تمامی ماشین‌آلات صدا و ارتعاش تولید می کنند و کمپرسورها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سطح نویز/صدای کمپرسورها می تواند تحت تاثیر ویژگی‌های اتاقی که در آن مستقر شده اند تغییر کند؛ برای مثال ویژگی ساده‌ای مانند ابعاد اتاق. در مطلب اخیر به بررسی دقیق‌تر این مسئله پرداخته و راه‌هایی برای کاستن از صدای کمپرسور پیشنهاد خواهیم کرد.

نویز/صدای تاسیسات کمپرسور

سطوح سر و صدای کمپرسور در شرایط استانداردی که برای ماشین‌آلات تعریف شده است سنجیده می شود؛ این شرایط شامل محیطی باز (آکوستیک آزاد) و بدون دیوار است. زمانی که کمپرسور در اتاقی نصب گردد میزان صدای تولیدی آن تحت تاثیر ویژگی‌های اتاق قرار میگیرد. ابعاد اتاق، مصالح مورد استفاده در دیوارها و سقف و حضور سایر تجهیزات و سطح احتمالی صدای آنها همگی تاثیرات برجسته ای بر عملکرد صوتی کمپرسور دارند.

علاوه بر اینها شکل قرارگیری کمپرسور در اتاق مهم است. این مسئله از آن رو می بایست مدنظر قرار گیرد که شکل قرارگیری کمپرسور نحوه قرارگیری اتصالات و لوله‌کشی و عوامل متعدد دیگری را تحت تاثیر قرار میدهد. سر و صدای مرتعش از لوله‌های هوای فشرده به مراتب مشکل آفرینتر از سر و صدای تولیدی کمپرسور و موتور آن است. این نکته ناشی از ارتعاشات منتقله به لوله‌ها و ترکیب آن را ارتعاشات حاصل از هوای فشرده می باشد. از این رو پوشش عایق لوله‌کشی توزیع هوای کمپرسور از اهمیت بالایی برخوردار است.

چگونه صدای کمپرسور را کاهش دهیم؟

پنج روش مختلف برا کاستن از سروصدای کمپرسور وجود دارد. عایق صدا، جذب صدا، عایق ارتعاشات، تعدیل/میرایی ارتعاشات، و تعدیل/میرایی منبع صدا. برای هرکدام از این رویکردها راه‌هایی وجود دارد: عایق صدا به معنی قرارگیری یک مانع آکوستیک میان منبع صدا و گیرنده‌ی آن است. این بدین معناست که تنها بخشی از صدا را میتوان تضعیف کرد زیرا عایق مساحتی دارد و ویژگی‌هایی، هرچه سنگینتر موثرتر. جذب صدای کمپرسور از طریق پوشش منبع صدا با جاذب‌های متخلل سبک متصل به عایق انجام میگیرد. در اینجا هم جاذب‌های ضخیمتر موثرترند.

برای مدیریت ارتعاشات فنرهای فولادی، فنرهای هوا، چوب پنبه، پلاستیک و لاستیک موادی هستند که میتوانند به عنوان عایق عمل کنند. انتخاب این موارد باید بر اساس فرکانس ارتعاشات کمپرسور و ثبات پکیج کمپرسور انجام گیرد. میرایی ارتعاشات از طریق بهره‌گیری از پدیده‌ی هیسترزیس* مواد الاستیک صورت میگیرد، میبایست سازه، در اینجا کمپرسور یا لوله‌کشی آن، درون سطحی از مواد الاستیک با هیسترزیس بالا قرار گیرد. و در آخر، ترجیحا از تعدیل صدای منبع صدا (کمپرسور) پرهیز کنید، ارزانتر است، نتایج محدودی دارد و عملکرد عملیاتی کمپرسور را تحت تاثیر قرار میدهد.

* پدیده‌ی هیسترزیس به زبان ساده به معنای وابستگی حالت سیستم به حالات گذشته‌ی آن است. در چنین شرایطی مدلسازی دشوارتر بوده و چنین سیستمی ویژگی‌های خاصی دارد که برای برخی کاربردها مناسب است.

تماس با شرکت