قطعات کمپرسور هوای فشرده اسکرو چگونه کار میکند؟

هرگونه معرفی اجزا و عملکرد کمپرسور هوای فشرده اسکرو، بدون تشریح چگونگی کارکرد هر یک از قطعات آن کامل نمی باشد. می بایست مدنظر داشته باشیم که فشرده‌سازی قدرتمند و منحصر به‌ فرد این کمپرسورهای جابجایی مثبت ناشی از جزئیات عملکردی و فعل و انفعالات حاکم بر جریان سیال در داخل واحد هواساز می باشد. در ادامه قطعات مختلف کمپرسور اسکرو را در چهار مطلب متعاقب یکدیگر معرفی میکنیم؛ هدف شناختی اجمالی از قطعات موجود و اختصاری از عملکرد آنهاست.

برای تعمیر کمپرسور اسکرو چه کنیم؟ چه نکنیم؟
و با که تماس بگیریم؟

تماس با ما

۱) روتورها

روتورهای دوقلوی در‌هم‌تنیده قلب تپنده‌ی کمپرسور اسکرو پیچی هستند. این روتورها حرکت چرخشی (روتاری) که از نام این دستگاه برمی‌آید را بر عهده دارند و در لوله های سیلندر محصور شده اند که فشرده‌سازی حاصل از چرخش روتورها در آنها رخ میدهد.

هنگامی که کمپرسور هوای فشرده اسکرو روشن میشود، واحد هواساز شروع به کار و دنده های روتور شروع به چرخش میکنند و هوا از طریق دریچه ی باز دریافت میشود. از طریق یک سیستم توزیع متصل به بلبرینگ‌ها، تسمه‌‌ها و موتور، روتورها به موتور کمپرسور متصل شده و شروع به چرخیدن می کنند. هوا به درون فضای بین روتور ها کشیده شده و چرخش شروع میشود و همین طور که چرخش ادامه دارد، هوا فشرده میشود. هنگامی که شیارها به انتهای طول چرخش میرسد، هوای درون آن به هوای کاملا فشرده تبدیل شده است. این هوا از طریق شیرها یا نازل های تخلیه به مخزن نهایی منتقل می شود.

این فرآیند، عملکرد بنیادین مکانیکی هر کمپرسور هوای اسکرو، از کمپرسور تک استیجی ساده تا کمپرسورهای پیچیده‌تر و چندمنظوره‌ی اتوماتیک در صنعت، است.

۲) سیلندرهای تراکم کمپرسور اسکرو

سیلندر ها به عنوان عضو اصلی کمپرسورها عمل میکنند. از آنجایی که روتورهای ارزشمند داخل سیلندرها قرار میگیرند، سیلندرها می بایست با ابعاد داخلی بدنهی اصلی هر واحد کمپرسور همخوانی داشته و به گونه‌ای نصب شوند که در صورت خرابی قابل تعویض باشند. کمپرسورهای پیشرفته‌تر دارای چندین سیلندر یا چند مرحله هستند که هوای فشرده‌ی با فشار بالاتر تحویل داده و ظرفیت ذخیره سازی را دارند. از آنجایی که سیلندرها محملی برای عملیات فشرده‌سازی روتورها فراهم میاورند، ضروری است که تمامی آنان ایمن، تحت فشار و با بهره‌وری بالا طراحی شوند. با اینکه سیلندرهای کمپرسور ساکن باقی می مانند با قطعات متحرک و چرخنده داخلی و خارجی اتاق در تماسند؛ آن ها همچنین با شلنگ‌های روغن روان کننده و سیستم تزریق روغن درون واحد در تماسند و دمای محفظه را در رنج ایمن و کاربردی نگه میدارند. سیلندرها انواع مختلفی دارند، از سیستم‌های تکسیلندری موازی که با یک موتور کار میکنند تا کمپرسورهای  چند سیلندری با چندین موتور که در کمپرسور های دو یا چند مرحله‌ای کار میکنند و برای داشتن بیشترین خروجی در ساعت طراحی شده اند. سیلندرها اغلب مجهز به تکنولوژی خنک کننده هستند که در زمان اوج مصرف کمپرسور استفاده دارند. چدن و فولاد مهمترین مواد برای ساخت سیلندر کمپرسور هستند که با توجه به میزان مصرف روزانه کمپرسور این دو ماده با درصد های مختلفی با یکدیگر ترکیب شده و از آلیاژ حاصل سیلندر را می سازند. کمپرسورهای روتاری روغنی، به موجب مکانیزم آسان خنک‌کنندگی خود، عموما مدل ارزانتر هستند.

