در این راهنمای پیش رو، به شما خواهم گفت که در هنگام خرید یک کمپرسور باد جدید دقیقا به دنبال چه چیزهایی باشید. توضیحات و ویژگی‌های مقدماتی را پوشش داده و به شما کمک خواهم کرد که کمپرسور هوای مناسب برای خود را انتخاب کنید.

آیا موارد زیردر مورد شما صدق می کند؟

  • قصد خرید کمپرسور باد صنعتی دارید اما با انتخاب ها و انواع متعدد کمپرسورهای هوا سردرگم شده اید؟
  • قصد خرید کمپرسور باد صنعتی دارید اما مطمئن نیستید از کجا؟
  • از خرید نوع اشتباه، سایز اشتباه و مدل کمپرسور باد اشتباه هراسانید؟
  • نمیدانید که کمپرسور باد صنعتی تک مرحله ای، دو مرحله ای و یا اسکرو نیاز دارید؟

در این راهنما شما می آموزید که:

کمپرسور باد صنعتی مناسب برای شما

با توجه به اقسام گوناگون و مدل‌های متعدد کمپرسورهای هوا سردرگمی طبیعی است. علاوه بر مدل‌ها و سایزهای متعدد، آپشن‌های اضافه‌ای مانند درایرها و فیلترها نیز هستند.

نگران نباشید. هنگامی که شما بدانید به دنبال چه هستید، خرید کمپرسور هوای مناسب تقریبا ساده و فرآیندی سرراست می باشد.

مطالعه‌ی مقاله پیشنهادی: من به چه نوع کمپرسور هوایی نیاز دارم؟

فشار و ظرفیت

نوع، مدل و سایز کمپرسور هوای مناسب شما عمدتا به فشار و ظرفیت هوادهی موردنیاز شما بستگی دارد.

ضروری است که تفاوت فشار و هوا، و نحوه‌ی ارتباط آن ها را بدانید.

مطالعه مقالات پیشنهادی: فشار و ظرفیت

مروری بر برندها و سری‌های کمپرسور هوای فشرده اسکرو

تولیدکنندگان کمپرسور بسیار محدودی هستند که مورد نظر ما می باشند. همه‌ی این تولیدکننده ها سری ها (یا خطوط) گوناگونی از کمپرسور اسکرو دارند.

این سری‌ها در ظرفیت، فشار و یا آپشن ها متمایزند (اما همگی کمپرسور اسکرو می باشند).

ادامه مطالعه: مروری بر تولیدکنندگان، برندها

تگ کمپرسور اسکرو بر روی وبسایت جهان کمپرسور

در ادامه راهنمای خرید کمپرسورهای هوای اسکرو و پیستونی برای شما بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

راهنمای خرید کمپرسور هوای فشرده اسکرو

زمانی به سراغ کمپرسور اسکرو میرویم که به موارد زیر برخورده باشیم:

۱. نیاز به ظرفیت هوادهی هوای فشرده بالاتر، در ضمن فشار عملیاتی متوسط

کمپرسور سانتریفیوژ و کمپرسور اسکرول ظرفیت هوادهی (متر مکعب بر دقیقه‌) بالاتری در اختیار شما قرار میدهد؛ اما این دسته از کمپرسورها امکان کار با فشار عملیاتی بیش از چند بار را ندارد. در سوی دیگر کمپرسور پیستونی امکان کار با ظرفیت هوادهی هوای فشرده یا دبی حجمی بالاتر را ندارد. کمپرسور هوای فشرده اسکرو گزینه‌ای میانه و بهینه برای بسیاری از مصارف تولیدی و غیرتولیدی است.

۲. مصرف غیرتولیدی ما به الکتریسیته مداوم دسترسی نداشته باشد

کمپرسور پیستونی قطعات متحرک فراوانی دارد و چنین دستگاهی را نمیتوان زیاد حرکت داد. در دیگر سو کمپرسور اسکرو قطعات متحرک بسیار اندکی دارد و از تحرک استقبال میکند. کمپرسور اسکرو در اقسام دیزلی و برقی تولید میشود که امکان بکارگیری آن در دسته های متعددی از صنایع را برقرار میسازد.

به هنگام خرید کمپرسور هوای فشرده اسکرو به چندین نکته باید دقت کنید، نخست آنکه طمع نکنید، ضرر میکنید. اگر مصرف کننده‌ی واقعی و بلندمدت هوای فشرده هستید، سر هم کردن کمپرسور بی کیفیت یا استفاده از مدل‌های ناشناخته خطرناک است.

این ماشین آلات درشت‌هیکل نقاط ضعف بسیار کوچکی دارند. کافیست کاسه نمد اندکی نشتی پیدا کند. کافیست روغن به مقدار مناسب به موتور نرسد، کافیست المنت یا ایرند کمپرسور به درستی تهویه نشود، کافیست روتورها فقط یک بار بد بچرخند. این لیست ادامه دارد.

اگر در کار حفاری چاه آب، نگهداری خطوط لوله، نگهداری پالایشگاه، حفاری معدن، راهسازی، نیلینگ پی ساختمان و یا سندبلاست هستید، کمپرسور دیزلی که از مکانیسم فشرده سازی جابجایی مثبت بهره میبرد و ساختاری روتاری با دو روتور نامتقارن دارد برای شما گزینه‌ی ایده آلیست، یعنی همان کمپرسور اسکرو.

