با وجود اینکه امروزه اکثریت کمپرسورهای هوا و تجهیزات مرتبط را می توان به صورت یکپارچه و در بسته‌های کاربرپسند خریداری کرد، باید مدنظر داشت که همچنان روش نصب و قرارگیری آن بر روی عملکرد سیستم هوای فشرده و قابلیت اتکای آن تاثیر چشمگیری دارد.

۱. یک واحد اختصاصی و مرکزی برای کمپرسورهای خود انتخاب کنید، نزدیک به نقطه‌ی مصرف

تصویری از کمپرسورهای سری Z اطلس کوپکو، کمپرسورهای برقی بدون روغن یا اویل فری

تلاش کنید فارغ از کاربری و صنعت خود، سیستم کمپرسور هوای خود را در نقطه‌ای اختصاصی و مرکزی قرار دهید. مزایای این اقدام بهره مندی از هزینه‌های بهبودیافته‌ی عملیاتی، قرارگیری بهتر تجهیزات هوای فشرده، لوله کشی و سایر ابزار مرتبط، سرویس و تعمیرات آسانتر، کاربری بهتر، فرصت‌های بهتر برای کنترل تهویه هوا و سطوح سروصدا و در آخر جلوگیری از دسترسی افراد غیرمسئول می باشد.

نصب مستقیم دستگاه در کارگاه و یا سوله‌ای نزدیک به نقطه‌ی مصرف منجر به صرفه‌جویی در فضا و به موجب کاهش افت فشار ناشی از لوله‌کشی کاهش هزینه‌های انرژی راه به همراه می آورد. همچنین می توان از فرصت ایجاد سیستم ریکاوری انرژی با کمک روغن و یا هوای خنک‌کننده بهره‌مند بود.

در صورت ضرورت قرارگیری کمپرسور باد صنعتی در محوطه‌ی سقف‌داری خارج از فضای بسته‌ی داخلی، به دلیل محدودیت‌های مکانی، رعایت ضوابط دقیقی برای محافظت در تمامی شرایط آب و هوایی،‌ اختصاص فضای کافی، حصول اطمینان از عدم ورود گرد و غبار، مواد اشتعال‌زا یا خوردنده به سیستم و دسترسی ایمن الزامی است.

عموما یک سطح صاف با استقامت کافی در برابر وزن برای راه‌اندازی کمپرسور کفایت می کند. در اکثر کمپرسورها مکانیزمی برای تعدیل لرزش اندیشیده شده است. البته بتون‌ریزی یک سکو برای پکیج کمپرسور معمول است و این برای اهداف تمیزسازی و ایجاد یک جای مشخص می باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد سر و صدای کمپرسور

۲. از وجود فضای کافی و نزدیکی به تجهیزات کمکی اطمینان حاصل کنید.

برای تجهیزات زیاد و لوله‌کشی بلند می بایست واحد کمپرسور مرکزی در جایی قرار بگیرد که امکان انتخاب بهینه‌ترین مسیرها برای سیستم توزیع هوای فشرد‌ی آن فراهم گردد. از وجود فضای کافی برای دسترسی های مربوط به سرویس و نگهداری و همچنین ترجیحا نزدیکی کمپرسور به ابزارآلات مکمل مانند پمپ‌ها، فن‌ها و حتی اتاق بویلر، اطمینان حاصل کنید.

ارتفاع خالی کافی (کلیرنس) برای جرثقیل در بالای دستگاه مدنظر قرار دهید تا امکان برداشتن اجزای سنگین کمپرسور، مانند موتور الکتریکی، وجود داشته باشد. ایده‌آل است اگر اتاق فضای کافی برای نصب یک کمپرسور اضافه به عنوان بک‌آپ و یا برای مصارف آتی داشته باشد. زه‌کشی مناسب برای مدیریت کاندسیت کمپرسور، افترکولر، خشک‌کن (درایر) و واحد‌های هواساز نیز از اهمیت یکسانی برخوردار است. در نهایت قوانین محلی مربوط به مدیریت پسماند را نیز لحاظ کنید.

۳. از تامین هوای ورودی پاکیزه اطمینان حاصل کنید.

تصویری از کمپرسورهای سری G اطلس کوپکو، کمپرسور برقی روغن‌پاششی یا اویل اینجکت

برای عملیات کارامد و بدون مشکل هوای ورودی کمپرسور می بایست عاری از آلودگی‌های جامد و گاز باشد. ممکن است ذرات گرد و غبار منجر به گرفتگی شوند و گازهای خورنده نیز به طور ویژه مخرب هستند. ورودی هوای کمپرسور باد صنعتی معمولا در منفذی در محفظه‌ی کاهنده‌ی صدا قرار دارد، لیکن امکان قرارگیری آن در مکانی دور که به هوای پاکیزه دسترسی دارد نیز وجود دارد. گازهای اگزوز وسایل نقلیه در صورت ورود به هوای ورودی کمپرسور بسیار مخرب هستند. در صورت غلظت بالای غبار در محیط، نصب یک فیلتر مقدماتی ضروری است و در این حاللت افت فشار ناشی از فیلتر مقدماتی می بایست در محاسبات مربوط به طراحی فاز بعد لحاظ گردد.

قرارگیری ورودی هوا در سایه نیز از آن رو حائز اهمیت است که خنک بودن هوای ورودی یک مزیت محسوب می شود.

۴. از تهویه‌ هوای مناسب اتاق مطمئن شوید.

کمپرسور باد گرما تولید میکند و این یعنی تهویه هوای کافی برای اتاق کمپرسور حیاتی است. هوای مطبوع می بایست از خارج ساختمان با ماکسیمم (بیشینه) سرعت ۴ متر بر ثانیه به داخل کشیده شود، ترجیحا از آب‌بندی کانال‌بندی مفرط پرهیز کرده و در صورت امکان ورودی هوا را رو به شمال قرار دهید تا از سایه‌ی بیشتری در فصول گرم بهره‌مند شود. پنجره‌های مشبک و واحد‌های کاهنده‌ی جریان هوا از ورود ذرات خارجی و جریان هوای سرد جلوگیری می کند. ورودی هوا و تهویه هوای ترمواستاتیک به ترتیب می بایست در پایین‌ترین نقطه‌ی ممکن بر روی یک دیوار و بالاترین نقطه‌ی ممکن در دیوار مقابل قرار گیرند. همواره از یک مشاور تهویه‌ی حرفه‌ای کمک بگیرید، بسیاری از تاسیسات خوب با سیستم‌های تهویه نامناسب دچار مشکل شده اند.

۵. به قوانین سلامت و ایمنی پایبند باشید.

در صورتی که کمپرسور باد صنعتی در مکانی نزدیک به سایر تجهیزات و یا کارکنان قرار دارد باید نکات ایمنی و سلامتی مورد نیاز، در کنار دسترسی کافی برای سرویس، مدنظر قرار گیرند.

استانداردها و آئین‌ نامه‌های صنعت کمپرسور

برای اطمینان از عملکرد و سلامت تجهیزات کمپرسور، به عنوان یک عضو حیاتی فرايند تولید، برقراری تمامی نکات فوق ضروری است. همکاری با یک مجموعه‌ی معتبر و مطمئن برای تاسیسات کمپرسور هوای شما نیز به همان میزان حائز اهمیت می باشد.

کوئیز ایمنی کار با هوای فشرده

تماس با شرکت