جواب کاملتر و دقیقتر نگهداری در بازه‌های روزانه‌، سالیانه و بلندمدت و همچنین اوورهال کمپرسور اسکرو در مطلب دیگری آمده است که میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر به آن دسترسی داشته باشید:

مزایا و معایب کمپرسور اسکرو و دستورالعمل‌ها

در طول دهه‌ی گذشته هزینه‌ی انرژی رو به افزایش گذاشته است و این مهم بسیاری از کارخانجات را به فکر بررسی کارایی سیستم هوای فشرده‌ی خود انداخته است تا راه‌هایی برای کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری در داخل واحد خود بیابند.
برای ارتقای بهره‌وری سیستم می بایست به سراغ ارزیابی یا بازرسی آن برویم -Audit vs Assessment- در اینجا نگاهی اجمالی به هر دو گزینه‌ی پیش رو می اندازیم تا ببینیم هرکدام برای چه شرایطی مناسب‌تر است.

تفاوت میان بازرسی و ارزیابی یک کمپرسور چیست؟

“هزینه” کلیدواژه ایست که تفاوت اصلی میان این دو را برجسته می نماید. در حالی که ارزیابی ساده‌ي هوای فشرده اقدامی مکمل در نگهداری آن به حساب می آید، یک بازرسی دقیق تا چند ده میلیون تومان هزینه و هفته‌ها یا ماه‌ها زمان، بسته به سایز مجموعه و نتایج مطلوب، در پی خواهد داشت. شاید کارخانجات به موجب همین هزینه‌ها علاقه‌ای به انجام بازرسی دقیق سیستم هوای فشرده‌ی خود نداشته باشند لیکن ممکن است نتایج نهایی هزینه‌های اولیه را کاملا بی اهمیت جلوه دهد. ضروری است که بدانیم مزایای ارزیابی و یا بازرسی تنها در کاهش هزینه‌های انرژی محدود نمی شود، بلکه این اقدامات منتج به بهبود بهره‌وری عمومی تولید نیز می گردد. همه‌ی کارخانجات نیازمند یک بازرسی یا اسکن جامع هوای فشرده نیستند، گاه یک بررسی کوچک می تواند نیازها را برطرف نموده و هزینه‌های مصرف انرژی را بکاهد.

ارزیابی هوای فشرده

چنین بررسی هوای فشرده‌ای ساده‌ترین و از موثرترین راه‌های دستیابی به درکی بهتر از وضعیت سیستم هوای فشرده‌ی شماست. این نوع ارزیابی نیازی به هیچگونه دستگاه سخت‌افزاری و یا تجهیزات تخصصی نداشته و توسط یک کارشناس هوای فشرده قابل انجام می باشد. این ارزیابی گام به گام می تواند مشتمل بر بررسی‌های ظاهری در سمت عرضه‌ی هوا یا کمپرسورخانه و نیز در سمت مصرف هوا یا بخش تولید باشد. برخی از این بررسی‌های چشمی عبارتند از بررسی کمپرسور، درایر، فیلترها، شیرهای کاندنسیت، و همچنین سیستم لوله‌کشی و نحوه اتصال و قرارگیری آن باشد.

در طی این ارزیابی، کارشناس هوای فشرده تست زمان لود/آنلود کمپرسور را برای تشخیص فوری بهره‌وری و عملکرد واحد پیاده می کند. بر پایه‌ی نتایج می توان نیاز یا عدم نیاز به بازرسی جامعتر برای دستیابی به بهترین راهکار برای بهینه‌سازی عملکرد را متوجه شد. در اغلب مواقع، ارزیابی ساده می تواند منجر به تشخیص نشتی‌های احتمالی هوا و لوله‌کشی نامناسب گشته و تنظیم بهینه‌‌ی فشار برای کاهش هزینه‌های انرژی شود.

اغلب ارزیابی‌ها برای ثبت و “عکسبرداری” از وضعیت فعلی دستگاه مناسبند، هرچند برخی از آنها نیاز به بررسی‌های دقیقتر فنی را برملا می سازند. برای این منظور گاه از تجهیزات ثبت داده یا Data Logger استفاده می شود که برای ۷ تا ۱۴ روز به دستگاه متصل می کنیم و تمامی روندها و نوسانات تقاضا را در طول یک هفته‌ی معمولی و آخر هفته زیرنظر میگیریم. چنین گزارش‌هایی درک خوبی از عملکرد واقعی کمپرسور در طول یک بازه‌ی زمانی به ما میدهد، نقاط اوج و افت تقاضای هوا را شناسایی کرده و شناسایی راه‌های افزایش بهره‌وری را مقدور می سازد.

علاوه بر اینها، حسابرسی هوای فشرده‌ می تواند سایز کمپرسور مناسب برای نیازهای جاری را مشخص کند. در صورتی که نوسانات بالای تقاضا در سیستم هوای فشرده‌ای وجود داشته باشد می توان کمپرسوری VSD برای بهینه‌سازی عملکرد عمومی و کاهش هزینه‌های انرژی پیشنهاد کرد. افزون بر تشخیص سایز مناسب کمپرسور، این گزارش‌ها شناسایی نشتی را شب‌ها و یا در تعطیلات که تولید متوقف شده ممکن می سازد.

منبع

تماس با شرکت