دوسان بیش از ۲۰ سال پیش مجموعه تولید کمپرسوراینگرسولرند را مال خود کرده است،‌ پس طبیعی است که اکثر مدلهای کمپرسور دیزلی اینگرسولرند مشابه دوسانی هم داشته باشند. در این مورد نیز چنین است. کمپرسور XHP 750 همانطور که در راهنمای پُست معرفی کمپرسور پرتابل HP 825 اینگرسولرند آمده است کمپرسوری است فشار قوی با فشار عملیاتی بیش از ۲۰ بار.

هوادهی و فشار عملیاتی کمپرسور

کمپرسور باد صنعتی

کمپرسورهای باد یا به بیان حرفه ای تر کمپرسور هوا دستگاهی است که هوای محیط با فشار اتمسفریک را به درون می مکد و با بکارگیری مکانیسم‌های مختلف تراکم، خواه جابجایی مثبت و خواه دینامیکی، هوای ورودی را متراکم ساخته با فشار و دبی خاصی در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. نیاز صنایع گوناگون متفاوت است.

فشار و هوادهی کمپرسور

کمپرسور می بایست میزان فشار مورد نیاز که برابر با نیروی ضروری برای انجام کار است را فراهم نماید. اگر فشار حداقلی مورد نیاز برای انجام کار ۱۰ بار باشد و کمپرسور این فشار را در اختیار مصرف کننده هوای فشرده قرار ندهد، کار انجام نمیشود. هرچند فشار زیادی هم ممکن است به تجهیزات پنوماتیک آسیب وارد کرده و یا منجر به عملکرد ناموزون و آشفته‌ی دستگاه شود. ابزار پنوماتیک همگی محدوده‌ی مشخصی از فشار عملیاتی دارند که توسط تولیدکننده تعیین شده است.

یکی دیگر از مزیت های هوای فشرده، انعطاف بالای آن می باشداستفاده از هوای فشرده در معادن و سایت های ساخت و ساز آسان تر استابزارهای هوایی از هوای خنک استفاده می کنند و همچنین مزیت استفاده از سرعت متغیر و گشتاور را نیز دارندبه عنوان مثال دریل های سنگی یا تجهیزاتی مشابه که از روش ضربه ای استفاده میکنند، را در نظر داشته باشید، تولید نیرویی مشابه نیرویی که توسط هوای فشرده به وجود می آید، به وسیله ی برق، غیر ممکن است، به خصوص در مناطق دور افتاده.

از طرف دیگر،‌ هوادهی یا میزان هوای فشرده خروجی از کمپرسور در زمان مشخص که به طور استاندارد با واحد مترمکعب بر دقیقه یا در سیستم آمریکایی با واحد فوت مکعب بر دقیقه (CFM) تعیین میشود، به میزان زمان مورد نیاز برای انجام کار بستگی دارد. برای درک بهتر مسئله، اگر قصد حرکت دادن یک بلوک سیمانی را برای مسافتی کوتاه و هر ساعت یک بار داشته باشید،‌ کمپرسوری کوچک با تانک هوای فشرده‌ مناسب کار شماست. کمپرسور تانک را پر کرده و هوای فشرده مورد نیاز برای نوبت بعد ذخیره میشود. لیکن اگر نیازمند حرکت مداوم بلوک سیمانی در طول ۲۴ ساعت هستید،‌ کمپرسوری بزرگتر با جریان هوای فشرده‌ی مداوم یا دبی هوادهی بیشتر لازم دارید.

هوادهی کم

هوادهی یا جریان هوای فشرده خروجی ناکافی به معنای وقفه‌هایی است که در جریان کار کمپرسور ضروری خواهد بود تا کمپرسور فشار لازم را در مخزن ذخیره‌ی هوای فشرده بسازد. وقفه‌های مکرر یا زمان طولانی برای ساخت فشار لازم احتمالا به معنای نشتی سیستم هوای فشرده است.

فشار عملیاتی موردنیاز

فشار عملیاتی کمپرسور با کاری که انجام میشود مشخص میشود،‌ برای مثال رنگپاشی فشار عملیاتی به مراتب کمتری نسبت به بلومولدینگ بطری‌های پلاستیکی دارد. در قالبگیری بادی (یا دمشی) هوای فشرده با فشار بالا و در دبی پایین به قالب دمیده و پلاستیک داغ را شکل میدهد.
ظرفیت هوادهی کمپرسور با تعداد این کارها که می بایست همزمان انجام شود تعیین میشود. هرچه تعداد کارها و ابزار مصرف کننده هوای فشرده بیشتر،‌ هوادهی موردنیاز بیشتر. همچنین هرچه نیاز به هوای فشرده مکررتر باشد دبی هوای فشرده بیشتری نیاز داریم. فشار و دبی رابطه‌ی معکوس دارند،‌ بدین معنا که با کاهش یکی دیگری افزایش می یابد.

قاعده‌ی سرانگشتی داریم که به ازای هر ۲ psi یا ۰/۱۴ بار افزایش فشار، یک درصد انرژي بیشتر لازم است تا هوادهی ثابت بماند. انرژی بیشتر یعنی موتور قوی تری که توان مورد نیاز کمپرسور را تامین میکند.

موتور دیزلی کمپرسور XHP اینگرسولرند و دوسان

اینگرسولرند از قدیم موتور قدرتمند کاترپیلار مدل 3306 TA را برای کمپرسور XHP 750 خود استفاده میکرد. این قاعده در مدل‌های اخیرتر از کمپانی دوسان نیز رعایت شده و کمپرسورهای XHP 750 دوسان نیز از موتور مشابهی بهره میبرد.

تمامی فایل‌های مورد نیاز برای کمپرسور XHP 750 اینگرسولرند یا دوسان را از لینک‌های زیر میتوانید دانلود کنید:

Operating, Maintenance and Parts Manual for XHP 750 S Cat چاپ ۱۹۸۵ – اسکن شده، برای مدل‌های قدیمی

 

منوال قطعات یا Compressor Parts Manual اینگرسولرند چاپ دهه‌ی نخست و بازبینی شده در دهه‌ی دوم ۲۰۰۰ برای مدل‌های XP1060HACAT SHP825WCAT MHP825WCAT XP950HACAT VHP750WCAT XHP650WCAT XHP750WCAT

کمپرسور دیزلی اینگرسولرند فشار قوی
کمپرسور اینگرسولرند و دوسان XHP 750 موتور کاترپیلار
کمپرسور اینگرسولرند و دوسان XHP 750 موتور کاترپیلار

منوال یا دفترچه راهنمای سرویس و نگهداری الکترونیکی کمپرسورهای HP915, XP1000, XHP750 از دوسان

guest
نظری ندارید؟
0 نظرات شما
بازخورد برخط
مشاهده تمام دیدگاه‌ها
تماس با شرکت