کمپرسورهای GA و GR اطلس کوپکو در دهه‌های پایانی قرن گذشته‌ی میلادی وارد بازار هوای فشرده شد و تحولی جدی در بازار کمپرسور باد صنعتی ایجاد کرد. این کمپرسورها با هوشمندی در طراحی مصرف کنند‌ه‌ی نهایی را هدف قرار دادند. صاحب کارخانه از کیفیت دستگاه، هزینه نگهداری و عملکرد مطمئن آن در طول عمر کمپرسور هوای فشرده‌ اسکرو رضایت داشتند و این عملکرد بهینه‌ تا حدی مدیون سهولت دسترسی برای سرویس و تعمیر بوده است. در کمپرسورهای GA برخلاف نمونه‌های پیشین کمپرسورهای هوا دسترسی به قلب کمپرسور بسیار راحت است. درب‌هایی از هر دو طرف تعبیه شده است تا تکنسین‌ها در صورت کوچکترین ضرورتی به داخل کمپرسور اسکرو دسترسی راحت داشته باشند. در نمونه‌های دیگری از برندهای دیگر، حتی مدل‌هایی از کمپرسورهای اسکرو برقی کایزر که تا همین اوایل دهه ۲۰۰۰ تولید می شدند دسترسی از بالا بود و امکان تعمیر و سرویس آسان فراهم نبود.

کمپرسورهای GA و GR اطلس کوپکو در طول چهل سال گذشته تغییرات اندکی در بهینه‌سازی کیفیت و افزایش آپشن‌های مختلف داشتند و برای مثال این کمپرسور اسکرو که GA 710 بوده و مدلی قدیمی تر محسوب میشود در عملکردهای کلیدی ضعف چندانی در مقابل نمونه‌های جدیدتر ندارد. در کمپرسورهای جدیدتر برقی اطلس کوپکو نامگذاری با اعداد توان موتور کمپرسور است؛ این در حالیست که کمپرسورهای اسکرو برقی GA در دهه‌های گذشته با فشار و ظرفیت هوادهی هوای فشرده نامگذاری می شدند و G نشاندهنده برقی بودن و A نشاندهنده تک‌مرحله‌ای بودن فرآیند فشرده سازی در دستگاه است.

کمپرسور هوای فشرده اسکرو از اطلس کوپکو

تصویری از کمپرسور GA 710 در محیط شرکت جهان کمپرسور. این کمپرسور اسکرو برقی ۱۰ بار است.
کمپرسور اسکرو برقی GA 710 اطلس کوپکو

این دستگاه از کمپرسورهای قدیمی اطلس کوپکو می باشد و نامگذاری آن نیز مطابق با سیستم نامگذاری قدیمی اطلس کوپکو می باشد؛ به این شکل که GA نشاندهنده ی برقی بودن کمپرسور بوده (مشابه نمونه های امروزی) و عدد ۷۱۰ مقابل آن نیز به معنای ظرفیت هوادهی ۷ مترمکعب بر دقیقه و فشار عملیاتی ماکسیمم ۱۰ بار می باشد.

البته این قاعده‌ی نامگذاری چندان قابل اعتماد نیست و حتما می بایست از کارشناس باتجربه مشورت گرفته یا پلاک و بروشور دستگاه را مطالعه کنید. نامگذاری‌های اطلس کوپکو عموما، حتی در مدل‌های جدیدتر کمپرسور دیزلی، یک پایه‌ی اولیه دارد که برای مطالعه‌ی بسیاری از مدل‌های کمپرسور باد صنعتی آن مجموعه کاربردی است، لیکن از جایی به بعد در مدل‌هایی متوجه ناهمخوانی این قاعده میشویم و عنوان کمپرسور کم و بیش تنها کدی برای شناسایی دستگاه خواهد بود، یک نام بدون ارتباط دقیقی با شاخصه‌های عملیاتی. در میان همین مدل‌های قدیمی GA اطلس کوپکو، میتوان به مدل‌های GA 1208 و GA 1408 اشاره کرد که نامگذاری آن تطابقی با قاعده‌ی مذکور در پاراگراف قبل ندارد.

پلاک کمپرسور باد صنعتی اطلس کوپکو

مشخصات فنی این دستگاه نیز از روی پلاک آن (name plate) قابل مشاهده می باشد:

پلاک کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو GA 710 که مشخصات، سریال نامبر، محل ساخت (بلژیک) و سایر مشخصات را در بر دارد.
پلاک کمپرسور GA 710 اسکرو برقی

از جمله‌ی اطلاعاتی که بر روی پلاک کمپرسور میتوان به آن دست یافت عبارت است از دور، ولتاژ و فرکانس الکتروموتور زیمنس، سریال نامبر، کشور محل ساخت (که در بسیاری از موارد مهمترین اطلاع برای عزیزان حساس به کشور مبدا دستگاه است)، ماکسیمم فشار عملیاتی: در اینجا ۱۰ بار، سریال نامبر واحد کمپرسور،‌ سریال نامبر موتور کمپرسور،‌ سریال نامبر مخزن روغن، سریال نامبر سپراتور روغن و سریال نامبر سپراتور آب.

موارد فوق، به ویژه سریالٰ نامبرهای مختلف کمپرسور که به آنها اشاره رفت از جمله‌ی مهمترین اطلاعاتی است که مالک کمپرسور باد صنعتی می بایست در جیب داشته باشد تا به هنگام نیاز به تعمیرات و نگهداری و یا تعویض قطعات امکان دریافت بهترین و دقیقترین خدمات معتبر را داشته باشد.

موتور برقی

الکتروموتور این کمپرسور زیمنس آلمان بوده و ۵۵ کیلووات توان خروجی آن می باشد. جایگزین این دستگاه در میان مدل‌های جدید GA 45 خواهد بود که از موتوری ۴۵ کیلوواتی بهره می برد. رنج قیمتی کارکرده‌ی این دستگاه (GA 710) چهارهزار و پانصد یورو در بازار اتریش و آماده‌ی تحویل می باشد. تمایز قیمت آن با GA 45 کارکرده‌ی قدیمی و سالم محسوس می باشد؛ در بازار کشور ما هر دو دستگاه قابل خرید می باشند.

کتابچه راهنمای تمامی کمپرسورهای اسکرو برقی و دیزل اطلس کوپکو بر روی صفحه‌ی مربوط به کتب راهنمای این کمپانی در وبسایت جهان کمپرسور قرار گرفته است.

قیمت کمپرسور اسکرو اطلس کوپکو

در جدیدترین استعلام قیمتی که از همکار بلژیک داشته ایم و دستگاه‌ها مورد بازدید دفتر آنتورپ هم قرار گرفته است رنج قیمتی کمپرسور GA 710 کارکرده بین ۳ تا ۴ هزار یورو تخمین زده میشود که به نرخ تسعیر روز دیماه ۱۴۰۲ یورو حدود ۲۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد خورد. توجه ضروری است که سلامت قطعی دستگاه‌ها پس از بازدید فنی تایید خواهد شد. دستگاه‌ها یکی ۳ و دیگری ۲۵ هزار ساعت کار کرده اند.

قیمت کمپرسور اسکرو کارکرده
قیمت کمپرسور اسکرو کارکرده
شماره استعلام قیمت کمپرسور اسکرو کارکرده اطلس کوپکو برای ارجاعات آتی
تماس با شرکت