کمپرسورهای پیستونی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مدل‌های کمپرسورهای هوا هستند. در فشرده‌سازی سیالات دو مکانیزم جابجایی مثبت و رفت و برگشتی برای نحوه عملکرد قلب دستگاه بسیار پرکاربرد که کمپرسورهای اسکرو عضوی از دسته‌ی اول و کمپرسورهای پیستونی از دسته‌ی دوم هستند. کمپرسور پیستونی در صنایع و معادن کاربرد محدودتری نسبت به کمپرسور اسکرو دارد و این به چند دلیل است. نخست آن که گستره‌ی فشار مورد نیاز معمولا در رنج فشارهای متوسط ۷ تا ۳۵ بار و ظرفیت هوادهی مورد نیاز نیز بیشتر از توان کمپرسور پیستونی است. در حقیقت رنجی از فشار عملیاتی که کمپرسورهای پیستونی امکان ارائه دارند چندان محبوب نیست و ظرفیت هوادهی آنها کم است. از دیگر سو تعداد قطعات متحرک در کمپرسورهای پیستونی بیشتر از سایر مدلهاست و این امر استهلاک و هزینه نگهداری را بالا برده و از عمر مفید دستگاه میکاهد. قیمت نیز عامل سوم است، در صورتی که شما یکی از کمپرسورهای همین مطلب پیش رو را در کنار دستگاهی با فشار و هوادهی یکسان از کمپرسورهای اسکرو بگذارید، و مشکلی هم با استهلاک آن نداشته باشید، هزینه‌ی بیشتری برای خرید دستگاه باید صرف کنید.

همانطور که پیشتردر معرفی ZH 900، کمپرسور سانتریفیوژ اطلس کوپکو گفته شد:

کمپرسورهای اسکرو، کمپرسورهای میانه‌ی هوای فشرده هستند، بدین مفهوم که برای نیاز به دبی و فشار نرمال و متوسط بهترین انتخاب هستند، بعضا تنها انتخاب ممکن. اما دو سر اکستریم ماجرا در اختیار کمپرسورهای پیستونی و سانتریفیوژ است؛ اگر به فشار بسیار بالا نیاز دارید باید به سراغ کمپرسوری پیستونی بروید و البته قید ظرفیت هوادهی بالا و حتی متوسط را بزنید. از دیگر سو در صوررت نیاز به حجم هوای فشرده‌ی خروجی زیاد در واحد زمان انتخاب شما کمپرسوری سانترفیوژ خواهد بود.

در اینجا به بررسی کمپرسورهای فشار قوی هوای خشک اطلس کوپکو میپردازیم، مدل‌های P 37 – P 275، مدل‌هایی که بازه‌ی ۲۵ تا ۴۰ بار فشار عملیاتی را با موتورهایی از ۳۷ تا ۲۷۵ کیلووات پوشش میدهند.

کمپرسورهای پیستونی فشار قوی اطلس کوپکو
کمپرسورهای پیستونی ۲۵ تا ۴۰ بار اطلس کوپکو

کمپرسور پیستونی اطلس کوپکو، سری P

کمپرسورهای خانواده‌ی P اطلس کوپکو کمپرسورهایی پیشرفته و در عین حال ساده برای کاربر هستند، با توجه به گستره‌ی فشار و دبی این کمپرسورهای اویل فری، آنها برای مصارفی چون تولید بطری‌های پلی اتیلن ترفتالات (PET)، آب‌زدایی توربین و افزایش فشار مدار هیدرولیک در نیروگاه‌های برق آبی، تست‌های مکانیک پرواز و برخی دیگر از صنایع غذایی و دارویی کمپرسورهایی مناسب شمرده می شوند.

کمپرسورهای پیستونی اطلس کوپکو (سری P) نیز مشابه با کمپرسورهای اسکرو از یک مزیت ویژه در مقایسه با رقبا بهره‌مند هستند، مزیتی که البته رقبایی چون کایزر اخیراً به دنبال تقویت خود در آن زمینه رفته اند: سهولت سرویس و نگهداری. این کمپرسورهای پیستونی اطلس کوپکو همچنین دارای مجموعه‌ای از قطعات یدکی استانداردشده هستند که دسترسی به آنها در بازار را آسانتر می کند.

مشخصات فنی کمپرسورهای پیستونی ۲۵-۴۰بار اطلس کوپکو
مشخصات فنی کمپرسورهای پیستونی P37-P275

با توجه به برق ۵۰ هرتزی کشور ایران، مشخصات فوق را مشاهده می کنیم (کمپرسورهای ۵۰ هرتز نسبت به مدل‌های مشابه ۶۰ هرتز از دبی هوادهی بالاتری برخوردارند).

تمامی این مدل‌های از کمپرسور P 37 مجهز به موتور ۳۷ کیلوواتی تا P 275 مجهز به موتور ۲۷۵ کیلوواتی، همگی تا ۴۰ بار فشار عملیاتی ارائه می دهند، با توجه به گستره‌ی توان خروجی موتورهایشان نیز، این کمپرسورها از ۲/۷ تا ۲۲/۸۶ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی هوای فشرده‌ دارند(عدد ۲۲ مترمکعب بر دقیقه برای کمپرسوری پیستونی مقدار FADی عجیب و غریب محسوب می شود).

کتابچه معرفی این کمپرسورهای پیستونی بدون روغن اطلس کوپکو بر روی صفحه‌ی کتب راهنمای اطلس کوپکو قرار خواهد گرفت:

اطلس کوپکو

تماس با شرکت