در شماره‌های سه و چهار انواع فیلتر کمپرسور هوای فشرده اسکرو معرفی میشود.

۳) فیلترهای هوا

در میان تمامی اجزای کمپرسور هوای فشرده اسکرو، فیلتر هوا، جزئی است که می بایست به صورت مرتب تعویض گردد. برای کمپرسورهای روغنی، فیلتر هوا رطوبت و روغن باقی مانده از تزریق خنک کننده و فرآیند باز کردن شیرها، را جدا می کندبررسی و تعویض مرتب فیلتر هوا برای سلامتی و عملکرد کمپرسور هوای اسکرو حیاتی است.

برای واحدهای عاری از روغن، Oil-free، فیلتر هوا نزدیک شیرهای مکش یا ورودی قرار داردآنها معمولا از فیلترها مراقبت میکنند، زیرا یک خط اصلی دفاع از ناخالصی های هوای فشرده هستند.

۴) فیلترهای روغن

فیلترهای روغن بلند، اضافه شده به سیلندرهای بزرگ، و کمپرسورهای صنعتی، مانند فیلترهای هوا، دارای اهدافی دوگانه هستند:

۱) پاکسازی و حفظ خلوص گاز درون کمپرسور هوا

۲کمک به خنکسازی و روانکاری سپراتور روغن و کل سیستم کمپرسور هوا

سیستم های توزیع روغن تسمه و قرقره به صورت موازی با طرح سپراتور روغن کار میکندامروزه فیلتر روغن یا مایع با تجهیزات چرخشی همراهند ، این ویژگی باعث میشود دسترسی و تعویض آسانتر شوداین موضوع صرفه جویی در زمان و هزینه ها را نیز به همراه داشته و مانع تعمیرات ضروری و اساسی کمپرسور می شود.

اغلب مواقع فیلترهای روغن همراه با شیرهای بای‌پس نصب می شوند. این شیرها سیستم هشدار کمپرسور را در زمان افزایش بیش از اندازه‌ی دما و یا گرفتگی فیلترهای روغن فعال می کنند تا ورود بدون واسطه‌ی روغن خالص و تازه را به سیلندر فشرده‌سازی میسر سازند.

۵) بلبرینگ‌ها

مشابه با میل‌لنگ‌های موجود در سایر اقسام کمپرسور باد صنعتی، بلبرینگ‌ها به کاهش اصطکاک، تعادل حرکت قطعات و تنظیم دمای کلی کمپرسور، کمک میکنند.

چندین بلبرینگ  در محل های حساس در یک کمپرسور هوای روتاری نصب شده است، مهمترین آنها بلبرینگ‌های شعاعی و محوری هستنداولی به روان کردن چرخش چرخ دهنده های افقی، کمک میکند و دومی به عمودی و متعادل نگه داشتن چرخش های تکمیلی در روتورهای دوقلو و کم شدن نویز کمک میکند.

۶) شیرهای مکش

شیرهای مکش یا ورودی به عنوان دریچه‌ی ورودی کمپرسور هوای اسکرو عمل می کننداین شیرها برنامه نویسی شده و به محض دریافت سیگنال، باز یا بسته شوند. این عملیات برای تضمین بهره‌وری بالاتر کمپرسور بهینه گردیده است.

