کمپرسور باد صنعتی

امروز به معرفی، بررسی و قیمتگذاری یک نمونه کمپرسور هوای فشرده اسکرو قدیمی از اطلس کوپکو خواهیم پرداخت. اما پیش از آن بد نیست بپرسیم کمپرسور باد صنعتی چیست و چگونه کار میکند؟ کمپرسور هوای فشرده اسکرو از چه مکانیسمی برای تراکم هوا استفاده میکند؟ و در نهایت برندهای معتبری چون اطلس کوپکو، اینگرسولرند و کمپرسور کایزر چه جایگاهی در بازار ایران دارند؟

کمپرسور باد صنعتی، یا کمپرسور هوا، دستگاهی است که به مثابه یک باتری نیرومند در خدمت صنعت، معادن و راه و ساختمان به کار مشغول است. پمپ و کمپرسور هر دو دستگاهی هستند که سیالات را متراکم کرده و به محل مصرف ارسال میکنند. در میان این دو کمپرسور مخصوص گازهاست و هوا در دسترس‌ترین گازیست که پس از تراکم در کمپرسور هوای فشرده، در اختیار ماشین آلات و ابزار پنوماتیک قرار گرفته و یا به طور مستقیم بر روی محصول اعمال میشود. پیش از این یک بار پنج سال پیش و یک بار دو سال پیش به کاربردها و مصارف هوای فشرده، و همچنین چرایی بکارگیری هوای فشرده به جای استفاده‌ی مستقیم از الکتریسیته یا دیزل پرداخته ایم… کمپرسور باد صنعتی دستگاهی است که هوا را با روش‌های مختلفی متراکم میکند تا انرژی ذخیره شده و بعد در کارخانه یا معادن مورد استفاده قرار گیرد. از جمله‌ی این روش‌ها به مکانیسم‌ کمپرسور سانتریفیوژ یا توربوکمپرسور و همچنین کمپرسور پیستونی میتوان اشاره داشت. روش دیگری نیز در کمپرسور هوای فشرده‌ی اسکرو به کار گرفته میشود.

در کمپرسور اسکرو پیچی دو روتور نر و ماده که در هم تنیده اند با نیروی تامین شده از الکتروموتور یا موتور دیزلی به چرخش در می آید. هوای ورودی در میان فضاهای کوچک میان دو روتور گیر افتاده، حجم آن کاسته و فشار آن افزوده میشود و از سوی دیگر، شیر تخلیه‌ی کمپرسور، خارج میشود. کمپرسور هوای فشرده‌ی اسکرو از نظر فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی از جمله‌ی کمپرسورهای میان‌رده و پرطرفدار محسوب میشود. همچنین امکان دریافت هوای فشرده‌ی عاری از روغن نیز در کمپرسور اویل فری فراهم است.

کمپانی‌های معظم و معتبر جهانی، از جمله اطلس کوپکوی سوئد، اینگرسولرند ایالات متحده، دوسان کره جنوبی و کمپرسور کایزر آلمان از معتبرترین برندهای تولیدکننده‌ی کمپرسور گاز و کمپرسور هوا هستند. دسترسی به انواع مدل‌های کمپرسور برندهای مذکور از صفحه‌ی کتب راهنمای وبسایت جهان کمپرسور به آسانی صورت میپذیرد. در بازار ایران کارخانجات در تسخیر اطلس کوپکوست، اینگرسولرند ساختمان‌سازی را مال خود کرده و معادن و مصارف دیگر تنوعی از کمپرسورهای این دو برند را به کار میگیرند. کمپرسور کایزر از حضور رسمی و پرکار در بازار تحریمی ایران وحشت دارد و برندهای معتبر و نیمه معتبر دیگری چون سول‌ایر نیز کم و بیش دیده میشود. همچنین برندهای دیگری چون فوشنگ چین و کوبلکوی ژاپن غایبند.

