آیا میدانید زمانی که تنفس میکنید، دقیقا در حال تنفس چه چیزی هستید؟ با صرف نظر از حیاتی بودن آن بر سطح کره ی زمین، اصلی‌ترین سازنده‌ی هوای فشرده نیز هواست. فهمیدن هوا اولین قدم در فهمیدن هوای فشرده است. پس بیایید نگاهی دقیق تر به آن بیندازیم.

هوا چیست؟

هوا مخلوطی از گازهای بی رنگ ، بی بو و بی مزه است. هوا ترکیبی است از گازهای مختلف ولی میتوان گفت که عناصر اولی آن اکسیژن (۲۱٪) و نیتروژن (۷۸٪) می باشد. این ترکیب نسبتا در ارتفاع ۲۵ کیلومتری از دریا، ثابت است. هوا یک ماده ی شیمیایی خالص نیست، بلکه یک ماده است که به صورت مکانیکی ترکیب شده است. به همین دلیل تصویری تزئینیاست که میتوان عناصر آن را با روش های مختلف مانند سرد کردن، از هم جدا کرد. هوای اتمسفر همیشه ، به صورت کم و بیش، دارای آلاینده های ذرات جامد مانند گرد و غبار، شن، ماسه و بلورهای نمک است. میزان این آلاینده ها در مناطق پر جمعیت ،زیاد و در مناظق کم جمعیت و ارتفاعات ،کم است.

هوای مرطوب چیست؟

هوا میتواند ترکیبی از هوای خشک و بخار آب باشد. اگر هوا همراه بخار آب باشد، به آن هوای مرطوب می گوییم. رطوبت هوا میتواند درصدهای مختلفی داشته باشد. دو سر بازه را هوای خشک ( درصد رطوبت صفر) و هوای اشباع ( درصد رطوبت صد) می نامند. ماکسیمم مقدار فشار بخار آبی که هوا می تواند در خود جای دهد با دما تغییر پیدا میکند و با بالا رفتن دما، افزایش می یابد. هوا معمولا حاوی بیشترین فشار بخاری آبی که میتواند باشد، است. فشار بخار نسبی ( که به عنوان رطوبت نسبی هم شناخته میشود) بین فشار بخار جزئی و فشار اشباع شده در همان دما، می باشد. نقطه ی شبنم در یک دما، زمانی است که هوا با بخار آب اشباع شده است. زمانی که هوا در نقطه ی شبنم خود هست، اگر دما کاهش یابد آب از گاز به مایع تبدیل میشود. پس میتوان گفت نقطه ی شبنم هوا در یک دما، زمانی است که آب در آن فشار شروع به میعان می کند. فشار نقطه ی شبنم در یک دما با افزایش فشار، افزایش می یابد.

تصویری تزئینی

نقطه شبنم یا Dew Point عبارتی است که در هنگام تهیه یا نگهداری از درایر هوای فشرده بسیار به گوش شما میخورد. درایر یا خشک کن هوای فشرده در انتهای مسیر و پس از کمپرسور باد صنعتی قرار دارد. درایر هوای فشرده خروجی از کمپرسور را خشک میکند. هوای محیط خود مقادیری محتوای رطوبت دارد و پس از فشرده سازی به موجب تراکم هوا غلظت این محتوای رطوبت افزایش می یابد که ممکن است در هنگام مصرف به ابزار آسیب رسانده و یا محصول را خراب کند. برای آشنایی بهتر با خشک کردن گازها به مطلب کامل خشک کردن گازها و رطوبت زدایی بر روی وبسایت ما نگاهی بیندازید. این مجموعه شامل ۳ پُست آموزنده بر روی وبسایت است.

منبع انگلیسی

تماس با شرکت