تخمین زده می شود بازار کمپرسور هوا در چین تا سال ۲۰۲۴ به ارزش ۹/۶ میلیارد دلار برسد. رشد مرکب سالیانه‌ی احتمالی این بازار از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ هفت و نیم درصد خواهد بود.

موسسه تحقیقاتی Hexa مستقر در ایالات متحده اندکی پیش از همه‌گیری کرونا به بررسی بازار کمپرسور هوا در کشور چین پرداخت. در این گزارش رشد پویای اقتصادی و تقاضای رو به رشد برای انواع مختلف سیستم‌های کمپرسور هوا در منطقه نیروهای محرک بازار برای سال‌های پیش رو تلقی شدند.

ما در جهان کمپرسور قصد داریم همانطور که پیشتر کمپرسورهای هوا و بالاخص کمپرسورهای اسکروی برندهای مختلفی منجمله اطلس کوپکو، اینگرسولرند و کایزر را مورد بررسی دقیق قرار دادیم، به بررسی کمپرسورهای چینی بپردازیم. این مطالب در چندین پست و با تمرکز بیشتر بر سیستم کمپرسور اسکرو خدمت شما عزیزان ارائه خواهد شد.

اگر از نسخه‌ی گوگل موبایل وارد سایت ما شده باشید، بر روی تصویر وبسایت با سوال «چرا چینی بخریم و چرا چینی نخریم» درگیر شده اید. واقعا چرا چینی میخریم؟ چرا صف طویل مسافران چین همیشه در مقابل سفارت این کشور در خیابان اقدسیه برقرار است و ما از جان آنها و آنها از جان ما چه؟

بازار کمپرسور هوای چین را بر اساس سایز می توان به سه سطح مختلف تقسیم کرد. سطح اول شامل شرکت‌های بزرگ بین‌المللی خواهد بود که بازیگرانی چون سول ایر، اینگرسولرند، اطلس کوپکو و گروه فوشنگ را شامل می شود. این شرکت‌ها توانایی‌های جدی در طراحی، تحقیق و توسعه دارند. تخصص شرکت‌های مذکور بیشتر در طراحی و ساخت سیستم‌های کمپرسور هوای اسکرو کیفیت برتر است. لایه‌ی دوم شامل شرکت‌هایی است که ظرفیت‌های بزرگی در طراحی الکترونیکی و تولید تعداد بالا دارند. این لایه شامل شرکت‌های هانبل شانگهای، کمپرسور کایشان ژجیانگ و تجهیزات انرژی نینگبو بائوسی می شود.

سیستم‌های کمپرسور هوا عموما در دو دسته‌ی اسکرو و پیستونی قرار میگیرند. بازار کمپرسورهای هوای اسکرو در سال ۲۰۱۴ ارزشی برابر با ۲/۵ میلیارد دلار داشت. این رقم احتمالا تا سال ۲۰۲۴ از ۳ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. اقبال بیشتر به تجهیزات ارزیابی از راه دور را میتوان یکی از مولفه‌های موثر بر رشد بازار دانست. در بازه‌ی پیش‌بینی این گزارش از موسسه‌ی هگزا،‌ صنایع غذایی و نوشیدنی سهم قابل توجهی در افزایش درآمد بازار خواهند داشت. این مسئله از زاویه‌ی استانداردهای رگولاتوری موجود در صنایع غذایی و سلامت نیز حائز اهمیت ویژه است. عوامل دیگری که تقاضای صنایع پایین دستی را افزایش خواهد داد عبارت خواهد بود از:
– اقبال عمومی به سیستم‌های سرعت متغیر
– عملیات بهینه در هزینه‌های پایینتر
ـ سرویس و نگهداری کمتر
– و مجهزسازی سیستم‌های موجود

