کمپرسور هوا دستگاهی است که به مانند یک باتری عظیم توان مورد نیاز ماشین آلات و ابزار پنوماتیک را به شکل هوای فشرده ذخیره می کند. در این نوع خاص کمپرسور، کمپرسور اسکرو، هوا محیط از طریق شیر ورودی وارد کمپرسور می شود. در ادامه هوا در میان روتورهای در هم تنیده‌ی نر و ماده گیر افتاده و با کاهش حجم، فشرده می شود. توان مورد نیاز برای چرخش روتورها در کمپرسور اسکرو برقی از طریق الکتروموتور تامین می شود. کمپرسور کایزر از برندهای معتبر سازنده کمپرسور اسکرو است. تکنولوژی پروفایل سیگما که اشاره به طراحی خاص ابداعی مهندسان کمپرسور کایزر در دهه ۷۰ میلادی دارد، شکلی از روتورهای نر و ماده نامتقارن (۶ به ۵) است که برای کاهش هدررفت هوای فشرده به صورت جریان برگشتی بهینه شده است. این طراحی خاص بر کاهش کلیرانس یا فاصله روتورها با دیواره سیلندر تراکم تمرکز داشته است. کاهش جریان برگشتی هوای فشرده بهره‌وری کمپرسور هوا را افزایش می دهد. کمپرسور کایزر در کنار اطلس کوپکو و اینگرسول رند از معتبرترین برندهای سازنده کمپرسور هوا هستند.

کمپرسور کایزر در ایران

کمپرسورهای کایزر همواره به همراه خط تولید برخی از کارخانجات وارد کشور ما شده اند و همین امر دلیل مشاهده‌ی تعداد بیشتری کمپرسور برقی کایزر نسبت به کمپرسور دیزل این برند در بازار ایران است. این کمپرسورها از تکنولوژی بسیار خوب و مورد اعتمادی برخوردارند، شاید تنها ضعف آنها در مقایسه با برندهای مشهور دیگر، مانند اطلس کوپکو، دسترسی دشوار برای سرویس بوده که در مدل‌های اخیر این مورد نیز برطرف شده است.

آشنایی با کمپرسور اسکرو برقی کایزر مدل SK 26

کمپرسورهای سری S کایزر کمپرسورهایی برقی بوده و ۸۰ تا ۲۱۷ psig فشار عملیاتی و ۸/۸ تا ۸۹ cfm دبی هوای فشرده خروجی دارند. این خانواده از کمپرسورهای SX، SM و SK تشکیل شده که برای مصارف سیستم هوای فشرده کوچک بسیار مناسب هستند؛ نسخه‌ی T این کمپرسورها درایر یکپارچه نیز در داخل پکیج دارد.

پلاک کمپرسور اسکرو کایزر اس کا ۲۶
نمونه پلاک کمپرسور SK 26

کمپرسور SK 26 از سری کمپرسورهای SK این برند بوده، مجهز به موتور ۱۵ کیلووات آلمانی است. این کمپرسور ۲ مترمکعب بر دقیقه هوادهی با فشار عملیاتی ۱۰ بار دارد. کمپرسورهای اسکرو برقی کایزر از کمپرسورهای قابل اتکای موجود در بازار جهانی هستند، لیکن در بازار ایران به موجب غیبت طولانی مدت شرکت کمپرسور کایزر از خدمات پس از فروش و سرویس خوبی برخوردار نیستند. همچنین تهیه قطعات این کمپرسورها به دشواری اتفاق خواهد افتاد. در تماس‌هایی که با شرکت کایزر داشتیم این شرکت برای حضور در بازار ایران رغبت چندانی ابراز نکرده است.

دیتاشیت مدل‌های ۱۱ و ۱۵ کیلووات

جداول زیر از میان مدل‌های بسیار متعدد کمپرسور اسکرو برقی کایزر استخراج شده است که تا حدی برای بیننده‌ی ناآشنا گمراه کننده بود و امکان بُرش با حفظ عناوین ستون‌های جدول وجود نداشت. در جداولی که نام مدل‌ها به T ختم می شود، ستون‌ها به ترتیب نمایانگر فشار عملیاتی به بار،‌ دبی خروجی به مترمکعب بر دقیقه، بیشینه فشار عملیاتی، توان اسمی موتور به کیلووات، توان مصرفی درایر کمپرسور و ماده خنک کننده درایر است. در مدل‌های SFC اما، از آنجا که این مدل‌ها مدل‌های کمپرسور سرعت متغیر هستند، فشار عملیاتی به بار، رنج هوادهی هوای فشرده به مترمکعب بر دقیقه و سایر اطلاعات به همراه رنج دور الکتروموتور مجهز به اینورتور آمده است.

کمپرسور اسکرو برقی کایزر اگر با پسوند T عرضه شود همراه با درایر یا خشک کن هوای فشرده است. اگر پسوند SFC داشته باشد سرعت متغیر بوده و SFC اختصاری از Sigma Frequency Control است. تغییر دور موتور در جداول فوق نیز قابل ملاحظه است که در مدل‌های SFC رنج سرعت موتور تغییر میکند. همچنین اگر T و SFC در کنار یکدیگر باشد هر دو ویژگی فوق را با هم دارد.

کاتالوگ کمپرسور کایزر بر روی صفحه مربوط به این کمپانی در بخش کتب راهنما قرار گرفته است.

تماس با شرکت