اطلس کوپکو که تا اواسط قرن گذشته با عنوان اطلس دیزل مشغول به فعالیت بود در سال ۱۹۴۷ و با حذف شاخه تولید موتورهای دیزلی خود به اطلس کوپکو تغییر نام داد و تمرکز جدی‌ خود را بر فعالیت در صنعت پنوماتیک قرار داد. در طول سالیان پس از این اتفاق، اطلس کوپکو همواره از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی موتور دیزلی برای نصب بر روی ماشین آلات خود استفاده کرده است. در میان این برندها کاترپیلار، جان دیر، دویتز آلمان و کوبوتای ژاپن از نام‌های شناخته شده بازار هستند.

شناخت نام کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو

کمپرسورهای اسکرو دیزلی اطلس کوپکو در طول دهه‌های گذشته از شیوه‌ی نامگذاری خاصی پیروی کردند که مبتنی بر آن X به معنای کمپرسور متحرک، A به معنای تک مرحله‌ای بودن تراکم هوا در این کمپرسور، S به معنای بهره مندی از پروفایل کاهنده‌ی صدا یا Silencer، عدد مقابل در واحد مترمکعب بر دقیقه، فوت مکعب بر دقیقه و یا لیتر بر ثانیه نشانگر ظرفیت هوادهی کمپرسور و در نهایت حروف انتهایی نام معرف موتور هستند، در مدل‌ مورد بررسی امروز JD8 که اشاره به موتور دیزلی جان دیر و مدل آن دارد.

 

تصویری از کمپرسور اسکرو دیزلی موتور جان دیر ۸۵۰ سی اف ام
کمپرسور XAS 850 با موتور جان دیر

معرفی فنی کمپرسور XAS 900

کمپرسورهای XAS 900 و XAVS 650 JD8 T4F اطلس کوپکو، کمپرسورهای هوای اسکروی تک مرحله‌ای و روغن پاششی هستند که با موتوری سیال-خنک، شش سیلندر توربوشارژ و دیزلی کار می کنند.

این دستگاه تشکیل شده است از یک خروجی هوا، موتور دیزلی، مدار خنک‌سازی، جداسازی آب/روغن و سیستم های کنترلی که همگی در داخل یک بدنه‌ی استیل گالوانیزه‌ی پوشیده شده با پودر کاهنده‌ی صدا قرار گرفته اند. موتور هر دوی این مدل‌ها جان دیر بوده و XAS 900 از ۴ تا ۱۰/۳ بار و XAVS 650 از ۴ تا ۱۷/۲ بار فشار کاری خواهند داشت.

فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی

کمپرسور XAS 900 JD8 T4F در مدل های ۷ و ۱۰ بار تولید می شود و به ترتیب ظرفیت های هوادهی (دبی هوای) ۲۴/۵ و ۲۱/۲ مترمکعب بر دقیقه را تحویل می دهد. همچنین توان موتور جان دیر (John Deere) این دستگاه ۲۵۰ اسب بخار معادل با ۱۸۶ کیلووات می باشد. دور موتور ماکسیمم این موتور ۲۱۰۰ دور بر دقیقه است.

قابلیت هوادهی هوای فشرده ۲۰ تا ۲۵ مترمکعب بر دقیقه این کمپرسور را به گزینه‌ای ایده‌آل برای عملیات حفاری مداوم تبدیل می کند. در حفاری به کمپرسوری نیاز داریم که ظرفیت هوادهی کافی برای ساپورت حفاری پیوسته را داشته باشد.

این کمپرسور جایگزین مدل قدیمی تر XATS 800 CD اطلس کوپکو شده است. در شکل و جداول زیر ابعاد و وزن این کمپرسور را در دو حالت تریلر و ساپورت مشاهده می کنید.

* ابعاد به اینچ بوده و هر اینچ ۲/۵۴ سانتی متر می باشد.

ویژگی‌های کمپرسور XAS 900 اطلس کوپکو

از ویژگی های این کمپرسور می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تنظیمات مختلف فشار و دبی کاری:
    کنترلرهای Xc2003 امکان تنظیم دستگاه برای بازه ی گسترده تری از کاربری ها را ایجاد می کند.

  • طراحی آن استانداردهای زیست محیطی را مدنظر داشته است.
  • FuelXpert: تکنیک FuelXpert اطلس کوپکو توان موتور را متناسب با فشارهای کاری مختلف کاهش می دهد تا مصرف سوخت را تا ۱۵ درصد بکاهد.
  • بدنه‌ی کاهنده ی صدا.

نکات پایانی

  • کمپرسورهای فول فیچر دارای درایر مناسب خود هستند،‌ کمپرسورهای پلاس تا ۱ متر مکعب بر دقیقه (۳۰ cfm) ظرفیت هوادهی بیشتر داشته و نیز نویز (صدا بر حسب دسی بل) آنها مقدار اندکی کمتر می باشد؛ از دیگر سو این کمپرسورها سنگین تر از کمپرسورهای معمول می باشند. همچنین کمپرسورهای VSD یا Variable Speed Drive دارای اینورتور بوده و امکان بهره بردن از برق متناوب (دریافت برق متغیر بسته به نیاز دستگاه)‌ را دارا می باشند.
  • به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.
  • کاتالوگ این لاین کمپرسورها در صفحه ی کاتالوگ‌های اطلس کوپکو بر روی سایت قرار داده شد.
تماس با شرکت