قطعات، تجهیزات جانبی و ملزومات مصرفی کمپرسور اسکرو برقی که در کارخانجات مورد استفاده فراوان دارند عبارتند از افترکولر، درایر یا خشک کن هوای فشرده، فیلترهای ضروری، روغن‌ کمپرسور، برج خنک کننده یا کولینگ تاور که در کمپرسور آب‌خنک کاربرد دارد و مخزن یا تانک هوای فشرده.

در این مطلب به سراغ یکی از نمونه‌های این تجهیزات رفته ایم، درایر اطلس کوپکو مدل FD 2000 سرعت متغیر که از درایرهای تبریدی اطلس کوپکوست. برای آشنایی با اصول کلی و جامع رطوبت زدایی از هوای فشرده لطفا به مجموعه مطالب مربوطه بر روی وبسایت سری بزنید:

خشک کردن گازها

روش‌های رطوبت زدایی

روش‌های رطوبت زدایی ۲

معرفی فنی خشک کن تبریدی اطلس کوپکو FD 2000 و FD 4000

درایر اطلس کوپکو مناسب برای هوای فشرده خروجی از کمپرسور اسکرو برقی
تصویری از درایر FD 4000 اطلس کوپکو

هوای فشرده در بازه‌ی گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و هرجا که استفاده می شود می بایست تمیز و خشک باشد. آلودگی‌های جامد، مایع و یا گازی در هوای فشرده‌ی فرآوری نشده ریسک بزرگی را برای سیستم هوا و محصول نهایی شما به همراه خواهد داشت. رطوبت که از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده ی هوای فرآوری نشده می باشد خطراتی چون خوردگی لوله‌کشی، خرابی زودرس تجهیزات پنوماتیک،‌ فساد محصول و … را به همراه دارد. از این رو یک خشک کن (درایر) هوای فشرده برای محافظت از سیستم ها و فرآیندهای شما ضروری می نماید.

فشرده‌سازی هوا منجر به افزایش غلظت رطوبت در آن می شود.
فشرده‌سازی هوا در عین حفظ محتوای رطوبت آن، حجم را میکاهد، این به معنای افزایش غلظت رطوبت در هوای فشرده نسبت به هوای نرمال است.

امکان وجود سه شکل از آب در هوای فشرده ی شما وجود دارد: آب مایع، ایروسول و بخار که بر پیچیدگی های فرآیند خشک کردن می افزاید و لزوم به کارگیری تجهیزات موثر را نشان می دهد.

درایر تبریدی چیست؟

این درایرها از مداری تبریدی در کنار یک مبدل حرارتی برای پیش خنک سازی هوا بهره می برند تا بخار مرطوب را چگالیده نمایند و سپس هوا را برای جلوگیری از تعریق لوله در پایین دست مجدد حرارت دهند. خشک کن های تبریدی دمای نقطه شبنم (dewpoint) هوای فشرده را تا ۳ درجه‌ی سانتیگراد می کاهند. این دسته از خشک کن های برای فشارها و مصارف مختلف قابل استفاده می باشند.

انواع متداول درایر تبریدی در بازار

  • درایرهای انبساط مستقیم: خود بر سه دسته ی غیرچرخشی سرعت ثابت، چرخشی سرعت ثابت و سرعت متغیر می باشد.
  • درایرهای جرم دمایی: ذخیره انرژی سرد با استفاده از جرم دمایی سیال داخل مبدل حرارتی
  • درایرهای اسکرول دیجیتال: لود و آنلود بنا به نیاز

در شکل زیر نحوه‌ی کارکرد خشک کن های انبساط مستقیم را مشاهده می کنید:

اصول کلی و معمول درایرهای انبساط مستقیم.
فلوچارت عملکردی معمول خشک‌کن‌های انبساط مستقیم.

سری FD خشک کن های اطلس کوپکو

این خشک کن ها از دسته‌ی انبساط مستقیم می باشند؛ اطلس کوپکو آنها را قابل اتکا، کم هزینه، با نصب آسان و عملیات نگهداری در دوره های بلندمدت و تاثیرات اندک زیست محیطی معرفی می کند.

در مدل های FD 310 تا FD 4000 این خشک‌کن‌ها از بهره وری بهتری برخوردارند که مبدل حرارتی کارآمد، سپراتور (جداساز) آب یکپارچه و شیر تخلیه الکترونیک مایع چگالیده عامل آن هستند.

در جدول زیر آپشن ها و ویژگی های اضافی خشک کن های این دسته را مشاهده می کنید:

آپشن‌ها
آپشن‌های خشک‌کن های FD اطلس کوپکو

در جدول فوق درایرهای FD 5- FD 95, FD 120 – FD 285, FD 310 -FD 510, FD 760 – FD 1010, FD 1250 – FD 200 و FD 2400 – FD 4000 در دسته های جداگانه و درایر FD 610 نیز به تنهایی آمده اند.

خشک کن FD 2000 VSD قابلیت دریافت ورودی تا ماکسیمم دمای ۴۰درجه محیط و ۵۰درجه ورودی را دارد. دبی این هوا می تواند تا ۲۰۰۰ لیتر بر ثانیه معادل ۴۲۴۰ فوت مکعب بر دقیقه باشد.

افت فشار هوای فشرده پس از درایر

افت فشار در حالت دریافت ماکسیمم دبی هوای ورودی ۰.۲۲ بار برابر با ۳/۲ پوند نیرو بر اینچ مربع (psi) می باشد. بیشینه فشاری که تحت آن این درایر کار خواهد کرد ۱۳ بار یا ۱۸۹ پوند نیرو بر اینچ مربع است؛ همچنین توان مصرفی این دستگاه ۱۹/۵ کیلووات می باشد.

نکات پایانی

  • تمامی اطلاعات فوق مربوط به نسخه های ۵۰ هرتز می باشد که برای برق کشور ما مناسب می باشد.
  • بروشور خشک کن های تبریدی سری FD بر روی سایت و در صفحه‌ی کاتالوگ‌های دستگاه‌های اطلس کوپکو قرار گرفت.
تماس با شرکت