۱. طراحی سیستم هوای فشرده

تصویری از یک کمپرسورخانه یا اتاق کمپرسور که شامل یک کمپرسور برقی و یک تانک هوای فشرده است.

نکته‌ی کلیدی در طراحی سیستم هوای فشرده، گزینش مشخصات درست در ابتدای کار می باشد؛ این نکته از ۲ جهت حائز اهمیت می باشد: تطبیق کمپرسور با فرآیندها و افزایش طول عمر مفید آن. برای شروع به ورودی هوا توجه کنید: برای مثال دستگاه را در محیطی آلوده یا پر گرد و غبار مستقر نکنید که این عمل منجر به مکش هوای آلوده و گرد و غبار به داخل کمپرسور و احتمالا خطوط هوای فشرده‌ می شود. از بیرون میزان فیلتراسیون موردنیاز خود را برنامه ریزی کنید. هر فیلتری هزینه‌ای تحمیل می کند، یک بار در نگهداری و یک بار در افت فشار. همچنین ابعاد مخزن ذخیره‌ی هوای فشرده‌ی خود را برای طراحی اتاق کمپرسور خود مدنظر قرار دهید. سایر موارد مانند درایرها و سپراتورها نیز فراموش نشود.

با ۶ دسته از ذرات آلاینده که سلامت کمپرسور شما را تهدید میکند آشنا شوید.

۲. هزینه‌های چرخه‌ی عمر کمپرسور

هزینه‌ی کل طول عمر یک کمپرسور، و نه فقط هزینه‌های خرید آن، را مدنظر قرار دهید. این هزینه‌ها در ایران متفاوت با سایر کشورهاست زیرا هزینه‌ی انرژی در ایران بسیار پایینتر است؛ در کشوری چون انگلستان هزینه‌ی متداول برای یک کمپرسور سرعت ثابت مشتمل بر ۷درصد هزینه‌ی خرید، ۱۱ درصد هزینه‌ی نگهداری و ۸۲ درصد هزینه‌ی انرژی است (محاسبه بر اساس کمپرسور ۷۵ کیلوواتی فعال برای ۸۰۰۰ هزار ساعت). یک کمپرسور VSD سهم هزینه‌های انرژی را به ۳۵ تا ۵۰درصد کاهش میدهد.

دو نمونه کمپرسور VSD که بر روی سایت بررسی شده است را میتوانید در لینک‌های زیر ملاحظه کنید:

GA 22 VSD +

ZR 315 VSD

کمپرسور VSD یا سرعت متغیر متناسب با مصرف شما فعالیت موتور را تنظیم نموده و دبی هوای فشرده را تحویل میدهد. این دستگاه مجهز به اینورتر است.

۳. شرایط محیطی

اتصالات کمپرسور هوا

آیا میدانید ۵ درجه افزایش دمای هوای ورودی عملکرد کمپرسور را تا ۲ درصد کاهش می دهد؟ کمپرسورها در صورتی که دمای هوای ورودی به آنها بسیار گرم نباشد کاراتر عمل می کنند، پس اقدامی ساده چون باز کردن دریچه‌های تهویه‌ی اتاق از آن کاهش ۲ درصدی کارایی جلوگیری می کند.

۴. کنترل‌های عملیاتی

تصویری از تابلوی یکی از کمپرسورهای اطلس کوپکو، این تابلوها بر دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند.

کاهش یک بار (۱۴/۵ پی اس آی) از فشار دریافتی میتواند تا ۷ درصد از هزینه‌های انرژی کم کند. اگر فرآیندهای شما در فشارهای پایینتر هم برقرار هستند، این گامی ساده و مفید است.

میتوان از یک کنترلر مرکزی برای اتصال تمامی کمپرسورها و درایرها و انتخاب بهترین ترکیب دستگاه ها بهره جست تا خروجی هوای مورد نیاز را در بازه‌ی فشاری پایینتری دریافت کنید و در نتیجه از هزینه‌های انرژی بکاهیم.

در سال‌های اخیر سیستم‌های رگولاتوری پیشرفت‌های چشمگیری کرده است، برای آگاهی بیشتر به مطلب سیستم‌های کنترلی: لود-آنلود-استاپ سری بزنید. همچنین میتوانید راهنمایی کار با رگولاتور کمپرسور ZT اطلس کوپکو را در لینک زیر مشاهده کنید:

معرفی و راهنمای کار با رگولاتور الکترونیکی کمپرسور ZT

۵. ریکاوری انرژی

گرما محصول جانبی غیرقابل اجتناب فشرده‌سازی هواست. با بهره‌گیری از یک سیستم ریکاوری انرژی می تواند این گرما را استفاده کرد، گرمایی که در غیر اینصورت از طریق سیستم سرمایشی و تشعشع راهی آسمان می شود. حدود ۹۰ درصد از انرژی به کارگیری یک کمپرسور را می توان بازآوری و در جایی دیگر، مثلا برای گرمایش یک سوله، آب گرم  یا بخار فرآیندهای صنعتی، و یا گرمایش آب برای شستشوی دست، استفاده کرد. استفاده‌ی مجدد این انرژی علاوه بر قشنگی‌های زیست محیطی، مصرف انرژی شما را کاهش می دهد.