دسته بندی کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو

کمپرسور هوای فشرده اسکرو دستگاهی است که هوای محیط را به درون مکیده و در اختیار سیلندر تراکم قرار میدهد. این سیلندر در اصطلاح واحد فشرده سازی کمپرسور است. اطلس کوپکویی‌ها آن را المنت مینامند و کایزری‌ها ایرِند. استیج یا مرحله‌ای از فشرده سازی در این سیلندر رخ میدهد. روتورهای درهم‌تنیده‌ی نر و ماده که هر کدام تعداد متفاوتی برجستگی دارد هوا را در میان برجستگی‌های خود گرفتار میسازند، حجم در اختیار آن را میکاهند و به مرور به جلو میرانند. این هوا به مرور فشرده شده، دمای آن افزایش می یابد و از شیر خروجی هوای فشرده خارج میشود. البته پس از آن هم نیاز به فرآوری دارد، افترکولر، فیلتر، درایر و سپراتور از سایر قطعات بسیار مهم کمپرسور اسکرو هستند.

از دیگر خطراتی که به هنگام خرید کمپرسور هوا در کمین شماست، فروشنده‌ی ناتوست! وقتی دستگاهی تخصصی و بازار آن گل‌آلود شود، هر بلایی ممکن است سر شما بیاورند. از گرانفروشی، تا فروش دستگاه مشکلدار.

پس تا حد ممکن سفت و سخت تحقیق کنید، از تامین‌کننده‌ی مطمئن بخرید، قرارداد محکم ببندید.

کمپرسور اسکرو بر دو دسته دیزلی و برقی است. کمپرسور اسکرو برقی توان خود را از الکتروموتور تامین میکند و کمپرسور دیزلی از موتور دیزلی که معمولا و در کمپرسورهای ساخت کمپانی‌های معتبر، از برندهای معتبر سازنده موتور دیزلی است: کاترپیلار، مرسدس بنز، کوبوتا، جان دیر و دویتز.

کمپرسور اسکرو از زاویه‌ی دیگری نیز بر دو دسته است، چه چیزی بهره‌وری آن را فراهم ساخته و سیستم آن را خنک، پاک و روان می سازد؟

البته روغن در قطعات مختلف تمامی کمپرسورهای اسکرو جاریست و امر روانکاری و پاکسازی و خنک‌کنندگی را بر عهده دارد، اما در قلب کمپرسور اسکرو، داخل سیلندر و در میان روتورها، تنها در حالتی جریان دارد که محصول نهایی مصرف کننده به روغن حساس نباشد. در بسیاری از مصارف، چون رنگ‌پاشی خودرو، صنایع غذایی و دارویی و بعضا نفتی، محصول نهایی به حضور روغن در هوای فشرده حساس است. اینجاست که پای کمپرسور اسکرو اویل فری به میان می آید. کمپرسور اسکرو اویل فری با روکش مخصوص روتورهای خود و کاهش کلیرانس روتورها با جداره نیاز به حضور روغن در داخل المنت یا سیلندر را حذف کرده است. دسته‌ی اول که به درون المنت پاشش دارند نیز کمپرسور اسکرو روغن پاششی یا اویل اینجکت هستند. در ویدیوی مطلب زیر میتوانید نمونه‌ای از شماتیک عملکردی آن را ملاحظه کنید:

عملیات فرآیندی کمپرسور هوای فشرده اسکرو روغن پاششی

سازندگان کمپرسور اویل فری از ملاحظات مختلفی برای جلوگیری از ورود روغن به داخل محفظه‌ی تراکم و همچنین جبران مشکلات حاصل از غیاب آن بهره میبرند.

چفت و بست و آب‌بندی کمپرسور اسکرو اویل فری بسیار فراتر از کمپرسور اسکرو اویل اینجکت است. روکش روتورهای آن عموما از جنس پلی تترا فلوئورو اتیلن یا تفلون، برای دماهای معمولی، و از جنس مولیبدنوم دی سولفید برای دماهای بالاست. ژاکتی از مبدل حرارتی به دور پوسته‌ی المنت یا ایرند کمپرسور پیچیده تا تهویه حرارتی به شکل مناسب محقق شود. کلیرانس روتورها با پوسته در حدی اندک است، شاید یک بیستم کمپرسور اویل اینجکت، که تعمیر و اوورهال سیلندر و روتور کمپرسور اویل فری، تا اکنون، در ایران ناممکن بوده است. همه‌‌ی اینها یعنی قیمت بیشتر، هزینه بیشتر و نگهداری پرریسکتر. در انتخاب کمپرسور و تامین کننده ی خود دقت کنید.

راهنمای خرید کمپرسور هوای فشرده پیستونی

به چند مدل کمپرسور پیستونی معرفی شده بر روی وبسایت سری بزنید، کمپرسور پیستونی دو کاربرد کاملا متفاوت دارد، مصرف کارگاهی و مقیاس کوچک که نیاز به ظرفیت هوادهی بسیار کم و فشار عملیاتی کمی دارد. در سوی دیگر طیف مصرف نیروگاهی و تولیدی که به فشارهای عملیاتی بسیار بالا نیاز دارد که سایر مدل‌های کمپرسور هوا، اسکرو، توربوکمپرسور و اسکرول از پس آن برنمیایند.

کمپرسور پیستونی اطلس کوپکو LT20-30

کمپرسور پیستونی اطلس کوپکو P37 تا P275

این مطلب بیشتر در مورد انتخاب کمپرسور اسکروی مناسب بود، خریدار کمپرسور پیستونی یا توربوکمپرسور هستید؟ ما حتی برای تولیدکنندگان توربوکمپرسورها هم مطلب آموزشی داریم، به روی وبسایت جهان کمپرسور به جستجو و تحقیق ادامه دهید. کمپرسور باد صنعتی تخصص ماست و در سایت جهان کمپرسور همه‌ی زوایای این دستگاه‌های نازنین پوشش داده شده است. از تماس با ما هم خجالت نکشید. در خدمتیم.

تماس با شرکت