چین کارخانه‌ی جهان است. بله مشکلاتی دارد؛ سیستم حاکمیتی آن خوشگل نیست، شاید خیلی مروت نداشته باشند. اما چینی‌ها از بهترین سازندگان و بهترین فروشندگان جهانند. فکر میکنید در مذاکره حق شما را خورده‌اند؟ حاضرند باز هم با شما گفتگو کنند و به سازشی جدید دست یابید. حتما شنیده‌اید که چین چندین گرید از هر محصولی تولید میکند. کمپرسور باکیفیت دارند تا کمپرسور مزخرف

بازار نسل بعدی سیستم‌های هوای فشرده با چاشنی دوستی با محیط زیست احتمالا استفاده ازتکنولوژی جدید را بیشتر خواهد کرد و کمپرسورهای هوای اویل فری با ظرفیت‌های توسعه یافته بهره‌وری بیشتر را به ارمغان می آورند. در چشم انداز پیش رو، ویژگی‌هایی چون نگهداری آسان و راه اندازی مصرف کنندگان نهایی بیشتری را جذب خواهد کرد. تمامی عوامل فوق بر رشد تقاضای صنعت در این منطقه موثر خواهد بود.

کمپرسورهای یک و دو مرحله‌ای غالبا در صنایعی چون تولید محصولات خانگی، نفت و گاز کاربرد دارند. بهره‌گیری از این تجهیزات نیاز به نصب تجهیزات مکمل را کاسته و در نتیجه هزینه تمام شده را کم می کنند که در عمل سود شرکت‌ها را افزایش خواهد داد. نوسانات قیمت‌ مواد اولیه در این گزارش نیز مدنظر قرار گرفته است و امکان اثرگذاری آن بر سرعت رشد و قیمت‌ تمام شده محصولات این بازار مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی در جهان پیشاکرونا صورت پذیرفته است؛ پس از همه‌گیری کرونا و مقابله‌ی بانک‌های مرکزی با عواقب اقتصادی آن، قیمت مواد اولیه شدیدا افزایش یافته و تاثیر چشم‌گیرتری برا قیمت تمام شده و کُندی رشد احتمالی این بازار خواهد داشت.

بازار کمپرسورهای هوای چین کاربردهای متعددی در صنایع نیرو، حفاری و معدن، متالورژی، الکترونیک، تولید ماشین آلات و دارویی دارد. کاربردهای دیگر شامل نساجی و صنایع سبک، صنایع خوراکی و پتروشیمیایی است. شرایط اقتصادی پایدار در منطقه و توسعه‌ بخش‌های تولید تجهیزات ممکن است سوخت رشد تقاضا در بازه‌ی پیش‌بینی را تامین کند.

اطلس کوپکو هم در چین کارخانه دارد. فوشنگ هم کمپرسورهای باکیفیت تولید میکند، آلمیگ هم زیرمجموعه‌ی آلمانی فوشنگ است.
پس سوال درست این است: چطور چینی بخریم؟ چطور چینی نخریم؟

بازاری که موکداً نباید نادیده گرفته شود و بازار محصول مکمل این ماشین آلات محسوب می شود، بازار روغن‌های روانکار است. این روغن‌ها برای دو گروه ماشین آلات روغن پاششی و اویل فری عرضه می شوند. کمپرسورهای سانتریفیوژ، روتاری و پیستونی کمپرسورهای غالب بازار هستند که پیشتر به آنها، تفاوت‌ها و کاربردهایشان پرداختیم. بازار کمپرسورهای هوا از زاویه‌ی محصول بر دو دسته‌ی کمپرسور ثابت و متحرک یا برقی و دیزل تقسیم می شود. این بازار بر اساس کاربرد به نفت و گاز، صنایع تولیدی، تجهیزات خانگی، انرژی، سلامت و غذا و نوشیدنی‌ها تقسیم می شود. هوربیگر، صنایع مات، زن ایر تک، تجهیزات اتوسرویس گلکسی و گرینجر از شرکت‌های بزرگ فعال در بازار کمپرسورهای هوای چین هستند.

 

در مطالب آتی کمپرسورهای اسکرو ساخت فوشنگ و هانبل شانگهای را بررسی خواهیم کرد.

تماس با شرکت