برخی از مصارف، برای مثال در آزمایشگاه‌ها، نیاز به هوای فشرده محدود و غیرپیوسته وجود دارد. برای این مصارف بسته به نیاز دقیق مصرف کننده کمپرسور اسکرو برقی روغن پاششی (GX)، بدون روغن یا اویل فری و کمپرسورهای پیستونی را می توان توصیه کرد. کمپرسورهای GX اطلس کوپکو چنین کمپرسورهایی هستند که نسبت به کمپرسورهای پیستونی قطعات متحرک کمتری دارند.

معرفی کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو – کمپرسورهایی با ظرفیت هوادهی کم

تصویری از GX 11 فول فیچر با تانک هوا و خشک کن - کمپرسور اسکرو برقی و روغن پاششی مناسب مصارف نیازمند هوای فشرده کم و ناپیوسته
GX 11 فول فیچر، با مخزن هوای فشرده و درایر هوا

کمپرسور GX11 EL (پنجاه هرتز) از کمپرسورهای اسکروی روغن پاششی شرکت اطلس کوپکو هستند که در سه فشار کاری ۷/۵، ۱۰ و ۱۳ موجود می باشند و متناظر با این فشارها به ترتیب ظرفیت هوادهی ۹۷/۲، ۸۳/۹ و ۶۸/۴ مترمکعب بر “ساعت” را تحویل می دهند. کمپرسور اطلس کوپکو GX کمپرسوری روغن پاششی است. این بدین معناست که در میان روتورهای اسکرو پاشش روغن داریم و خنک‌سازی، روغن‌کاری و تمیز کردن فضای میان روتورها بر عهده‌ی این روغن پاشیده شده است.

موتور الکتریکی کمپرسور و صدای آن

الکتروموتور تمامی موارد فوق همانطور که از نام GX 11 برمی آید ۱۱ کیلووات توان داشته و سطح نویز آنها ۶۷ دسی‌بل می باشد. کارخانجات و شرکت‌هایی که به این نکته اهمیت میدهند و خواهان سطح نویز پایینتری در محیط کارشان هستند می بایست مدنظر قرار دهند که دسی‌بل واحدی لگاریتمی است، در نتیجه تفاوت ۶۰ دسی بل و ۷۰ دسی بل یا ۵۰ دسی بل به ترتیب نصف و دو برابر خواهد بود که در جدول زیر نیز مثال هایی برای سر و صدای مشابه را مشاهده می کنید:

سطوح مختلف صدا، از ۴۰ تا ۶۰
سطوح مختلف صدا بر مبنای دسی‌بل

همانطور که مشاهده می کنید ۶۰ دسی بل مقدار نویزی مشابه با صدای یک کولرگازی در فاصله ی سی متری و یا صحبت های نرمال داخل رستوران و ۷۰ دسی‌بل معادل صدای یک جاروبرقی می باشد. فلذا ضروری است که متوجه باشیم وقتی این مقادیر چند دسی بل در مدل های پلاس کمپرسورهای اسکروی اطلس کوپکو کمتر می شود تغییر صدای کار دستگاه برای شنوایی ما بسیار محسوس خواهد بود.

مصارف کمپرسور اسکرو برقی GX

کمپرسورهای سری GX به دلیل ظرفیت هوادهی پایین برای به کارگیری در کارخانجات تولیدی کوچک و صنایعی چون صنعت چاپ و پلاستیک مناسب می باشند؛ فراموش نکنیم که در صنعت پلاستیک نیز برخی مصارف، مانند تولیدی‌هایی که از بلومولدینگ (Blow Molding) بهره می برند به فشارهای بسیار بالاتری (مثلا ۳۰ بار) نیاز دارند که در محدوده کاری این دستگاه های سری GX شرکت اطلس کوپکو نمی باشد.

پکیج کمپرسورهای استاندارد و فول فیچر اطلس کوپکو

در جدول زیر آپشن‌های استاندارد دستگاه های کمپرسور سری GX را مشاهده می کنید:

آپشن‌های کمپرسورهای GX پک استاندارد و فول فیچر
آپشن‌های استاندارد کمپرسورهای پک و فول‌فیچر GX اطس کوپکو

در این جدول مشاهده می کنیم که در نسخه‌های فول فیچر تنها تفاوتی که علاوه بر درایر وجود دارد فیلتری عمومی است.

کمپرسورهای فول فیچر دارای درایر مناسب خود هستند،‌ کمپرسورهای پلاس تا ۱ متر مکعب بر دقیقه (۳۰ cfm) ظرفیت هوادهی بیشتر داشته و نیز نویز (صدا بر حسب دسی بل) آنها مقدار اندکی کمتر می باشد؛ از دیگر سو این کمپرسورها سنگین تر از کمپرسورهای معمول می باشند. همچنین کمپرسورهای VSD یا Variable Speed Drive دارای اینورتور بوده و امکان بهره بردن از برق متناوب (دریافت برق متغیر بسته به نیاز دستگاه)‌ را دارا می باشند.

نکته پایانی

از نکات مهمی که می بایست در انتخاب یک کمپرسور اسکرو مدنظر قرار داد آن است که نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

تماس با شرکت