اطلس کوپکو کمپرسورها سری G را برای کارخانجاتی که به برق همیشگی دسترسی دارند طراحی و تولید می کند. عموم این کمپرسورها در مدل‌های GA و GR هستند که فشار و ظرفیت هوادهی معمولی دارند و در کمپرسورخانه قرار داده می شوند تا با لوله کشی، هوای فشرده به محل مصرف نهایی برسد. لیکن در برخی از کارخانجات هوای فشرده مورد نیاز دبی کمی داشته و کمپرسورخانه هم نداریم. در آنجا به سراغ کمپرسور اسکرو برقی GX خواهیم رفت.

مشخصات فنی کمپرسور GX 7 EP

تصویر کمپرسور GX 7
کمپرسور GX 7

کمپرسورهای GX7EP (پنجاه هرتز) از کمپرسورهای اسکروی روغن پاششی شرکت اطلس کوپکو هستند که تنها در فشار کاری ۱۰ بار تولید می شوند. این در تمایز با کمپرسورهای GX7EL است که در فشارهای کاری ۷/۵،‌۱۰ و ۱۳ بار تولید می شود. از دیگر تفاوت‌های این دو مدل کمپرسور می توان به ظرفیت هوادهی پایین‌تر کمپرسورهای EP (در این مورد خاص ۱۴ لیتر بر ثانیه در مقایسه با ۱۶/۱ لیتر بر ثانیه)، و نیز وزن کمتر آنها (حدود ۳۰ کیلو سبکتر) اشاره داشت. سطح نویز این دو دستگاه تقریبا برابر می باشد (مدل‌های EL یک دسی‌بل صدای کمتری تولید می کنند).

موتور تمامی موارد فوق همانطور که از نام GX 7 برمی آید ۱۱ کیلووات توان دارد. به طور کلی این مدل‌های اطلس کوپکو به نیت سروصدای کم طراحی شده اند و مناسب کارخانجات و شرکت‌هایی است که سروصدای محیط کار برایشان حائز اهمیت است و کمپرسورخانه‌ای مجزا از بقیه‌ی واحد تولیدی ندارند، بلکه در همان محیط کارگاه و در محل فعالیت کارکنان کمپرسور را قرار داده اند. می بایست مدنظر قرار دهیم که دسی‌بل واحدی لگاریتمی است، در نتیجه تفاوت ۶۰ دسی بل و ۷۰ دسی بل یا ۵۰ دسی بل به ترتیب نصف و دو برابر خواهد بود که در جدول زیر نیز مثال هایی برای سر و صدای مشابه را مشاهده می کنید:

سطوح صوتی بر مبنای دسی‌بل واحدی لگاریتمی است. باید توجه داشت این نکته یعنی کمپرسوری با صدای ۶۰ دسی‌بل نصف و کمپرسوری ۵۰ دسی‌بلی یک چهارم یک کمپرسور با سطح نویز ۷۰ دسی بل صدا تولید می کنند.
جدول مقایسه سطوح نویز بر مبنای دسی‌بل

همانطور که مشاهده می کنید ۶۰ دسی بل مقدار نویزی مشابه با صدای یک کولرگازی در فاصله ی سی متری و یا صحبت های نرمال داخل رستوران و ۷۰ دسی‌بل معادل صدای یک جاروبرقی می باشد. فلذا ضروری است که متوجه باشیم وقتی این مقادیر چند دسی بل در مدل های پلاس کمپرسورهای اسکروی اطلس کوپکو کمتر می شود تغییر صدای کار دستگاه برای شنوایی ما بسیار محسوس خواهد بود.

کمپرسورهای GX در چه کارخانجاتی استفاده میشود؟

کمپرسورهای سری GX به دلیل ظرفیت هوادهی پایین برای به کارگیری در کارخانجات تولیدی کوچک و صنایعی چون صنعت چاپ و پلاستیک مناسب می باشند؛ فراموش نکنیم که در صنعت پلاستیک نیز برخی مصارف، مانند تولیدی‌هایی که از بلومولدینگ (Blow Molding) بهره می برند به فشارهای بسیار بالاتری (مثلا ۳۰ بار) نیاز دارند که در محدوده کاری این دستگاه های سری GX شرکت اطلس کوپکو نمی باشد.

همچنین در جدول زیر آپشن‌های استاندارد دستگاه های کمپرسور سری GX را مشاهده می کنید:

جدول نمایانگر آپشن‌های نسخ استاندارد و فول فیچر این کمپرسورهاست.
آپشن‌های کمپرسورهای پک استاندارد و فول فیچر GX اطلس کوپکو

نسخه‌های فول‌فیچر که به اختصار با FF در انتهای نام کمپرسورها قابل تشخیص هستند، نسخه‌های دارای درایر (خشک‌کن) بوده و در اینجا فیلترعمومی نیز دارند.

کمپرسور فول فیچر و کمپرسور سرعت متغیر

کمپرسورهای فول فیچر دارای درایر مناسب خود هستند،‌ کمپرسورهای پلاس تا ۱ متر مکعب بر دقیقه (۳۰ cfm) ظرفیت هوادهی بیشتر داشته و نیز نویز (صدا بر حسب دسی بل) آنها مقدار اندکی کمتر می باشد؛ از دیگر سو این کمپرسورها سنگین تر از کمپرسورهای معمول می باشند. همچنین کمپرسورهای VSD یا Variable Speed Drive دارای اینورتور بوده و امکان بهره بردن از برق متناوب (دریافت برق متغیر بسته به نیاز دستگاه)‌ را دارا می باشند.

 

 

نکات پایانی در مورد این کمپرسور اسکرو برقی

به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

کاتالوگ کمپرسورهای سری GX بر روی صفحه‌ی مربوط در سایت قرار خواهد گرفت.

اطلس کوپکو

 

تماس با شرکت