کمپرسور دیزلی از جمله کمپرسورهای باد صنعتی است که در صورت عدم دسترسی مطمئن به الکتریسیته برای تامین نیاز به هوای فشرده توصیه می شود. در این دستگاه‌ها موتوری دیزلی از برندهای معتبری چون کاترپیلار، دویتز، مرسدس بنز، کوبوتا و جان دیر توان مورد نیاز روتورهای داخل هوزینگ یا سیلندر فشرده سازی را برای چرخش فراهم می کند. در داخل استیج‌های فشرده سازی المنت یا ایرندی قرار دارد که متشکل از سیلندر و دو روتور نر و ماده است. روتورهای نر و ماده تعداد لوب یا برجستگی‌هایی متفاوت با یکدیگر دارند (مثلا ۵ به ۶) و در یکدیگر چفت شده اند تا در هر نوبت چرخش روتورها هوای ورودی در میان برجستگی‌های دو روتور گیر افتاده و حجم در اختیار آن کاسته شود تا فشرده شود. در پی این عمل و به موجب کلیرانس اندک میان روتورها با جداره‌ی محفظه، هوای فشرده به جلو و به سوی خروجی المنت هدایت می شود.

در کمپرسور اسکرو دیزلی اطلس کوپکو با نام‌هایی روبرو هستیم که با X شروع می شود و پس از آن A یا R می آید. در کمپرسورهایی چون XRVS 346 اطلس کوپکو که حرف R آمده است کمپرسور دو مرحله فشرده سازی دارد. این بدین معناست که هوای خروجی از کمپرسور دیزلی یا فشاری بالاتر و یا حجم بیشتری بر دقیقه نسبت به مشابه تک مرحله‌ای خود دارد. «مشابه تک مرحله‌ای» در اینجا به کمپرسور اسکرو دیزلی اشاره دارد که از موتوری با توان مشابه بهره می برد و همچنین ساختار دنده‌ها و طراحی المنت آن تفاوت خیلی زیادی با این کمپرسور ندارد.

تصویر XRVS346 از کنار. کمپرسور اسکرو دیزل اطلس کوپکو معمولا زردرنگ است.
کمپرسور اسکرو دیزل XRVS 346 اطلس کوپکو

XRVS 346 اطلس کوپکو، کمپرسور دیزلی مناسب مصارف عمومی و متنوع

برای تشخیص یک دستگاه کمپرسور دیزلی روغن پاششی اطلس کوپکو از روی نام آن به شکل آموزشی زیر توجه کنید:

این دستورالعمل استثناهایی در میان بخصوص کمپرسورهای دیزل اخیر اطلس کوپکو دارد.
راهنمای نامگذاری کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو

برای مثال در دستگاه مورد بحث ما، XRVS 346، حرف X نشانگر کمپرسور روغنی متحرک اطلس کوپکوست، حرف R نشانگر دو مرحله ای بودن این کمپرسور (دو واحد هواساز سری و پشت سر هم)، حرف V نشانگر فشار عملیاتی آن، برابر با ۲۰۰ پاوند نیرو بر اینچ مربع (معادل ۱۳/۷۸ بار)، حرف S نشانگر کم‌صدا بودن دستگاه و عدد ۳۴۶ نشانگر ظرفیت هوادهی کمپرسور باد صنعتی (دبی هوای خروجی) در اینجا با واحد لیتر بر ثانیه (معادل ۲۰ مترمکعب بر دقیقه) می باشند. همانطور که در تصویر ملاحظه می کنید عموم دستگاه‌های اطلس کوپکو با موتورهای کاترپیلار، دویتز، جان دیر، یانمار و کوبوتا کار می کنند، لیکن دستگاه‌های این سری خاص همگی دارای موتور مرسدس بنز هستند.

چه کردیم که کمپرسور دیزلی ما داغ میکند؟

موتور مرسدس بنز کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو

موتور مرسدس بنز کمپرسور XRVS 346
موتور دیزل ۶ سیلندر و ۲۳۰ کیلووات مرسدس بنز

موتور مرسدس بنز نصب شده بر روی این دستگاه از مدل OM926LA-6L می باشد؛ ۶ سیلندر، با سرعت اسمی ۲۱۰۰ دور بر دقیقه و توان ۲۳۰ کیلووات.

اطلاعات کاملتر فنی این موتور مرسدس بنز دیزلی
دیتاشیت موتور مرسدس بنز مدل OM926LA

نمودارهای عملکردی توان و گشتاور و همچنین اطلاعات دقیقتر موتور OM 926 بر روی کاتالوگ شرکت مرسدس بنز موجود است و با کلیک بر روی همین متن میتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

کمپرسور باد صنعتی با موتور دیزلی بنز یا کاترپیلار؟

چو دانی و پرسی خطاست… در بازار کمپرسور باد صنعتی و بالاخص در بازار ایران معتبرترین و قوی‌ترین برند موتور دیزلی با اختلاف کاترپیلار است که از جمله دستگاه‌های مجهز به موتورهای آن به مدل‌های متعددی بر روی وبسایت جهان کمپرسور پرداخته ایم:

کمپرسور XHP 900 اینگرسولرند

کمپرسور XAVS 307 اطلس کوپکو

کمپرسور XAMS 407 اطلس کوپکو

بعد از کاترپیلارو قبل از مرسدس بنز؟

موتورهای دیزلی دویتز، جان دیر و کومنز از موتورهای مورد اعتماد بازار هستند. برخی از موتورهای مرسدس بنز خاطرات بدی بر بازار کمپرسور باد صنعتی به جا گذاشته اند که از آنها میتوان به موتورهای خطی این کمپانی اشاره داشت.

دفترچه راهنمای کمپرسور

بروشور کامل این دستگاه، به همراه سایر کمپرسورهای مجهز به موتور مرسدس بنز اطلس کوپکو در صفحه‌ی مربوط به کتب راهنمای این برند قرار میگیرد. این صفحه از لینک زیر قابل دسترسی می باشد:

اطلس کوپکو

این سری کمپرسورهای اطلس کوپکو مشتمل بر کمپرسورهای تک مرحله ای:

XAS426, XAMS376, XAMS486, XAMS586, XAHS306, XAHS416, XAHS546

و دو مرحله ای:

XRHS396, XRHS486, XRVS346, XRVS466

می باشد.

تماس با شرکت