شیرهای مکش در اشکال گوناگونی ساخته می شوند. طراحی آنها به صورتی انجام می شود که جریان هوای ورودی به بیشترین مقدار برسدبیشتر شیرهای ورودی در سه مدل مختلف دسته بندی میشوند: شیرهای حلقه‌ای، شیرهای صفحه‌ای و شیرهای قارچی شکل. هر کدام از آنها از لایه های متحدالمرکزی با اشکال مختلف تشکیل شده‌اند که برای ایجاد جریان هوای ایده آل مناسب باشند.

۷) شیرهای تخلیه

دریچه‌های تخلیه در انتهای سیستم کمپرسور روتاری اسکرو قرار گرفته اند تا هوا به صورت ایمن و پایا تخلیه شود. این شیرها چه در زمان تخلیه‌ی هوای فشرده به درون تانک/مخزن هوای فشرده و چه در زمان بهره‌گیری از شلنگ‌های استفاده‌ی فوری، از اهمیتی حیاتی بر تنظیم سیستم برخوردارند. دریچه ی تخلیه‌ی نامناسب نه تنها به کمپرسور آسیب میرساند، بلکه به کارکنان و محیط کار نیز خسارت وارد میکند.

۸) موتور دیزلی و برقی کمپرسور اسکرو

متداول‌ترین اقسام موتورهای کمپرسور روتاری،‌ موتورهای الکتریکی هستند، لیکن موتورهای دیزلی نیز، بالاخص برای کمپرسور هوای فشرده اسکرو متحرک کاربرد دارد و موتورهای هیبرید نیز در حال توسعه می باشند. از آنجایی که کمپرسور هوای فشرده اسکرو کمپرسوری بزرگ بوده و دائم در حال فعالیت است به موتورهایی قابل اتکا و قدرتمند نیز نیاز دارد. هرچند باید در نظر داشته باشیم بهره‌وری موتور لزوما با شعار “بزرگتر بهتر است” همخوانی ندارد. اسب بخار (توان) تولیدی موتورهای بزرگ معمولا با مشکلاتی در بازدهی آنها همراه است. موتور کمپرسور شما می بایست مرتب مورد بررسی قرار گیرد تا ایمن و بهره‌ور بوده و سلامت عمومی آن اندازه گرفته شود.

بسیاری از کمپرسورهای باد صنعتی مدرن تکنولوژي مطالعه‌ی هوشمند موتور و گِیج‌هایی را برای زیر نظر داشتن موتور کمپرسور دارا هستند.

۹) سیستم کنترلی کمپرسور اسکرو

همانطور که از نام آن، سیستم کنترلی واحد هواساز، برمی‌آيد، این قسمت از دستگاه عملکرد کمپرسور هوای روتاری اسکروی شما را جهت‌دهی کرده، کنترل نموده، مانیتور و رهگیری می کند. بهره‌گیری از کنترل سیستم و استیج سریعترین راه برای بررسی عملکرد و دسترسی به اطلاعات نقاط حساس کمپرسور هوا می باشد. آموزش اپراتورها برای آشنایی و راحتی با سیستم و کسب مهارت “خواندن” دستگاه، بخش مهمی از کل پروسه‌ی نگهداری کمپرسور روتاری اسکروی شما می باشد.

طراحی‌های مختلفی از المنت کمپرسور اسکرو موجود است،‌ مدل‌هایی از آنها سنسورهایی داخلی در نقاط مختلف دارند که مثلا موتور را در زمان پر شدن مخزن هوای فشرده و یا پایان یک دوره‌ی کاری برنامه‌ریزی شده خاموش می کنند. این تکنولوژی هوشمند ایمنی برای کمپرسورهای بدون نیاز به اپراتور که ظرفیت بالایی دارند ایجاد شده است.