کمپرسور هوای فشرده‌ی اسکرو – اطلس کوپکو

اطلس کوپکو در بازار کمپرسور اسکرو برقی حرف اول و آخر را میزند. این برتری بی‌دلیل هم نبوده و کیفیت و اطمینان اطلس کوپکو بسیار بالاست. بی‌دلیل نیست که امروز میخواهیم به بررسی کمپرسورهایی ۳۵ و ۴۰ ساله از این برند بپردازیم. پرچمدار اطلس کوپکو در بازار کمپرسور برقی دهه‌هاست که با حرف لاتین G شناخته میشود، GA در مدل‌های تک مرحله‌ای و GR در مدل‌های دومرحله‌ای… کمپرسور اسکرو به موجب نسبت فشار قابل قبولی که در مقایسه با توربوکمپرسورها دارد نیاز چندانی به بیش از دو مرحله نخواهد داشت. فراموش نکنیم که همین قاعده در مورد کمپرسورهای اویل فری اطلس کوپکو نیز برقرار است، با این تفاوت که جای حرف لاتین G را Z گرفته است.

این روزها مدل‌های جدید‌تر اطلس کوپکو با عناوینی چون GA 50، GA 200 ، GA 5 و GA 110 شناخته میشود که ارقام گفته شده نشانگر توان الکتروموتور آنهاست. الکتروموتوری که عموما از زیمنس یا WEG بر روی دستگاه استفاده شده است. همچنین پسوندهایی چون VSD برای مدل‌های سرعت متغیر که امکان هوادهی در ظرفیت‌های مختلف بسته به نیاز مصرف کننده را دارد، FF برای مدل‌های مجهز به درایر و + برای مدل‌های بهبود یافته نیز در انتهای اسامی افزوده میشود.

اما چند دهه قبلتر عنوان کمپرسورهای برقی اطلس کوپکو با فشار و ظرفیت هوادهی آنها به بار و مترمکعب بر دقیقه نامگذاری میشد. از جمله مدل‌هایی که مشمول این قاعده بوده و پیشتر به آنها پرداخته ایم میتوان به GA 610 و GA 408 اشاره کرد. در این مدل‌ها عدد اول نشاندهنده‌ی ظرفیت هوادهی به مترمکعب بر دقیقه و دو رقم بعدی نشاندهنده‌ی فشار عملیاتی به بار است. یعنی برای مدل مورد بررسی در این مطلب خواهیم داشت کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو، اویل اینجکت،‌ با قابلیت ارائه‌ی ۱۲ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده‌ی ۸ بار.

خیر، اینطور نیست.

کمپرسور اسکرو برقی GA 1208 اطلس کوپکو

اطلس کوپکو چه در گذشته و چه اکنون نشان داده است که هر قاعده‌ای برای نقض و هر قانونی برای عمل به خلاف آن طراحی شده است. کمپرسور هوای فشرده‌ اسکرو اطلس کوپکو GA1208 که از موتور قدرتمند ۱۳۲ کیلوواتی بهره میبرد ۱۸/۲ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده‌ی ۸ بار در اختیار مصرف کننده قرار میدهد. همچنین مدل‌ GA 1408 اطلس کوپکو که نسخه‌ی بالاتریست ۲۳ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در اختیار مصرف کننده قرار میدهد.

قیمت کمپرسور اسکرو – اطلس کوپکو

همانطور که در بالا ملاحظه میکنید پیشنهادی که همکاران ما در اروپا برای ما ارسال کرده اند تا ضمیمه‌ی این مطلب گردد، دو مدل ۶ و ۷ هزار یورویی کمپرسور GA 1208 اطلس کوپکوست. نکته‌ی جالب اینکه نسخه‌ی گرانتر هم بیشتر کار کرده و هم قدیمی‌تر است.

مثال‌های فوق که در ادامه توضیحات بیشتری از هرکدام ضمیمه خواهد شد موید یک نکته‌ی همیشگی است: دستگاه را کارشناسی کنید و از کارشناس مطمئن و معتمد خود یاری بگیرید. اسم دستگاه، برند دستگاه، حتی سال ساخت و میزان کارکرد دستگاه ضامن سلامت آن نیست. بالاخص در بازار ایران بسیاری مواقع قیمت‌گذاری‌ها سلیقه‌ای بوده و فروشنده ترس و نگرانی خود از گرانی ۶ ماه بعد را نیز از شما نقد خواهد کرد.

کمپرسور اطلس کوپکو کارکرده – قیمت کمپرسور کارکرده : ۷ هزار یورو
کمپرسور اطلس کوپکو کارکرده – قیمت کمپرسور کارکرده ۶ هزار یورو
تماس با شرکت