گنجاندن خشک‌کن هوا در سیستم هوای فشرده‌ اولویت نیست، حتی ضروری هم به نظر نمیرسد. هوای فشرده آن چیزی است که به دنبالش هستید، ابزار و تجهیزات شما به وسیله‌ی آن کار می کنند و قطعا بیشتر آب موجود در آن نیز به کمک افترکولر جداسازی می شود، پس چه نیازی به خشک‌کن های کمپرسور هست؟

کیفیت هوای فشرده‌ به همان اندازه‌ی کیفیت محصول و فرآیند شما حائز اهمیت می باشد.

خشک‌کن‌ (درایر) کیفیت هوای فشرده را بهبود می بخشد.

هوای اطراف ما حاوی ذرات میکروسکوپی و بخار آب است؛ و در زمان فشرده‌سازی هوا دمای هوا نیز افزایش می یابد که این خود منجر به افزایش بخار آب موجود در آن می شود. این به معنای افزودن آب اضافی فراوان به سیستم و نهایتا محصول شما می باشد.

یک کمپرسور اسکروی معمولی عموما به همراه یک افترکولر عرضه می شود. افترکولر در جداسازی ۷۵ تا ۸۰ درصد آب آزاد موجود در هوای فرآوری شده و کاهش دمای آن به ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد بالاتر از دمای محیط موفق عمل می کند. لیکن نیازی بسیاری از صنایع فرآیندی و تولیدی فراتر از این حد از کیفیت برای هوای فشرده می باشد.

توامان با کاهش دمای هوای فشرده‌ پس از خروج از کمپرسور، بخار آب موجود در آن شروع به کندانس شدن کرده و تبدیل به قطرات آب می شود. چندان نیازی به تذکر متخصصین مجرب نیست، وجود این آب در لوله‌های هوای فشرده‌ خطر خوردگی، آلودگی و حتی یخ‌زدگی را افزایش داده و منجر به خرابی دستگاه‌های متصل به سیستم خواهد شد.

راه حل محافظت از کمپرسور اسکرو، هوای فشرده و محصول نهایی چیست؟

کمپرسورهای فول فیچر اطلس کوپکو دارای درایر همراه هستند. در سایر برندها نیز مدلٰ‌های همراه با درایر عناوین مشخصی دارند.

اطلس کوپکو، کایزر، اینگرسولرند (دوسان کره جنوبی)، سول ایر و سایر برندهای معتبر فعال در این حوزه گستره‌ای از خشک‌کن های مختلف ارائه می دهند که متناسب با کارکردهای گوناگون بوده و از دستیابی به خشکی هوای کافی برای هر فرآیند اطمینان حاصل میکند. برخی تولیدکنندگان نسخه‌های فول فیچر از کمپرسورها را می سازند که در داخل کابین کمپرسور درایر تبریدی یکپارچه‌ای را گنجانده اند. می توان گفت این کمپرسورهای فول فیچر در هزینه‌ی نصب و نگهداری و همچنین در فضا صرفه جویی به ارمغان می آورند. این اقدامات جلوگیری از وجود آب آزاد و خوردگی در سیستم توزیع هوای فشرده‌ را یک قدم موثرتر نموده و دستیابی به استانداردهای ایزوی کیفیت خاصی را آسانتر می نماید.

به عنوان یک قاعده‌ی سرانگشتی به یاد داشته باشید که درایرهای تبریدی برای قریب به اتفاق نیازهای صنعتی مناسب هستند، زیرا این خشک‌کن‌ها نقطه شبنم (PDP: Pressure Dew Point، نقطه‌ی آغاز کندانس بخار آب) را تا +۳ درجه سانتیگراد پایین می آوردند. این بدین معناست که در شرایط دمایی بالاتر از این دما می توان با خیال آسوده به درایرهای تبریدی اعتماد کرد.

خشک‌کن‌های جذبی هوا نقطه شبنمی تا منفی ۷۰ درجه سانتیگراد ارائه خواهند داد. بسته به نوع ماده‌ی جاذب!

برخی از کاربردها در صنایع به نقطه شبنمی به مراتب پایینتر نیاز دارند، در این مصارف می توان به خشک‌کن‌ یا درایرهای جذبی رو آورد که نقطه شبنمی تا ۷۰ درجه سانتیگراد زیر صفر را به همراه خواهند داشت.

توصیه می شود در زمان نصب کمپرسور جدید و یا بازبینی سیستم هوای فشرده‌ی خود به استاندارد ISO 8573-1:2010 رجوع نمایید. در هر صورت در زمان درگیری با پرسش های مرتبط، کارشناسان ما مشتاق به راهنمایی شما هستند و راه‌های ارتباطی از طریق صفحه‌ی تماس با ما قابل دسترسی می باشند.

این مطلب ترجمه‌ای از وبسایت اطلس کوپکو بریتانیا است. بر روی سایت اطلس کوپکو و در بلاگ آموزشی، متن انگلیسی این پُست با عنوان «Why air dryers affect end product quality and your maintenance cost» در دسترس است.

تماس با شرکت