تاسیسات صنعتی هوای فشرده را برای عملیات مختلف و متعددی به کار می گیرند. تقریبا تمام واحدهای صنعتی حداقل از دو کمپرسور هوا استفاده می کنند و احتمالا در یک واحد سایز متوسط صدها کاربرد برای هوای فشرده می توان یافت.

کاربردهای هوای فشرده مشتمل بر راه‌اندازی ابزارآلات پنوماتیک، بسته‌بندی، تجهیزات اتوماسیون و تسمه نقاله‌ها می شود. ابزارآلات پنوماتیک معمولا نسبت به ابزارآلات الکتریکی ابعادی کوچکتر داشته، سبکتر بوده و مانورپذیری بالاتری دارند. همچنین این ابزارها توان یکنواختی ارائه میدهند و با اضافه بار، اُورلود، آسیب نمیبینند. ابزاری که برای تامین توان مورد نیاز خود از هوا بهره می برند امکان کنترل گشتاور و تغییر سرعت بسیار بالایی دارند و نیز دستیابی به سرعت و گشتاور مطلوب بسیار سریع میسر میشود. از آنجایی که این ابزارآلات ایجاد جرقه نکرده و تجمیع حرارتی پایینتری دارند، برای ملاحظات ایمنی نیز مناسب هستند. اگرچه ماشین‌آلات پنوماتیک مزایای متعددی دارند اما عموما در مبحث مصرف انرژی بهره‌وری بسیار کمتری نسبت به ابزار الکتریکی دارند. صنایع تولیدی متعددی از هوا و گاز فشرده برای احتراق و عملیات فرایندی، من جمله‌ی آن اکسیداسیون، تقطیر جزء به جزء، سرمازایی، تبرید، فیلتراسیون، آب زدایی و هوادهی استفاده می کنند. جدول ۱ برخی از صنایع تولیدی اساسی و ابزار و عملیات فرایندی آنها که به هوای فشرده نیازمند است را لیست کرده است. میبایست مدنظر داشته باشیم که برای برخی از این مصارف، سایر منابع تامین انرژی مقرون به صرفه تر خواهند بود.

در بسیاری از بخش‌های غیرتولیدی نیز هوای فشرده نقشی محوری و حیاتی ایفا می کند، من‌جمله‌ی این بخش ها می توان به حمل و نقل، ساخت و ساز، حفاری، کشاورزی، سرگرمی و صنایع خدماتی اشاره کرد. مثال‌هایی از این موارد نیز در جدول ۲ آمده است.

کاربرد کمپرسور هوای فشرده
کاربرد کمپرسور هوای فشرده در صنایع تولیدی – جدول یک
کمپرسور هوا در صنایع غیرتولیدی
کاربرد کمپرسور هوای فشرده در صنایع غیرتولیدی – جدول دو
تماس با شرکت