۶. نگهداری صحیح

بهره‌گیری از روغن مناسب و توصیه‌شده برای کمپرسور از کلیدی‌ترین نکات نگهداری آن است.

نگهداری صحیح کمپرسور شما تاثیرات مثبتی بر عملکرد آن دارد. در دیگر سو، نگهداری نادرست یا بی‌نظم تاثیر منفی را در پی خواهد داشت.

مثال روغن را در نظر بگیرید. روغن یک جزء سختکوش بوده و همواری در گردش است؛ روغن قطعات در حرکت کمپرسور را آب‌بندی، خنک‌سازی و روان‌کاری می کند. همواره گرید و مقدار درست روغنی را انتخاب و مصرف کنید که برای عملکرد بهینه‌ی دستگاه شما طراحی و تست شده است. روغنی را برگزینید که افزودنی‌ها و عوامل آنتی فومینگ را پاکسازی میکند و نه یک روغن ارزانتر که چنین نمیکند زیرا این مسئله بر عمر مفید کمپرسور شما تاثیرگذار است.

اطلس کوپکو همواره روغن‌های مخصوص خود را برای کمپرسور اسکرو تولیدی کمپانی خود توصیه میکند. این مسئله در هنگام استفاده از کمپرسورهای روغن پاششی حائز اهمیت بیشتری است. روغن کمپرسور اسکرو اولترای اطلس کوپکو از نمونه این روغن هاست.

فیلترها مقوله‌ی دیگری است که بر عملکرد کمپرسور اثر می گذارد. فیلترهای اصلی برای افت فشار و عملکرد بهینه‌ی کمپرسور در طول عمر مفید آن طراحی و تست شده اند.

۷. توزیع هوا

شبکه‌ی اصلی هوای فشرده می بایست به گونه‌ای طراحی شده باشد که افت فشار را کاسته و دسترسی ابزارآلات به مقدار مناسب هوا در فشار موردنیاز را تضمین نماید. لوله‌کشی را متناسب با دبی هوا، فشار آن و فاصله‌ی میان کمپرسور و نقاط مصرف انجام دهید. به دنبال نشتی‌های هوا باشید؛ سوراخی به قطر تنها ۶ میلیمتر به نشت ۲۸ لیتر بر ثانیه هوا منجر خواهد شد. همچنین ساختار لوله‌کشی و اتصالات آن را مدنظر قرار دهید: لوله‌کشی فولادی میتواند به ایجاد جریان‌های گردابی و در نتیجه افت فشار بیانجامد. در دیگر سو، یک لوله‌ی آلومینیومی صیقلی (بدون خان) از تلاطم و آشفتگی جلوگیری کرده و فشاری یکسان با ابتدای مسیر را در انتهای آن تحویل می دهد. افت فشاری معادل ۲۵ میلی بار به کاهش ۲ درصدی کارایی کمپرسور می انجامد.

ریاضیات توزیع هوای فشرده را با کلیک بر روی همین جمله بیاموزید.

۸. اینترنت اشیاء

تصویر تزئینی
تکنولوژی اینترنت اشیاء ماشین آلات را با یکدیگر مرتبط ساخته و مدیریت و کنترل را دقیقتر و آسانتر کرده است.

گزارش‌گیری لحظه‌ به لحظه‌ی (real-time) وضعیت سیستم هوای فشرده هم ممکن و هم توصیه‌شده می باشد (هرچند در ایران توقع بسیار زیادی است). این اقدام امکان مدیریت سیستم هوای فشرده و بهره‌گیری از بیشینه کارایی و بهره‌وری را فراهم می سازد. تکنولوژی های ارتباطی موجود در کمپرسورهای مدرن امکان زیرنظر داشتن عملکرد کمپرسور از راه دور و آگاهی از هشدارهای مربوط به آشفتگی‌ در چرخه‌های لود کمپرسور، لود بالا، دمای بالا، وضعیت‌های نیازمند به سرویس و سایر موارد را مقدور می سازد.

این مطلب ترجمه‌ی پُست Efficient compressed air management از وبسایت اطلس کوپکو بریتانیا است. با کلیک بر روی لینک به صفحه زبان انگلیسی ارجاع داده میشوید.

تماس با شرکت