۱۰) مخزن هوای فشرده

تقریبا تمامی اقسام کمپرسور باد صنعتی همراه با یک مخزن هوای فشرده عرضه می شوند. ظرفیت این مخازن یا تانک‌های ذخیره متناسب با سایز و نیاز کمپرسور متغیر هستند، اما عموما برای مصارف صنعتی و حرفه‌ای به مخازن بسیار بزرگتری نیاز هست. تشخیص ابعاد مورد نیاز برای مخزن هوای فشرده مهارتی است که از ترکیب تجربه، دانش و درک مهندسی حاصل می شود. مخازن صنعتی بزرگ ویژگی‌های جذابی چون ذخیره‌ی هوای فشرده‌ی بیشتر و زمان استراحت بیشتر موتور واحد را فراهم می آورند.

۱۱) سپراتور روغن

از آنجا که بسیاری از کمپرسور هوای فشرده اسکرو نیازمند تزریق روغن به داخل سیلندرهای فشرده‌سازی است تا قطعات را روانکاری نموده و دما کاهش یابد ، به همان میزان نیازمند نصب یک سپراتور برای فیلتر و جداسازی روغن مازاد از هوای فشرده‌ی تولیدی هستیم.

سپراتورهای روغن اینجاست که در استیج‌های روتاری اسکروی اویل اینجکت وارد عمل می شوند. دمای بالا محصول جانبی طبیعی توانایی فشرده‌سازی قدرتمند این دستگاه هاست. از این روی، روغن و سایر سیالات خنک‌کننده برای عملکرد بهینه‌ی این کمپرسور باد صنعتی به کار گرفته می شوند، لیکن حضور آنها در محصول گازی نهایی باید کنترل شود.

سپراتورهای روغن از حضور مینیمم بقایای روغن در هوای فشرده‌ی حاصل اطمینان حاصل می کنند. انواع مختلف سپراتورهای روغن و سطوح مختلفی از توانمندی آنها را می توان در سنین مختلف کمپرسور مورد استفاده قرار داد تا به عملکرد بهتر دست یافت.

۱۲) واشرها و کاسه نمدها

طراحی هوابندی شده و بدون درز و نشت در کمپرسورهای هوای اسکرو از دقت بالا در جزئی‌ترین جزئیات حاصل گشته است. بالاخص رینگها،‌ بلبرینگ‌ها و لنت‌های محفظه که به دور بلبرینگ‌ها و یا سیلندرهای فشرده‌سازی قرار گرفته اند تا از هرگونه نشتی هوا به داخل سایر قطعات کمپرسور جلوگیری کنند. کاسه نمدهای کشویی در دو نوع روغن‌‌پاششی و خود-روانکار تولید می‌شوند تا اصطکاک طبیعی موجود میان روتورها و سیلندرهای محیط بر آنها را بکاهند.

برخی جزئیات دیگر چون لوپهای رایدر و یا رینگ‌های پوششی نیز به صورت افقی بر روی نوارهای روی سیلندر افزوده می شوند. این جزئیات نهایتاً لایه‌ی محافظ دیگری در مقابل شکل‌گیری اصطکاک ایجاد کرده و انتقال نیروی نرم، روان و بدون اشکال از دنده‌ها به روتورها را تضمین میکنند.

 

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم …

هرکدام از موارد فوق را میتوان به قطعات کوچکتری تقسیم کرد؛ پس کار ما ادامه دارد.

رگولاتورها

بعد از تهیه هوای فشرده با یکی از انواع کمپرسور باد صنعتی و پایین آوردن دمای آن با سیستم خنک کننده و جدا کردن ذرات آب و ناخالصی‌ها با یکی از انواع فیلتراسیون، هوای فشرده قابل استفاده است؛ لیکن در اکثر کارخانجات و کارگاه‌های بزرگ و کوچک قبل از ورود به ابزار پنوماتیک، هوای فشرده بایستی از نظر فشار نیز تنظیم گردد تا برابر فشار موردنیاز دستگاه پنوماتیکی مورد نظر شود.

