پمپ‌های خلأ و کمپرسورهای هوا کاربردهای فراوانی در گستره‌ی وسیعی از صنایع شیمیایی دارند. صنایع پتروشیمیایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. تکنولوژيی‌های خشک (بدون روغن یا Oil-free) و روغن پاششی روتاری اسکرو، رینگ‌های سیال و اجکتورها من‌جمله‌ی تجهیزات کاربردی در این صنعت هستند. سیستم‌های مهندسی‌شده‌ای که برای مصرف‌کنندگان به طور خاص، ایمن و قابل اتکا طراحی می‌شود، نیازهای آن‌ها به هوای فشرده‌ را برطرف می سازد.

در ادامه با برخی از این کاربردها در صنایع پتروشیمی آشنا میشویم:

پرده‌های هوا

هوای فشرده به عنوان پرده‌ای برای خلق محیطی ایمن و تمیز استفاده می شود.

سیلندرها و شیرهای کنترل (سوپاپ)

کمپرسورهای هوا برای راه‌اندازی‌ پمپ‌ها و تجهیزات استفاده دارند، این از آن روست که هوا غیرانفجاری بوده و ایمن و قابل اتکاست.

تفاوت پمپ و کمپرسور را میدانید؟ در صورت تمایل کلیک کنید تا در این مورد دانش دقیقتری کسب کنید.

فشرده‌سازی گازها

گازها پیش از پمپ شدن به داخل خطوط لوله‌ می بایست فشرده شوند. در بسیاری از مواقع این فشرده‌سازی برای کاهش حجم مورد نیاز برای ذخیره‌سازی نیز کلیدی است.

هندلینگ مواد

سیستم‌های پمپاژ سیالات فعال با هوای فشرده در محیط‌های پرخطر بدون ریسک انفجار عمل می کنند. این از برتری‌های اساسی هوای فشرده نسبت به الکتریسیته است.

تولید نیتروژن

با بهره‌گیری از یک غشاء، هوای فشرده برای تولید نیتروژن فیلتر شده و نیتروژن تولیدی در گستره‌ی وسیعی از کاربردهای شیمیایی استفاده می شود.

سیستم‌های انتقال پنوماتیک

امکان انتقال امن و اقتصادی مواد شیمیایی با بهره‌گیری از کمپرسورها یا پمپ‌های خلأ و سیستم‌های مرکزی وجود دارد؛ انتقال بدون آلودگی و در نتیجه بدون هدررفت، طراحی ساده‌ی لوله‌کشی و عدم تغییر شکل مواد انتقالی تضمین شده است.

کمپرسورهای متحرک

کمپرسورهای هوای متحرک دهه‌هاست در صنایع شیمیایی کاربرد دارند، من جمله در ترمینال‌های ذخیره‌سازی گاز و نفت،‌ جایی که محصولات از طریق کشتی‌های منتظر، صادر می شوند. این کمپرسورها منابع منعطف و قابل اطمینان هوا هستند که می توان حرکت داد و در مکان‌های جدید و مطمئن به کار گرفت. کمپرسورهای متحرک دیزلی برای فرآيندهای پاکسازی نیز کاربرد دارند و این در مواقعی است که دسترسی به برق امکان‌پذیر نباشد.

در تیتر فشرده سازی گاز‌ها و در تیتر اخیر به کمپرسور دیزلی و کاربرد آن برای نگهداری از خطوط لوله اشاره شد. در مطلبی مجزا به بررسی مدل‌های مناسب برای این کاربرد پرداخته ایم:

کمپرسورهای مناسب نگهداری و سرویس خطوط لوله

خشک کردن محصول

هوای فشرده با محصول مخلوط می شود تا خشک شدن آن را سرعت بخشد.

تماس با شرکت