200

همانطور که در تصاویر بالا می بینید این فروشنده یک واحد کمپرسور XRV 1200 کم‌کارکرد ساخته‌ی سال ۲۰۱۴ برای فروش گذاشته است و از تصاویر کمپرسوری سالم به نظر می‌آید؛ البته قیمت ۵۰ هزار دلار برای این مدل کمپرسور کارکرده‌ی اطلس کوپکو دیزل قیمتی گران محسوب میشود. همچنین واردات این یک نمونه کمپرسور تنها تا ۳ ماه دیگر برای کشور ایران میسر می باشد (مدل‌های وارداتی می بایست تولید کمتر از ۵ سال قبل باشند).

ششمین و آخرین کمپرسور دیزلی موبایل اشاره شده در جدول XRV 1300 می باشد که دو استیج هواساز دارد، مشابه سایر کمپرسورهای موبایل اطلس کوپکو روغن پاششی است و مشابه XRV 1200 هوا را تا ۲۳ بار فشرده می سازد. این کمپرسور هوای فشرده شده‌ را با دبی ۱۲۸۴ فوت مکعب بر دقیقه بیرون میدهد که برابر با ۳۶/۳ مترمکعب بر دقیقه یا ۶۰۶ لیتر بر ثانیه خواهد بود.

سایر مشخصات این کمپرسور در جدول زیر آمده است و این جدول به همراه بروشور متناظر در بخش کتب راهنما، صفحه‌ی ماشین‌آلات اطلس کوپکو قرار گرفته است.

در این جدول مشخصات فنی مدلهای XRVS 1300 CD7 ، XRVS 1350 CD7 ، XRXS 1240 CD7 و XRXS 1275 CD7 آمده است که همگی برای حفاری گزینه‌هایی ایده‌آل محسوب می شوند.
دیتاشیت کمپرسورهای اسکرو دیزل XRVS 1300 CD7 ، XRVS 1350 CD7 ، XRXS 1240 CD7 و XRXS 1275 CD7.

همانطور که در این جدول ملاحظه می کنید این کمپرسور از موتور کاترپیلار Acert مدل C18 بهره می برد که ماکسیمم سرعت آن ۱۸۰۰ دور بر دقیقه می باشد. این کمپرسور در فاصله‌ی ۶/۵ متری ۷۶ دسی بل نویز خواهد داشت که به نسبت مدل‌های دیگر اندکی کم‌صداتر خواهد بود.

این کمپرسورها در مدل‌های جدید ویژگی‌های زیر را دارند که مزایای خاص خود را به همراه خواهند داشت:

در این کمپرسورهای جدید ویژگی‌های جدیدی گنجانده شده که منجر به صرفه جویی در انرژي، افزایش بهره‌وری پرسنل سرویس، افزایش دبی هوای فشرده و طول عمر المنت می شود.
ویژگی‌های کمپرسورهای سری XRV 1300 که در نسخه‌های جدیدتر گنجانده شده است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های شرکت تماس حاصل کنید:
تماس با شرکت