کمپرسور هوا، دستگاهی است که با بهره‌گیری از یکی از مکانیسم‌های فشرده سازی، هوای محیط را دریافت کرده، فشرده می کند و تحویل مصرف کننده می دهد. بکارگیری هوای فشرده به قصد ذخیره سازی توان الکتروموتور یا موتور دیزلی در شکلی است که از آن بتوان برای راه اندازی دستگاه‌های پنوماتیک استفاده کرد. از این منظر، کمپرسور هوا در ترکیب با مخزن هوای فشرده و سایر تجهیزات جانبی همچون یک باتری عمل میکند. در برخی از سایر استفاده‌ها هوای فشرده نیز به طور مستقیم استفاده می شود. برای مثال در حفاری هوای فشرده دریل واگن، راد و سرمته‌های آن را همچون یک باتری قدرتمند به چرخش می اندازد و هوای فشرده‌ی خروجی از سوراخ‌های انتهای سرمته‌ با فشار براده‌های تراشیده شده را فوت کرده، پس میزند و از گودال خارج می کند. همچنین در مصارفی چون پاشش رنگ در کارخانجات هوای فشرده عاری از روغن کاربرد مستقیم دارد.

کمپرسور اسکرو

گروهی از کمپرسورهای هوا از مکانیسم فشرده سازی یا تراکم هوای جابجایی مثبت بهره می برد. در میان آنها کمپرسورهای روتاری قرار دارند که کمپرسور اسکرو من‌جمله‌ی آنهاست. در این کمپرسورها هوای ورودی به محفظه‌ی تراکم، در میان روتورهای درهم‌تنیده‌ی نر و ماده با کاهش حجم روبرو شده و فشرده می شود. در دسته‌ای از این کمپرسورها که به کمپرسور اسکرو روغن پاششی مشهور است به داخل سیلندر و میان روتورها پاشش روغن داریم. این روغن در ادامه فرایندهای پاکسازی، روانکاری و خنکسازی را برعهده دارد. هر سه این فرایندها بهره‌وری کمپرسور اسکرو روغن پاششی را افزایش میدهد. در دسته‌ی دیگر که برای مصارف حساس به روغن استفاده دارد از روتورهایی با روکش تفلون یا مولیبدنوم دی سولفید بهره جسته می شود و کلیرانس جداره سیلندر و روتورها بسیار اندک است.

کمپرسور اسکرو بدون روغن یا اویل فری چگونه کار می کند؟

کمپرسور اسکرو در دو دسته‌ی برقی و دیزلی تولید میشود. کمپرسور اسکرو برقی، که GA 55 نیز از آن دسته است، توان خود را به وسیله‌ی یک الکتروموتور داخلی تامین میکند.

تولیدکنندگان کمپرسور اسکرو

کمپانی‌های متعددی در میان مجموعه‌های شناخته شده جهانی که در تولید ماشین الات راهسازی و حفاری فعال هستند به تولید کمپرسور هوا نیز میپردازند. در میان آنها چندین برند معتبرتر بوده و در میان صنعتگران شناخته شده تر و مطمئن‌تر قلمداد می شود. شاید بتوان به ترتیب اعتبار و اطمینان و همچنین نفوذ در بازار از اطلس کوپکو، کمپرسور کایزر، اینگرسولرند و سول‌ایر نام برد.

اطلس کوپکو یک کمپانی معظم سوئدی است که پیش از قرن ۲۰م تاسیس شد و در میانه‌ی قرن مذکور و با حذف شاخه‌ی تولید موتور دیزلی خود از اطلس دیزل به اطلس کوپکو تغییر نام داد. کوپکو اختصاری از عبارت شرکت تجارتی پنوماتیک است که از عنوان زیرمجموعه‌ی بلژیکی این شرکت وام گرفته شده است. امروز نیز بزرگترین کارخانه تولیدی اطلس کوپکو در بلژیک و در شهر آنتورپ قرار داد. ساختمان مرکز اطلس کوپکو در شهر ناکای سوئد مستقر است.

کمپرسور اسکرو برقی و روغن پاششی GA 55 از اطلس کوپکو

تزئینی از GA55
کمپرسور اسکرو – برقی – روغن پاششی اطلس کوپکو، مدل GA 55

فشار: ۷/۵ بار، ۸ بار، ۱۰ بار و ۱۳ بار

ظرفیت هوادهی، به ترتیب و متناظر با فشارهای فوق: ۱۰ مترمکعب بر دقیقه، ۹/۵ مترمکعب بر دقیقه، ۸/۵ مترمکعب بر دقیقه، ۷/۵ مترمکعب بر دقیقه

مورد استفاده: این کمپرسور در کارخانجات و تولیدی‌های مختلفی من جمله ریسندگی، لبنیات، رنگ آمیزی قطعات*، و همچنین برای ابزارآلات پرس کاربرد دارد. برای کارگاه های کوچک مناسب نمی باشد.

* برای رنگ آمیزی قطعات حساس می بایست از کمپرسورهای هوای خشک یا oil free استفاده کرد.

توان ورودی آن ۵۵ کیلووات معادل ۷۵ اسب بخار می باشد. بالطبع مشابه با سایر دستگاه‌های این دسته،‌ نیازمند برق سه فاز صنعتی است. این کمپرسور oil inject یا روغن پاششی می باشد.

شماتیک عملکرد کمپرسور اسکرو روغن پاششی را در یک ویدیوی کوتاه تماشا کنید.

این کمپرسورهای اسکروی برقی اطلس کوپکو نیز در انواع فول فیچز (full feature)، پلاس (با علامت به علاوه بر روی عدد ۵۵) و VSD در دسترس می باشند.

