صاحبان کمپرسوری که در دماهای پایین نزدیک صفر و یا کمتر از آن فعالیت می کند می بایست از بازرسی‌های ساده‌ای آگاه باشند تا مجبور به صرف هزینه‌های گرانقیمت تعمیرات نبوده و سلامت تولید خود را تضمین کنند. برای مراقبت از تجهیزات هوای فشرده‌ و فرآیند خود نکات دم‌دستی زیر را در فصول سرما مدنظر قرار دهید.

۱. کاهش دما و نکاتی که باید بدانیم

هوای خنک‌کننده و کاندنسیت (میعانات حاصل از فشرده‌سازی هوا) ممکن است نقاط مشکل‌زایی باشند. بدون توجه به سیستمی که از آن استفاده می کنید، نیاز ضروری است که به سیستم خنک‌کننده‌ی کمپرسور خود به همان شکلی رسیدگی کنید که در فصل سرما به آب موجود در خودروی خود رسیدگی می کنید.

مشابه با سیستم آبرسانی منزل خود، حواستان به لوله‌کشی و شیرهایی که خارج از ساختمان (در محیط باز) هستند، باشد تا گرفتگی نداشته باشند. این مهم نه فقط از سلامت لوله کشی شما اطمینان حاصل می کند بلکه از ورود کاندنسیت به هوای شما نیز جلوگیری می کند. در شرایط بحرانی بهره‌جویی از گرمایش لوله‌های خارجی نیز مفید فایده می باشد، بالاخص در صورتی که از درایرهای تبریدی استفاده می کنید (نقطه شبنم در درایرهای تبریدی حدود +۳ درجه سانتیگراد می باشد). در آب و هوای مرطوب ورودی هوا را حتما چک کنید تا از عدم ورود باران (یا برف) به داخل مطمئن شوید، ورود باران ممکن است به اشباع فیلتر هوا بیانجامد.

نکته تکمیلی: در صورتی که کمپرسور، درایر و یا سپراتور (روغن یا آب) سرپایی دارید که از آن استفاده نمی شود آب خنک‌کننده و کاندنسیت آن را تخلیه کنید تا لوله‌ها و کولرها ترک برندارند.

۲. آیا بهره‌گیری از یک سیستم ریکاوری گرما را مدنظر قرار داده اید؟

ریکاوری گرمای کمپرسور هوا
سیستم ریکاوری و بهره گیری از حرارت حاصل برای مصارف دیگر

در شرایط بهینه تا ۹۰ درصد از گرمای حاصل از فشرده‌سازی هوا را می توان بازیابی کرد. یک سیستم ریکاوری گرما می تواند هزینه‌ی تولید آب گرم برای دستشویی‌ها و تجهیزات شستشو (پاکسازی) و یا هزینه‌های هدایت هوای گرم به محل کار و انبار یا ورودی را خنثی کند.

نکته تکمیلی: در صورتی که مراقبت از سیستم هوای فشرده در فصل سرما را بسیار دشوار می یابید. در نگهداری عمومی کمپرسور خود بهتر عمل کنید، نگهداری بهینه از برخی مشکلات و هزینه‌های مرتبط با فصل سرما جلوگیری می کند.

منبع

تماس با شرکت