در اکثر سیستم‌های پنوماتیک صنعتی، فشار کاری نرمال حدود ۶ تا ۸ بار است، لیکن اکثر قطعات پنوماتیکی توان کارکرد تا ۱۲ بار را دارند. رگولاتور یا دستگاه تنظیم‌کننده‌ی فشار هوا توسط سیستم مکانیکی داخل آن و با توجه به تنظیم مربوطه، فشار هوا را در حد مورد نیاز سیستم نگهداری میکند. روی بدنه‌ی هر رگولاتور پیچ تنظیمی وجود دارد که توسط آن فشار مورد نیاز تنظیم شده و همچنین بر روی بدنه‌ی رگولاتور جایی نیز جهت اتصال عقربه نشاندهنده‌ی فشار تعبیه شده است.

تنظیم‌کننده‌ی فشار هوا یا رگولاتور علاوه بر ثابت نگه داشتن فشار مورد نیاز سیستم،‌ فشار هوا را بصورت یکنواخت به سیستم تغذیه میکند. این مسئله بخصوص در کمپرسور پیستونی حائز اهمیتی است که حرکت رفت و برگشتی پیستون منجر به عملکرد ضربه‌ای یا پالسی دستگاه شده و نوسانات جریان هوای فشرده برای سیستم پنوماتیک مضر است.

رگولاتور یا شیر کاهنده‌ی فشار کمپرسور - عکس رگولاتور کمپرسور اسکرو
رگولاتور کمپرسور باد صنعتی

رگولاتور که نام اصلی آن شیر کاهنده‌ی فشار است در حقیقت نیز همین عملکرد را دارد و اجزای آن مطابق با شکل فوق عبارتند از ۱. پیچ تنظیم ۲. فنر ۳. دیافراگم و متعلقات آن ۴. اسپول ۵. سوپاپ مسدودکننده و ۶. فنر

اکثر کمپرسورهای باد صنعتی فشار هوایی بیش از نیاز مصرف‌کننده تولید میکند، که اگر خلاف این باشد اندکی انتخاب مضحکی به هنگام خرید کمپرسور هوا داشته ایم. لذا وجود رگولاتور در سیستم پنوماتیک ضروری بوده و علاوه بر تنظیم فشار مورد نیاز سیستم از حالت نوسانی هوای فشرده نیز جلوگیری میکند.

در برخی از سیستم‌های پنوماتیک از دو یا چند رگولاتور در نقاط مختلف سیستم بنا به نیاز همان نقطه از سیستم استفاده میشود. در این موارد فشار کاری هر نقطه با نقطه‌ی دیگر فرق دارد.

رگولاتور فشار ضعیف و رگولاتور فشار معمولی

رگولاتورها به طور کلی به دو دسته‌ی فشار معمولی و فشار ضعیف تقسیم میشوند. رگولاتورهای فشار ضعیف را برای استفاده از فشار هوای زیر ۶ بار به کار میگیرند. رگولاتورهای فشار معمولی نیز بصورت معمول از صفر تا ۱۲ بار را پوشش میدهد. در فشارهای کم، یعنی فشار زیر ۶ بار، دقت فشار ضعیف بیش از رگولاتور فشار معمولی است.

رگولاتورهای فشار ضعیف یا کم‌فشار معمولا با فشار ورودی کمتر از ۶ بار کار میکنند، یعنی بایستی قبلا توسط رگولاتور دیگری فشار بالای ۶ بار به فشاری کمتر از این مقدار کاسته شده باشد و آنگاه وارد رگولاتور فشار ضعیف شود تا به قطعات داخلی این عضو سیستم هوای فشرده آسیبی وارد نشود.

درجه یا گیج فشارسنج

برای تشخیص فشار سیستم پنوماتیک از درجه نشانگر فشار استفاده میشود. ساختمان داخلی درجه یا گیج نشانگر فشار همانگونه که دیده میشود از یک لوله خمیده با سطح مقطع گرد ساخته شده است. یک سر لوله که باز است توسط اتصال دنده‌ای رزوه شده با فشار هوا ارتباط داشته و سر دیگر لوله‌ی خمیده که بسته شده و مسدود است به اتصال فلزی اهرمی و چرخ دنده متصل است. فشار هوا باعث باز شدن لوله یا بعبارتی کاهش خمش لوله میشود و حرکت لوله تحت فشار توسط اتصالات فلزی به عقربه منتقل میگردد. معمولا روی صفحه فشارسنج‌ها دو سری عدد وجود دارد که فشار را به واحدهای PSI و بار نمایش میدهد.