کمپرسورهای فول فیچر دارای درایر مناسب خود هستند،‌ کمپرسورهای پلاس تا ۱ متر مکعب بر دقیقه (۳۰ cfm) ظرفیت هوادهی بیشتر داشته و نیز نویز (صدا بر حسب دسی بل) آنها مقدار اندکی کمتر می باشد؛ از دیگر سو این کمپرسورها سنگین تر از کمپرسورهای معمول می باشند. همچنین کمپرسورهای VSD یا Variable Speed Drive دارای اینورتور بوده و امکان بهره بردن از برق متناوب (دریافت برق متغیر بسته به نیاز دستگاه)‌ را دارا می باشند.

دیتاشیت کمپرسور

داده‌های فنی کمپرسورهای سری جی آ - در این جدول کمپرسور اسکرو برقی جی آ استاندارد و پلاس آمده است.
اطلاعات فنی کمپرسورهای سری GA

همانطور که در جداول فوق مشاهده می کنید کمپرسور GA اطلس کوپکو در دو نوع استاندارد و پلاس تولید می شود. مدل‌های پلاس با بهینه‌سازی‌هایی در فشار یکسان ظرفیت هوادهی بالاتری دارد. همچنین این کمپرسورها سنگینتر بوده و نویز کمتری تولید می کند. برای اطلاعات فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی کمپرسور GA 55 پلاس داریم:

فشار عملیاتی: ۷/۵ بار، ۸ بار و ۱۰ بار

ظرفیت هوادهی به ترتیب متناظر با فشارهای فوق: ۱۰/۵ مترمکعب بر دقیقه، ۱۰ مترمکعب بر دقیقه و ۸/۷ مترمکعب بر دقیقه.

مزیت رقابتی کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو نسبت به مدل‌های مشابه از برندهای دیگر

کمپرسور اسکرو برقی خانواده GA که کمپرسورهای روغن پاششی اطلس کوپکو هستند در اواخر قرن گذشته وارد بازار هوای فشرده شده و خیلی زود پرچمدار بازار شدند. کمپرسور اطلس کوپکو طبیعتا در مقایسه با برندهای متفرقه برتری‌های جدی در قابلیت اتکا، کیفیت قطعات، مصرف انرژی، کیفیت فشار و هوادهی در طول عمر مفید، عمر مفید بیشتر و بسیاری از مسائل فنی و تجربی دیگر دارد که عموم آنها را میتوان با مشاوره کارشناسان یا دریافت تجربیات اپراتورها متوجه شد.

اما اطلس کوپکو چه برتری ویژه‌ای بر سایر برندهای معتبر موجود در بازار دارد؟

این برتری در بازار ایران کم و بیش چشمگیرتر و غیرقابل چشم‌پوشی است. قطعات سایر کمپرسورها پیدا نمیشود، نیروی حرفه‌ای تربیت شده عموما تجربه بیشتری در کار با کمپرسور اطلس کوپکو دارد، تهیه کمپرسور و ارتباط با کمپانی مادر یا شعبات آن، حتی در دوران تحریم، تا حدی میسر است. اما کمپرسور اسکرو برقی GA از اطلس کوپکو برتری‌های خاصی نیز بر سایر برندها در بازارهای بین المللی داشته است. برای مثال دسترسی به داخل کمپرسور و قطعات داخلی برای سرویس و نگهداری در این کمپرسورها از کنارها بوده و بسیار آسان است. مدل‌های مشابه از کمپرسور کایزر در دهه‌های گذشته عموما دسترسی از بالا داشت که دشواری جدی برای تکنسین و تعمیرکار ایجاد می کند. این مسئله و برخی دیگر از تکنیک‌های بازاریابی اطلس کوپکو این امکان را فراهم آورد تا این برند حتی در رقابت با کمپرسور کایزر و تکنولوژی پروفایل سیگمای روتورهای بهبودیافته‌ی آن نیز گوی سبقت را برباید.

قیمت کمپرسور اسکرو اطلس کوپکو – GA 55+ 8.5

قیمت اعلامی و در حقیقت asking price همکار آلمانی ما برای یک نمونه دستگاه موجود صفر و خشک اطلس کوپکو مدل GA 55 پلاس ۸/۵ بار ۲۱۹۰۰ یورو برابر با یک میلیارد و دویست میلیون تومان به یوروی روز (۵۶ هزار تومان) است. تصاویر دستگاه مورد نظر در زیر آمده است:

تصویر کمپرسور اعلامی از همکار آلمانی با قیمت کمپرسور اسکرو ۲۲ هزار یورویی
کمپرسور اسکرو خشک اطلس کوپکو

لازم به توجه است که قیمت مذکور منهای ارزش افزوده بوده و شرکت واردکننده می بایست اقدامات مقتضی برای کسر مبلغ ارزش افزوده را با معرفی شرکت یا VAT ID انجام دهد.

دیتاشیت کمپرسور GA ۵۵ معرفی شده

دیتاشیت و قیمت

همانطور که ملاحظه میکنید کمپرسور ساخت سال ۲۰۲۱ بوده و موجود در هسن آلمان.

به هنگام خرید و یا فروش کمپرسور اسکرو توجه به نکات فراوانی ضروری است که عموما از عهده‌ی مالک یا خریدار معمولی خارج بوده و نیازمند نظرات کارشناسی متخصص معتبر و معتمد است. از جمله‌ی این موارد میتوان به ویژگی‌های دستگاه، بازار دستگاه، کیفیت و سلامت دستگاه کارکرده و تجهیزات جانبی کمپرسور باد صنعتی اشاره داشت. بازار ایران با بازار آلمان و یا بازار هر کشور دیگری متفاوت بوده و خصائص مختص خود را داراست.

تماس با شرکت