کمپرسورهای اسکرو برقی اطلس کوپکو عمدتا در دسته‌های اویل اینجکت (عموما G) و اویل فری (عموما Z) تولید می شوند. تفاوت GA با GR در تعداد استیج‌هاست و تفاوت ZT و ZR در سیستم خنک کننده، اولی هواخنک و دومی آب‌خنک است. کمپرسور اسکرو برقی در مصارف کارخانجات که دسترسی به برق دارن بهترین انتخاب برای تامین توان موردنیاز برای راه اندازی گستره‌ی وسیعی از ابزارآلات، ماشین آلات و فرآیندهاست. این کمپرسورها، در نوع اسکرو برقی بدون روغن یا اویل فری، برای خنکسازی روتورها و سیلندر فشرده سازی از روغن بهره نمیبرند، اما این بدان معنا نیست که به طور کلی روغن از سیستم کمپرسور خارج شده و روانکاری رخ نمیدهد. روتورهای کمپرسور اسکروی اویل فری روکش خاصی داشته و کلیرانس آن با جداره‌های سیلندر بسیار اندک است تا امکان خنک‌سازی بدون نیاز به روغن فراهم شود. المنت کمپرسور اسکرو اویل فری بسیار گرانقیمت است.

کمپرسور اسکرو برقی ZR 55 اطلس کوپکو،‌ ۷ تا ۸/۵ مترمکعب بر دقیقه هوای خشک

تصویر شماتیک از کمپرسوری اسکرو برقی و اویل فری از اطلس کوپکو
کمپرسور اویل فری اطلس کوپکو

این کمپرسور نیز از خانواده کمپرسورهای ZR/ZR Oil Free Compressors می باشد. در این خانواده کمپرسورهای ZR دارای سیستم خنک کننده‌ی آب و کمپرسورهای ZR دارای سیستم خنک کننده‌ی روغن-هوا می باشند.

این کمپرسورها در ۳ فشار عملیاتی ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰ بار با ظرفیت های هوادهی به ترتیب ۸/۶،‌۷/۹ و ۷/۳ مترمکعب بر دقیقه ساخته می شوند. توان موتور این دستگاه همانطور که از نام آن برمیآید ۵۵ کیلووات معادل ۷۵ اسب بخار می باشد. همانطور که گفته شد سیستم خنک‌کننده ی کمپرسورهای ZR اطلس کوپکو با آب کار می کند و مصرف آب این کمپرسور خاص ۰/۹ لیتر بر ثانیه در مدل معمولی و ۱/۳ لیتر بر ثانیه در مدل های فول فیچر (دارای خشک کن) می باشد. در مدل های فول فیچر نقطه شبنم فشار ۰۲۴ است.

برگه اطلاعات فنی کمپرسور

کمپرسورهای هواخنک معادل این کمپرسور (ZT 55) در نسخه ی HAT نیز تولید می شوند که مشخصات آن در جدول زیر قابل ملاحظه می باشد:

اطلاعات فنی کمپرسورهای ZT 55 در فشارهای عملیاتی مختلف و دبی هوای گوناگون در این تصویر آمده است.
دیتاشیت کمپرسور اسکرو برقی ZT 55 اطلس کوپکو

سقف دمایی هوای ورودی/هوای خنک کننده برای این نسخه ها ۵۰ درجه سانتیگراد می باشد.

همانطور که در این جدول مشاهده می کنید سطح صدای تولیدی کمپرسور ZT 55 (هواخنک) ۷۲ دسی‌بل می باشد که این مقدار برای مدل مشابه ZR (آب خنک) ۶۵ دسی‌بل است؛ تمایز ۷ دسی‌بلی با توجه به آنکه دسی‌بل واحدی لگاریتمی است مقدار اندکی نبوده و تفاوت صدای خنده و صدای کار جاروبرقی می باشد.

افسانه‌ی هوای صد در صد خشک؟

کمپرسورهای اویل فری امکان دستیابی به هوای صد در صد عاری از روغن و ذرات را فراهم نمیکنند. هوای محیط، هوای ورودی کمپرسور اسکرو، خود مقادیری ذرات آلاینده منجمله روغن و رطوبت و گرد و غبار دارد. این ذرات وارد سیستم هوای فشرده شده و در نتیجه‌ی فشرده سازی غلظت آنها بالاتر میرود و در هوای خروجی نیز حضور خواهند داشت. برای مصارفی که به کمپرسورهای اویل فری نیاز دارند استانداردهایی در مقادیر ذرات موجود در هوای فشرده مصرفی تعیین شده است که توجه به آنها مهم است. تقریبا در قریب به اتفاق مصارف این چنینی به کارگیری فیلترهای مناسب (برای مثال کربن فعال)، درایر و افترکولر یک ضرورت است.

کلاس صفر

کلاس صفر یا به طور کاملتر، استاندارد ISO 8573-1 CLASS 0 (2010)، استانداردی مخصوص خلوص هواست. TÜV سازمانی مستقل و متخصص در ایمنی و کیفیت تکنولوژيست که در حضور اشکال مختلف روغن در هوای فشرده خروجی کمپرسور را در دماها و فشارهای مختلف ارزیابی میکند. کمپرسورهای کلاس صفر تولید کمپانی‌های مختلف می‌بایست از این ارزیابی سفت و سخت عبور کرده باشد.

تماس با شرکت