اقسام مختلفی از تجهیزات حفاری برای نفوذ بر سطوح سخت استفاده می شود. در عمل، دو روش پرکاربرد از پنوماتیک و هیدرولیک بهره می برند؛ کدام بهترین است؟ روش‌های حفاری سنگ هیدرولیک یا پنوماتیک؟ برای شکل دادن یک تصمیم آگاهانه نیاز به این است که نگاهی به عملکرد هرکدام بیندازیم:

پنوماتیک

تجهیزات پنوماتیک با بهره‌گیری از هوای فشرده و تبدیل انرژی آن به انرژی مکانیکی کار می کنند. در صنایع گازهای فشرده به طور گسترده‌ای کاربرد دارند و در کارخانجات نیز هوای فشرده برای مدیریت دستگاه‌های ابزار دقیق استفاده می شود.

پنوماتیک در راهسازی، ساخت و ساز، حفاری معدن و بخش‌های مختلف دیگری از زندگی بشر، حتی دندانپزشکی حضور داشته و امکانات مختلفی را فراهم آورده است.

برای تامین هوای فشرده تجهیزات پنوماتیک به کمپرسورهای هوا نیازمندیم و در پستی به معرفی کمپرسور مورد استفاده در مصارف حفاری پرداخته ایم. علاوه بر آن در جای جای وبسایت امکان مطالعه در مورد کمپرسورهای پرتابل دیزلی را دارید.

هیدرولیک

تجهیزات هیدرولیک با بهره‌گیری از انرژی سیالات فشرده کار می کنند. زمانی که شما پا بر روی پدال ترمز خودروی خود میفشارید، میله‌ای(رادی) را حرکت میدهید و این حرکت به پیستون‌های سیلندر اصلی منتقل می شود، این اتفاق سیال را به سوی کالیپرهای ترمز فرستاده و کالیپرها لنت‌ها را بر روی روتور‌ (محور) چفت می کند که به چرخ‌های خودرو متصل است. این اصطکاک افزوده چرخ‌ها را از حرکت بازمیدارد.

داندهول یا تاپ هامر؟

کدام قوی‌تر است؟

هوای فشرده و سیال فشرده هر دو حجم زیادی انرژی ذخیره دارند و برتری یکی بر دیگری بستگی به کاربرد مورد نظر ما دارد.

گفته‌های اخیر چگونه به تجهیزات حفاری سنگ هیدرولیک و پنوماتیک مربوط می شود؟

زمانی که شما به بازدهی کلی سیستم‌ها توجه کنید، شاهد برتری هیدرولیک با بازدهی ۳۰ درصدی بر پنوماتیک با بازدهی ۱۰ درصدی خواهید بود. این بدین معناست که نیاز به قدرت و بازدهی انرژی بیشتر در مقابل پول پرداخت شده را دریل‌های هیدرولیک ارضا خواهد کرد. همچنین بهره‌گیری از فشارهایی به مراتب بالاتر در حفاری با تجهیزات هیدرولیک نسبت به حفاری با تجهیزات پنوماتیک ممکن می باشد.

اطلس کوپکو ابزاری بسیار خوب برای انجام محاسبات حفاری بر روی وبسایت خود قرار داده است که با کلیک بر روی این متن امکان رجوع به آن ابزار را خواهید داشت.

سطح صدا (نویز)

آلودگی صوتی مسئله‌ای حائز اهمیت در محیط‌های کاری این روزهاست. دریل‌های پنوماتیک عموما پرسروصداتر هستند، چون به سه طریق مختلف صدا تولید می کند:

  • صدای ناشی از مکانیک حفاری
  • صدای ناشی از فرآیند حفاری
  • هوای خروجی از مکانیزم حفاری

سر و صدای کمپرسور هم باید مدنظر قرار داد

ارزش فشرده‌سازی

هر دوی این سیستم‌ها با بهره‌گیری از فشرده‌سازی کار میکنند، با این تفاوت که سیال را نمیتوان فشرده کرد و در دیگر سو هوا تراکم‌پذیر است. مزیت هیدرولیک آن است که به قرارگیری قطعات در جای خود کمک میکند و نیاز به سایر تجهیزات جانبی را میکاهد.

لب کلام:

هیدرولیک بازدهی ۳۰ درصدی و پنوماتیک بازدهی ۱۰ درصدی دارد. دریل هیدرولیک سنگینتر از دریل‌ پنوماتیک است. پنوماتیک با هوای فشرده و هیدرولیک با سیال کار می کند.

فاصله

سیالات هیدرولیک را نمیتوان به نقاط دوردست منتقل کرد و انجام این امر بسیار هزینه‌بر خواهد بود. از این رو تمامی اجزای سیستم هیدرولیک میبایست بر روی آن بوده و یک پکیج کامل به محل حفاری منتقل شود. این مسئله در مورد هوای فشرده صادق نیست. دریل واگن هیدرولیک به این دلیل به مراتب سنگین‌تر خواهد بود.

نتیجه‌گیری

بسیاری از کارشناسان بنا به دلایل فوق معتقد به برتری دریل‌های سنگ هیدرولیک نسبت به مشابه پنوماتیک آنها هستند، اما این تجهیزات ضعف‌هایی نیز در مقام مقایسه دارند. تصمیم‌گیری نهایی بسته به موقعیت‌های مختلف صورت میپذیرد.

تماس با شرکت