در این مطلب به بررسی کمپرسور دیزلی XAS 186 اطلس کوپکو میپردازیم؛ کمپرسور باد صنعتی مناسب عملیات راهسازی، نیلینگ و حفاری. کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو از بهترین و متداولترین دستگاه‌های مورد استفاده در عملیات راهسازی و ساختمان‌سازی در ایران هستند. این کمپرسورها گستره‌ی وسیعی از فشارهای عملیاتی و ظرفیت‌های هوادهی را در اختیار مصرف کننده قرار میدهند تا با انتخاب از میان آنها کمپرسور اسکرو دیزل کاملا مناسب خود را برگزیند. همچنین این کمپرسورها از مدل‌های مختلفی از موتورهای معتبر موجود در بازار استفاده می کنند، برای مثال کمپرسور مورد بررسی در این مطلب از موتور دویتز آلمان بهره می برد.

خدمات و قطعات یدکی اطلس کوپکو در دسترس‌تر از سایر برندهای کمپرسورسازی معتبر هستند. این مهم از انجاست که بازار ایران بازاری ریسکی بوده و حتی در سال‌های گذشته اطلس کوپکو بابت فعالیت در شرایط تحریمی از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هشدار نیز دریافت کرده است. برندهای دیگری، من جمله کمپرسور کایزر، از کیفیت بسیار بالا برخوردارند لیک در ایران کمتر امکان تهیه و برخورداری از خدمات پس از فروش معتبر آنها فراهم است. بالاخص که قطعات اطلس سال‌هاست در ایران وجود داشته و حتی بعضا برخی از صنعتکاران داخلی قطعات یدکی باکیفیتی را برای آنها تولید کرده اند. البته دسترسی به اطلس کوپکو نیز بعضا در ایران محدودیت‌هایی دارد، برای مثال در المنت‌های کمپرسورهای اویل فری و یا دستگاه‌های صفر.

تصویری از XAS186
کمپرسور XAS 186 اطلس کوپکو – اسکرو دیزل – ۷ بار و ۱۱/۱ مترمکعب بر دقیقه دبی هوای فشرده خروجی

کمپرسور باد صنعتی

کمپرسور باد صنعتی دستگاهی است که مشابه با باتری نیرومندی در خدمت صنایع و معادن مشغول به کار است. این ماشین آلات هوا را متراکم ساخته و هوای متراکم همچون نیروی الکتریکی ذخیره شده در کمپرسور،‌ ابزار بادی، پنوماتیک، را راه می اندازد. چرا ابزار بادی؟ چرا مستقیما از نیروی دیزل یا الکتریسیته برای راه اندازی تجهیزاتی دیزلی و الکتریکی بهره نمیبریم؟ دلایل را از پُست مصارف هوای فشرده که پیشتر آمده است وام میگیریم:

کاربردهای هوای فشرده مشتمل بر راه‌اندازی ابزارآلات پنوماتیک، بسته‌بندی، تجهیزات اتوماسیون و تسمه نقاله‌ها می شود. ابزارآلات پنوماتیک معمولا نسبت به ابزارآلات الکتریکی ابعادی کوچکتر داشته، سبکتر بوده و مانورپذیری بالاتری دارند. همچنین این ابزارها توان یکنواختی ارائه میدهند و با اضافه بار، اُورلود، آسیب نمیبینند. ابزاری که برای تامین توان مورد نیاز خود از هوا بهره می برند امکان کنترل گشتاور و تغییر سرعت بسیار بالایی دارند و نیز دستیابی به سرعت و گشتاور مطلوب بسیار سریع میسر میشود. از آنجایی که این ابزارآلات ایجاد جرقه نکرده و تجمیع حرارتی پایینتری دارند، برای ملاحظات ایمنی نیز مناسب هستند. اگرچه ماشین‌آلات پنوماتیک مزایای متعددی دارند اما عموما در مبحث مصرف انرژی بهره‌وری بسیار کمتری نسبت به ابزار الکتریکی دارند.

صنایع تولیدی متعددی از هوا و گاز فشرده برای احتراق و عملیات فرایندی، من جمله‌ی آن اکسیداسیون، تقطیر جزء به جزء، سرمازایی، تبرید، فیلتراسیون، آب زدایی و هوادهی استفاده می کنند. جدول ۱ برخی از صنایع تولیدی اساسی و ابزار و عملیات فرایندی آنها که به هوای فشرده نیازمند است را لیست کرده است. میبایست مدنظر داشته باشیم که برای برخی از این مصارف، سایر منابع تامین انرژی مقرون به صرفه تر خواهند بود.

آشنایی با سیستم نامگذاری کمپرسورهای اسکرو دیزلی اطلس کوپکو

برای تشخیص این دستگاه نیز مشابه با دستگاه‌های قبلی از چارت زیر کمک میگیریم:

این دستورالعمل استثناهایی در میان بخصوص کمپرسورهای دیزل اخیر اطلس کوپکو دارد.
راهنمای مطالعه نام اکثر کمپرسورهای دیزل اطلس کوپکو (در برخی نسخه‌های دو استیج این الگو رعایت نشده است).

XAS 186،‌ کمپرسوری دیزل، متحرک و روغن پاششی از اطلس کوپکوست؛ جای خالی حروف M، T، H وV نشاندهنده‌ی فشار عملیاتی ۱۰۲ پاوند نیرو بر اینچ مربع (معادل ۷ بار)، حرف S مخفف Silenced به معنای کم‌صدا شده و ۱۸۶ لیتر بر ثانیه برابر با ۱۱/۱ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی این دستگاه می باشد.

موتور دیزلی کمپرسور اسکرو

موتور نصب شده بر روی تمامی دستگاه‌های این لاین (سری ۶ کمپرسورهای دیزلی اطلس کوپکو)، دویتز، مدل BF4M، می باشد. این موتور ۴ سیلندر بوده، سرعت ماکسیمم آن ۲۳۰۰ دور بر دقیقه و توان خروجی آن در سرعت عملیاتی ۵۶/۵ کیلووات می باشد.

برای اطلاعات بیشتر از مشخصات فنی این موتور کلیک کنید.

ابعاد کمپرسور

بیشینه درجه حرارت محیطی عملکرد این کمپرسور ۵۰ درجه ی سانتیگراد می باشد. در شکل زیر ابعاد این کمپرسور دیزلی را مشاهده می کنید:

شماتیک XAS 186 از نماهای مختلف - عکس هایی از کمپرسور اسکرو دیزلی
ابعاد XAS 186

نکات پایانی

– به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

– بروشور راهنما و معرفی این دستگاه در صفحه‌ی مربوط به کمپرسورهای اطلس کوپکو در بخش کتب راهنما قرار خواهد گرفت.

– در هنگام خریداری یا اجاره کمپرسور اسکرو دیزلی حتما به موارد مهمی من جمله سلامت دستگاه که به تایید کارشناس معتبر رسیده باشد دقت کنید. سلامت دستگاه به تعداد ساعت کار واقعی دستگاه، وضعیت قطعات کلیدی همچون المنت و روتورها، شرایط کاری قبلی دستگاه و چک آپ کامل موتور و سایر قطعات بازمیگردد. همچنین در صورت نیاز اوورهال دستگاه پیش از راه اندازی در محل موردنظر توصیه میشود.

تماس با شرکت