لوله حلقوی بوردن تیوب و مکانیسم عملکرد گیج فشارسنج کمپرسور
لوله خمیده‌ی گیج فشارسنج مشهور به Bourden tube

روغن‌‌پاش یا روغن‌زن پنوماتیک

هوای آماده بمصرف بعد از تنظیم فشار بایستی برای مصرف سیلندرها و شیرهای پنوماتیکی و نیز دستگاه‌ها و ابزار پنوماتیک در حد مناسبی روغن زده شود تا هوای فشرده‌ی خشک باعث از بین رفتن قطعات لاستیکی داخل سیلندرها و شیرها نشود. داخل سیلندرها و شیرهای پنوماتیک قطعات آب‌بندی کننده معمولا حرکات رفت و برگشتی داشته و از آنجا که هم تحرک دارند و هم وظیفه‌ی آب‌بندی بر عهده‌ی آنهاست، روانکاری و جلوگیری از اصطکاک آنها ضروری است.

عمل روغن‌کاری سیستم پنوماتیک برعهده‌ی قطعه‌ای است که به نام روغن‌زن یا روغن‌پاش یا با عنوان لاتین آن oiler شناخته میشود. هوای فشرده با عبور از روغن‌پاش چرب میشود. روغن‌پاش در هوای تمیز و تصفیه‌شده ای که از آن عبور میکند مقداری روغن به صورت پخش در هوا و ایروسول اضافه میکند که متناسب با جریان هوا مقدار آن متغیر است.

روی بدنه‌ی روغن‌پاش پیچ تنظیم قرار دارد که میتوان با کمک آن مقدار تزریق روغن به هوای عبوری را تعیین و یا قطع کرد. همچنین مجرایی برای تامین روغن مخزن آن وجود دارد. اساس کار این روغنپاش بر پایه‌ی اصل وانتوری است و مادامی که هوا از قسمت مخروطی داخل آن عبور کند به موجب حالت خاص گلوگاه و خاصیت وانتوری هوای عبوری، روغن از روغنپاش مکیده شده و هوا اصطلاحا چرب میشود.

قطعات روغنپاش به ندرت خراب میشود و تنها در بازدید‌های دوره‌ای شستشوی کاسه‌ی پلاستیکی مخزن آن توصیه میشود. قطعات آب‌بندی نظیر اورینگ‌ها گاه نیاز به تعویض داشته و قطعات فلزی نیز با مواد حلال شسته شود.

توجه شود که روغنپاش قطعه‌ یا دستگاهی است که نزدیک محل مصرف نصب میگردد تا از اصطکاک و تخریب ابزار پنوماتیکی مصرف‌کننده‌ی هوا جلوگیری کند و این قطعه، قطعه‌ای داخلی برای کمپرسور محسوب نمیشود.

کتاب هوای فشرده – مهندس علی مرادی

قطعات جانبی کمپرسور اسکرو - اطلس کوپکو
روغن پاش یا اویلر اطلس کوپکو

شیرهای کمپرسور باد صنعتی

شیر سولنویید - سلنوئید ولو - شیر سولنوید
شیر سولنوید کمپرسور

شیرهای قطع و وصل جریان هوای فشرده

شیرهای قطع و وصل ساده‌ترین نوع شیرهای پنوماتیک است که برای قطع و وصل جریان هوای فشرده کاربرد دارد. در دو مدل بسته و باز هستند که نوع اول در حالت عادی بسته و نوع دوم در حالت عادی باز است. این شیرهای در انواع دستی، برقی، مکانیکی و پنوماتیک که با هوای فشرده فعال میشود، وجود دارد. عملکرد این شیرها مشابه با شیر آب است.

