کمپرسور باد صنعتی اطلس کوپکو در مدل‌های مختلفی طراحی و ساخته میشود. این برند کمپرسورهای سانتریفیوژ، اسکرو، اسکرول و پیستونی تولید می کند. در میان کمپرسورهای اسکروی اطلس کوپکو یکی از موفق‌ترین محصولات آن که به بازار عرضه شد و به رهبر بازار تبدیل شد، خانواده‌ی G یا کمپرسور روغنی و برقی آن است. کمپرسور اسکرو برقی GA کمپرسوری تک مرحله ای و کمپرسور اسکرو برقی GR کمپرسور دومرحله‌ای برای فشارها و ظرفیت‌های هوادهی بالاتر است. در گذشته نامگذاری این دستگاه‌ها به شکل اعداد سه رقمی در مقابل GA یا GR بود که آن ارقام فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی هوای فشرده خروجی کمپرسور اسکرو برقی را نشان میدادند. اکنون این اعداد همگی به سادگی نشاندهنده‌ی توان الکتروموتور نصب شده بر روی کمپرسور هستند. در ادامه به بررسی کمپرسور اسکرو برقی و روغنی اطلس کوپکو با موتور برقی ۳۰ کیلوواتی می پردازیم:

مشخصات فنی کمپرسور هوای فشرده اسکرو ۳۰ کیلوواتی و روغنی اطلس کوپکو

تصویری از کمپرسور اسکرو برقی جی آ ۳۰ پلاس اطلس کوپکو در تهران.
کمپرسور برقی GA 30 پلاس اطلس کوپکو

کمپرسور GA30+ در فشارهای کاری ۷/۵، ۸، ۱۰ و ۱۳ بار و متناظر با فشارهای مذکور به ترتیب در ظرفیت های هوادهی ۵/۸، ۵/۶، ۴/۸ و ۳/۹ مترمکعب بر دقیقه موجود می باشند. توان موتور نصب شده بر روی این دستگاه ها ۳۰ کیلووات و سطح نویز (صدا) آنها ۶۵ دسی‌بل می باشد.

به طور کلی سری های + کمپرسورهای جدیدتر اطلس کوپکو هستند و در مقایسه با مدل‌های معمولی، در فشار ثابت ظرفیت هوادهی بالاتر (بین ۰/۳ تا ۱ مترمکعب) و نویز کمتری (تا ۵ دسی‌بل) دارند و دستگا‌ه‌های سنگین‌تری (بین ۳۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم) هستند.

به طور کلی برق ایران ۵۰ هرتز می باشد فلذا باید مراقب باشیم که در جداول موجود، دستگاه های ۵۰ هرتز را مدنظر قرار دهیم.

ابعاد کمپرسور باد صنعتی GA اطلس کوپکو

در شکل‌های زیر ابعاد کمپرسورهای GA30+، GA37 و GA45 را مشاهده می کنیم. اهمیت توجه به ابعاد کمپرسورهای سری GA هنگامی به چشم خواهد آمد که شما میان انتخاب کمپرسور GA45 , GA45+ مردد باشید (شکل بعد)؛ همانطور که مشاهده می کنید کمپرسورهای GA37+ و GA45+ به مراتب از کمپرسورهای معمولی متناظر آنها بزرگتر می باشند و این برای کسانی که مشکل فضا دارند شایان توجه می باشد.

ابعاد کمپرسورهای GA30 تا GA 45 در این تصویر آمده است.

ابعاد باقی کمپرسورهای اسکرو برقی خانواده جی آ اطلس کوپکو در این تصویر آمده است. کمپرسورهای برقی جی آ سرعت متغیر و ۵۵ کیلووات به بالا هم اندازه هستند.
ابعاد کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو – خانواده GA مدل‌های پلاس و سرعت متغیر

کمپرسور GA30+ برای استفاده در صنایع مختلفی، با توجه به فشار و ظرفیت هوادهی آن، مورد توجه می باشد که از میان آن‌ها می توان به کارخانجان ریسندگی، بافندگی، تولید لوازم خانگی و … اشاره داشت.

کمپرسورهای VSD یا Variable Speed Drive دارای اینورتور بوده و امکان بهره بردن از برق متناوب (دریافت برق متغیر بسته به نیاز دستگاه)‌ را دارا می باشند.

آپشن‌های کمپرسور باد صنعتی GA اطلس کوپکو

و در آخر جدولی که اطلس کوپکو در شرح آن می نویسد: برخی کاربری ها ممکن است به سیستم‌های هوای فشرده ی بهتر و کنترل بیشتر نیازمند بوده و یا از آن بهره‌مند شوند، از این رو و برای ارضای این نیازها، اطلس کوپکو آپشن‌های مختلف و تجهیزات یکپارچه‌ای را ارائه داده است که بسته به نیاز کمپرسور خود را برگزینیم.

آپشن های کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو در این تصویر امده است.
آپشن‌های کمپرسورهای GA.

مطالعه‌ی این جدول مزایای مختلف کمپرسور باد صنعتی سری GA را مشخص می نماید که در میان آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
کیت فیلتر کلاس ۱ و ۲ در دل دستگاه، تعبیه مسیر بای‌پَس برای درایر در تمامی کمپرسورهای این نوع، سیستم مدیریت کاندنسیت برای تمامی مدل ها به جز GA30-45، چارچوب حفظ روغن در تمامی مدل ها، هیتر فضای موتور در مدل های GA37 VSD تا GA90 VSD. محافظ در برابر باران برای تمامی مدل ها، سوییچ ایزوله‌ی پاور مرکزی در تمامی مدل ها و برخی آپشن های عمومی که در میان آنها می توان به کمپرسور نسخه‌ی کار در محیط های با دمای بالا برای تمامی مدل ها اشاره داشت.

تماس با شرکت