کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو را عموما با نام‌های GA و GR، در مدل‌های روغن پاششی، و ZT و ZR، در مدل‌های اویل فری یا بدون روغن، میشناسیم. در اینجا با مدلی با نامی متفاوت روبرو هستیم؛ نام متفاوت معرف مصارف خاص و فشار یا ظرفیت هوادهی خارج از عرف در میان کمپرسورهای هواست.

ZA از اطلس کوپکو، کمپرسور اسکرو برقی هوای خشک است که در فشار پایین کار می کند. فشارهایی که عموما برای روشن نگاه داشتن کوره در کارخانجات کاربرد دارد و البته که برای این مصارف دبی هوادهی هوای فشرده مداوم ضروری است.

آشنایی با اطلاعات فنی کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو – فشار کم، ظرفیت هوادهی بالا و اویل فری

تصویری از کمپرسورهای ZA اطلس کوپکو - کمپرسور اسکرو برقی اویل فری با فشار عملیاتی پایین
کمپرسورهای اسکرو برقی اطلس کوپکو، مدل ZA

کمپرسور ZA 3C دارای ماکسیمم فشار کاری ۳/۵ بار و ظرفیت هوادهی ۱۶۷ لیتر بر ثانیه برابر با ۱۰ مترمکعب بر دقیقه می باشد. موتور این کمپرسور نیز ۳۶ کیلووات توان دارد. به طور کلی کمپرسورهای سری ZA و ZE کمپرسورهای فشار پایین هستند.

در این مورد کمپرسور ZA 3C برای کارخانجاتی که نیاز به هوای فشار پایین در حجم بالا دارند کاربرد دارد که در میان آنها نیز متداول‌ترینِ مصارف برای کوره‌های کارخانجات مختلف (شیشه، آجر و …) می باشد. در این کارخانجات نیاز به جریان مداوم هوای کم فشار برای همراهی با گاز و مشتعل نگاه داشتن کوره وجود دارد.

نمودار فشار عملیاتی – ظرفیت هوادهی کمپرسورهای اسکرو برقی ZE و ZA

در شکل زیر بر روی نمودار (محور قائم فشار با واحدهای بار و psi و محور افقی ظرفیت هوادهی با واحدهای لیتر بر ثانیه و cfm) محدوده ی کمپرسورهای لاین های مختلف ZE و ZA را مشاهده می کنید. برای مثال هنگام نیاز به کمپرسوری با فشار کاری ۲ بار و ظرفیت هوادهی ۳۰ مترمکعب (۱۰۶۰ cfm) امکان انتخاب میان کمپرسورهای ZE 4 VSD و ZE 4 وجود دارد. در واقع در این نمودار مشاهده می کنیم که تایپ های مختلف کمپرسورهای این دو لاین کمپرسور اسکروی اطلس کوپکو با یکدیگر همپوشانی ندارند مگر در بازه‌ای کوچک که هم می توان از ZE 4 و هم از ZE 3 بهره جست که در آن هنگام تصمیم گیری در انتخاب کمپرسور مناسب به سایر پارامترهای دخیل مانند توان موتور بازمیگردد.

مروری بر مدل‌های مختلف ZA اطلس کوپکو
انتخاب کمپرسور اسکرو برقی ZAی مناسب برای مصرف شما با توجه به هوادهی موردنیاز.

در نمودار فوق نکته‌ی جالب توجه کمپرسورهایی با فشار کاری بسیار پایین،‌ برابر یا حتی کمتر از فشار جو، می باشد. در این موارد که کمپرسورهای سری ZE اطلس کوپکو شامل آنها می شود مصرف کننده نیاز به هوای کم فشار و خشک دارد.

تبدیل واحد

برای تبدیل ظرفیت هوادهی (جریان) با واحد لیتر بر ثانیه به مترمکعب بر دقیقه می بایست مقادیر بر حسب لیتر بر ثانیه را تقسیم بر ۱۶/۶۷ کنیم.
برای تبدیل cfm به متر مکعب بر دقیقه می بایست مقادیر بر حسب cfm را تقسیم بر ۳۵/۳۱ کنیم.
برای تبدیل فشار با واحد psi به فشار با واحد بار می بایست مقادیر بر حسب psi را تقسیم بر ۱۴/۵۰ کنیم.
psig در کمپرسورها کاربرد ندارد و اگر استفاده شود به اشتباه می باشد، psig فشار مطلق می باشد و در واقع جمع فشار psi و فشار جو خواهد بود.

نکات تکمیلی

کمپرسورهای فول فیچر دارای درایر مناسب خود هستند،‌ کمپرسورهای پلاس تا ۱ متر مکعب بر دقیقه (۳۰ cfm) ظرفیت هوادهی بیشتر داشته و نیز نویز (صدا بر حسب دسی بل) آنها مقدار اندکی کمتر می باشد؛ از دیگر سو این کمپرسورها سنگین تر از کمپرسورهای معمول می باشند. همچنین کمپرسورهای VSD یا Variable Speed Drive دارای اینورتور بوده و امکان بهره بردن از برق متناوب (دریافت برق متغیر بسته به نیاز دستگاه)‌ را دارا می باشند.

برای آشنایی کاملتر با تجهیزات جانبی کمپرسور اسکرو کلیک کنید.

به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

تماس با شرکت