شیر برقی کمپرسور - شیر پنوماتیک کمپرسور - شیر دستی کمپرسور - شیر مکانیکی کمپرسور

شیر توپی

این نوع شیر قطعه‌ی فلزی توپ مانندی دارد که به میله‌ای متصل بوده و راه هوا را با چرخش خود باز یا بسته میکند. در لوله کشی گاز منازل نیز از شیر مشابهی استفاده میشود که از دلایل آن آب‌بندی مناسب و خوب این نوع شیرهاست. نوع دیگر این شیرها شیر پروانه ای است.

شیر تنظیم فشار یا رگولاتور کمپرسور باد صنعتی

سرویس یونیت یا واحد مراقبت کمپرسور
واحد مراقبت کمپرسور

 

این نوع شیر برای تنظیم مقدار فشار عملیاتی هوای فشرده استفاده میشود. پیشتر نیز به این شیر پرداختیم؛این نوع شیر به تنهایی در نقاط مختلفی از سیستم پنوماتیک و مسیر فعالیت کمپرسور هوا نصب میشود. این شیرها گاه با فیلتر و روغن‌زن ترکیب شده و واحدی که برای سرویس و بهینه‌سازی کیفیت هوای فشرده در ابتدای مسیر آن قرار میگیرد را تشکیل میدهد.

 

 

شیر کنترل جریان

نوع خاصی از این شیر در کمپرسورهای پیستونی برای کنترل حرکت رفت و برگشتی آن کاربرد دارد؛ اما گاه در خروجی هوای فشرده نیز چنین شیری نصب میشود.

شیر یکطرفه

همانگونه که از نام آن برمی آید اجازه‌ی عبور هوای فشرده را در یک سمت داده و از عبور جریان هوای فشرده در مسیر دیگر جلوگیری میکند. جهت جریان روی آن با علامت مشخص میشود. این نوع شیر از لحاظ ساختاری بر چند نوع ساچمه‌ای یا توپی، مخروطی قطعه متحرک و دریچه متحرک است.

در محل خروج هوای فشرده نصب چنین شیری از برگشت هوای فشرده در هنگام آنلود کمپرسور جلوگیری میکند.

پرشر سوئیچ

پرشر سوئیچ در حقیقت کلید قطع و وصلی است که به وسیله‌ی فشار هوا فعال میشود و در انواع مختلفی تولید میشود. این سوییچ ها دارای چندین کنتاکت باز و بسته است. در برخی مدل‌ها پرشر سوییچ دکمه قطع و وصل دستی داشته و در برخی از مدل‌ها به شیر تخلیه‌ی هوای سرسیلندر کمپرسور مجهز است.

در کمپرسورهای کوچک تا یک اسب بخار پرشر سوئیچ وظیفه‌ی قطع و وصل برق الکتروموتور را نیز بر عهده دارد. در این مدل‌ها سه کنتاکت بسته داشته و با افزایش فشار پرشر سوییچ عمل کرده و سه کنتاکت باز شده و با قطع برق ورودی به الکتروموتور کمپرسور هوا خاموش میشود. در کمپرسورهای بزرگتر این قطعه یک یا دو کنتاکت باز و همچنین یک یا دو کنتاکت بسته دارد. در کمپرسورهای بزرگ پرشر سوئیچ برق کنتاکتور اصلی را قطع و وصل کرده و کنتاکتور برق الکتروموتور را متعاقبا قطع و وصل میکند.

در زمان انتخاب و تهیه‌ی پرشر سوئیچ به سه نکته بایست توجه داشت:

۱. حداقل و حداکثر فشار هوا
۲. نوع کنتاکت‌ها
۳. تعداد کنتاکت‌ها

پرشر سوییچ اطلس کوپکو - پرشر سويیچ آلن بردلی - عکس پرشر سوئیچ کمپرسور اسکرو
پرشر سوییچ آلن بردلی برای کمپرسور GA اطلس کوپکو
تماس با شرکت