در بروشور جامع کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو که بر روی صفحه‌ی مربوط به این برند، کتب راهنمای اطلس کوپکو، قرار گرفته است، نخستین مدل معرفی شده در جداول XAS 70 KD7 می باشد. بنا بر دانسته‌های قبلی متوجه میشویم که XAS 70 KD کمپرسور اسکرویی روغن پاششی، متحرک (موبایل)، تک مرحله‌ای، مجهز به پروفایل کاهش صدا بوده و حدود ۷۰ CFM ظرفیت هوادهی هوای خروجی در فشار عملیاتی ۷ بار دارد. همچنین از حروف انگلیسی پایانی نام چنین بر می آید که از موتور دیزلی کوبوتا بهره می برد.

راهنمای جامع مطالعه عناوین کمپرسورهای اسکرو دیزل اطلس کوپکو. در این تصویر آمده است که هرکدام از حروف و اعداد در نام به چه معنا هستند.
هرکدام از حروف و اعداد در نام کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو به چه معناست؟

موتور دیزلی D905 کوبوتا

کوبوتا در کنار کاترپیلار، دویتز، مرسدس بنز، جان دیر و یانمار پنج برند اصلی تامین کننده موتورهای کمپرسورهای اسکرو دیزلی اطلس کوپکو هستند. شرکت کوبوتا در سال ۱۸۹۰ در ژاپن تاسیس گردیده و ۱۰۰ سال تجربه ساخت موتورهای دیزلی دارد. این برند در برخی از کشورهای غربی رهبر بازار موتورهای دیزلی است.

موتور کمپرسور اسکرو دیزل از برند کوبوتا
موتور D905 کوبوتا

موتور D905 کوبوتا موتور دیزلی عمودی، آب خنک و چهارمرحله ای با ظرفیت ۱۷/۴ اسب بخار در ۳هزار دور بر دقیقه است. این موتور ۳ سیلندر داشته و سیستم استارت آن الکتریکی است. برخی دیگر از ویژگی‌های فنی آن را در دیتاشیت زیر ملاحظه می کنید:

مشخصات فنی موتور کوبوتا دیزل
مشخصات فنی D905 کوبوتا که بر روی کمپرسور اسکرو دیزلی XAS 70 اطلس کوپکو سوار است.

این موتور در بیشینه سرعت ۳۶۰۰ دور بر دقیقه تا ۲۵ اسب بخار توان برای واحد فشرده سازی کمپرسور فراهم میاورد. بر روی کمپرسور XAS 90 اطلس کوپکو از موتور D1105 کوبوتا بهره گرفته شده است که همین اسب بخار را با دور موتوری به مراتب پایین‌تر، ۳۰۰۰ دور بر دقیقه، فراهم می آورد. با وجود دور موتور نسبتا بالای این موتورها، هر دوی این کمپرسورها در فاصله هفت متری سطح آلایندگی صوتی استاندارد ۷۰ دسی بلی دارند. صدایی در حد یک ماشین ظرفشویی یا لباسشویی. منوآل یا راهنمای اپراتور این موتور را با کلیک بر روی لینک زیر در اختیار خواهید داشت:

D905.D1105.V1505.D1105-T.V1505-T

دیتاشیت کمپرسور اسکرو دیزلی XAS 70 KD7

مشخصات فنی کمپرسور XAS 70 اطلس کوپکو در این جدول آمده که پیشتر در متن نیز توضیح داده شد.
اطلاعات فنی کمپرسور XAS 70 اطلس کوپکو

این کمپرسور دیزلی مشابه با اغلب کمپرسورهای اسکرو دیزلی موجود در بازار از ۲ شیر خروجی هوای فشرده سه چهارم اینچی برخوردار است. ظرفیت مخزن هوای فشرده آن نیز ۲/۴۷ گالن یا حدود ۱۰ لیتر است.

  • مصرف کنندگان گرامی می بایست توجه اکید داشته باشند که در تهیه کمپرسور دیزلی توجه به موارد زیر ضروری است:
    ۱. در صورت دسترسی به برق، کمپرسور اسکرو برقی ارجحیت دارد.
    ۲. شرایط محیطی، من جمله دما، رطوبت و ارتفاع در پروفایل هوای فشرده خروجی دریافتی بسیار موثر هستند.
    ۳. تهیه کمپرسوری اسکرو که ۱۵ تا ۲۰ درصد دبی خروجی یا FAD بالاتر از سطح نیاز شما را ارائه می دهد توصیه میشود.
    ۴. غالب کمپرسورهای فعلی موجود در بازار ایران کمپرسورهای کارکرده بوده و در نتیجه کارشناسی دقیق آنها پیش از خریداری ضروری است. این وضعیت ناشی از شرایط خاص فعلی بازار ایران است لیکن اجاره یا تهیه کمپرسور کارکرده در سایر نقاط جهان نیز امری رایج بوده تا حدی که اطلس کوپکو برای این منظور بخش مجزایی راه اندازی کرده است.
  • عموم کتب راهنمای اطلس کوپکو بر روی صفحه کتب راهنمای این برند در سایت قرار گرفته است. از قسمت کتب راهنما در بالای صفحه‌ی سایت استفاده کنید.
  • بالطبع تهیه کمپرسورهای دیزلی که در داخل کشور سر هم شده اند، یا برندهای متفرقه، ریسک‌هایی را متوجه مصرف کننده خواهد کرد.
  • فایل‌های پی دی اف لیست قطعات یدکی این کمپرسورها یا به اصطلاح Spare Parts List بر روی اینترنت موجود نیست و شرکت جهان کمپرسور نیز این کتب را به صورت فیزیکی یا هاردکاور در مجموعه شرکت موجود دارد که آپلود آنها بر روی سایت امری بسیار زمانبر و دشوار خواهد بود.
  • در لوله کشی هوای فشرده از لوله‌های سیاه و ترجیحا بزرگتر از سایز شیر خروجی کمپرسور بهره ببرید تا با افت فشار روبرو نشوید. بدیهی است بهره گیری از شیلنگ‌های لاستیکی با طول بلند افت جدی فشار هوای فشرده را در نقطه مصرف به همراه خواهد داشت.
تماس با شرکت