در این مطلب به بررسی و معرفی کمپرسوری دیگر از سری کمپرسور دیزلی هِوی دوتی اطلس کوپکو میپردازیم. این کمپرسورها مدلهای عرضه شده در دهه نخست قرن اخیر میلادی هستند که برای مصارف حفاری، راهسازی، نیلینگ، و بعضا پتروشیمیایی و نفتی کاربرد دارند. در نامگذاری این کمپرسورها X نمادی از تحرک و موبایل بودن آنهاست.

کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو و شناخت آن از روی عنوان

حروف دیگر نیز هرکدام مفهومی را میرسانند که مثلا M نمایانگر فشار عملیاتی ۸/۶ بار یا ۱۲۵ psi است، A نشاندهنده تک مرحله‌ای بودن فرآیند فشرده سازی بوده و S تجهیز دستگاه به مواد عایق صدا و اسفنج‌های روی درب و دیواره‌های شاسی برای کاهش آلایندگی صوتی را میرساند. ۲۹۵ نیز ظرفیت هوادهی دستگاه است که در اینجا به لیتر بر ثانیه آمده است.  همچنین در این کمپرسور تلاش شده است که سطح صدا و ارتعاشات کاهش یاید؛ در این مورد خاص تا ۱۰۲ دسی‌بل.

جدول اطلاعات فنی کمپرسور دیزلی XAMS 295

مشخصات فنی کامل واحد هواساز، موتور، و شاسی را در جدول زیر میتوانید مشاهده نمایید:

کمپرسور اسکرو دیزل اطلس کوپکو از مدل XAMD 259 که در دهه‌های اخیر کاربردهای فراوانی در حفاری،‌نیلینگ، راهسازی دارد. این کمپرسورها کمپرسورهای پیشتاز اطلس کوپکو برای مصارف متحرک بوده و تحرک آنها به سادگی انجام می شود.
دیتاشیت XAMS 295 اطلس کوپکو

همانطور که در اطلاعات فنی فوق ملاحظه می نمایید، موتور این کمپرسور OM 366 KA مرسدس بنز است. این موتور تا ۲۴۰۰ دور بر دقیقه سرعت داشته و در حالت آنلود دور بر دقیقه‌ی آن به روی ۱۵۰۰ خواهد آمد.

موتور دیزلی بنز OM 366

منبع

تانک هوای فشرده

تانک ذخیره هوای فشرده این کمپرسورها قابلیت ذخیره‌سازی ۱۴۷ لیتر هوای فشرده را برای تداوم کار مداوم کمپرسور در شرایط سخت محیطی دارد. این کمپرسورها از تانک سوختی با ظرفیت ۳۲۰ لیتر نیز بهره‌مند هستند. خروجی‌های هوای فشرده‌ی کمپرسور اسکرو دیزلی XAMS 295 یک و دو اینچی هستند. در آینده معرفی سایر مدل‌های این خانواده از کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو که همگی از موتورهای مرسدس بنز بهره‌مند هستند را ادامه خواهیم داد، لیکن این معرفی‌ها چندان ضروری نیست وقتی دیتاشیت فوق را داشته و یا از صفحه‌ی مربوط به کتب راهنمای اطلس کوپکو بر روی سایت بروشور و کتاب راهنمای این کمپرسورها را دانلود کرده باشید.

تماس با شرکت