برای اینکه بتوان سیستم هوای فشرده را طراحی و نصب نمود، لازم است تا بدانیم چگونه اجزاء و قطعات یکدیگر را تحت تاثیر قرار می دهند و چه تنظیماتی در آن اعمال می شود. در زیر مقدمه‌ای بر پارامترهایی آمده است که در هنگام برپایی تاسیسات کمپرسور می بایست در نظر داشت تا سیستم الکتریکی آن مناسب و رضایتبخش عمل کند.

چه مدل موتورهایی در تاسیسات کمپرسورها استفاده میشوند؟

در اکثر موارد، موتور القایی قفس سنجابی سه مرحله ای برای عملیات کمپرسور استفاده می شود. موتورهای کم ولتاژ معمولا از ولتاژ 450 تا 500 کیلو وات استفاده میکنند، در حالی که برای قدرت‌های بیشتر، موتورهایی با ولتاژ بالا بهترین گزینه هستند.

موتورهای حفاظتی با استانداردها تنظیم می شود. در طراحی جت مقاومت در برابر آب و گرد و غبار (IP55) ترجیحا از موتورهای باز (IP23) استفاده میشود که ممکن است به صورت مرتب، نیاز به جداسازی و تمیز کردن داشته باشد. در موارد دیگر، رسوبات گرد و غبار در دستگاه در نهایت باعث ایجاد گرمای بیش از حد می شود، که باعث کاهش عمر مفید دستگاه می شود. از آنجا که محفظه بسته کمپرسور، اولین خط حفاظت از گرد و غبار و آب فراهم می کند. این بخش می توان از بخش های زیر IP55 محافظت کند.

موتور، معمولا خنک‌شونده با فن، برای کار در حداکثر دمای محیط 40 درجه سانتیگراد و ارتفاع تا 1000 مترانتخاب شده است. برخی از تولیدکنندگان، موتورهایی استاندارد را با توانایی کار در حداکثر درجه حرارت دمای محیط 46 درجه سانتیگراد ارائه می دهند. در دماهای بالاتر یا ارتفاع بالاتر، خروجی باید از بین برود. موتور معمولا دارای دهانه ی لبه دار است و به طور مستقیم به کمپرسور متصل میشود. سرعت با نوع کمپرسور تطبیق پیدا میکند، اما عملا، دو نوع موتور داریم، دو قطبی و چهار قطبی که سرعت ۳۰۰۰ دور در دقیقه را تولید میکنند. خروجی موتور نیز تعیین می شود (در 1500 دور در دقیقه).

خروجی موتور همچنین توسط کمپرسور تعیین می شود و باید تا حد ممکن نزدیک به نیاز کمپرسور باشد. موتوری که ابعادش بیش از حد باشد،  بسیار گرانتر است، نیاز به یک جریان قوی بی وقفه‌ و فیوزهای بزرگتر دارد، دارای قدرت کم بوده و بهره وری پایینی دارد.

اگر موتور بیش از حد کوچک باشد، سریع بارگیری (overload) میشود، در نتیجه بیشتر در معرض خطر شکست قرار دارد.

روش روشن کردن موتور هم پارامتر دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد. موتور تنها با یک سوم گشتاور معمول شروع به کار میکند. بنابراین، مقایسات منحنی گشتاور موتور و کمپرسور ممکن است برای تضمین شروع مناسب کمپرسور مفید باشد.

سه روش متفاوت روشن کردن موتور کمپرسور

شایع ترین روش روشن کردن موتور، روش مستقیم است که روان تر از شروع دلتا استار می باشد. روش مستقیم ساده است و فقط نیاز به کنتاکتور و محافظ سربار، دارد. تنها بدی این روش جریان شروع بالای آن است که تقریبا شش تا ده برابر جریان جاری موتور می باشد. این میزان گشتاور بالا میتواند به شیفت و کوپلینگ آسیب بزند. شروع دلتا استار از جریان شروع محدودی استفاده میکند. استارتر دارای سه گیرنده، محافظ سر بار و تایمر است. موتور بعد از زمان معینی (زمانی که سرعت به ۹۰٪ کل میرسد)  با اتصال استار شروع به کار میکند، بعد تایمر گیرنده را به اتصال دلتا که حالت عملیاتی است، عوض میکند.

دیاگرام سیم‌کشی موتور کمپرسور

شروع دلتا استار، شروع جریان را به حدودا یک سوم روش شروع مستقیم کاهش میدهد. با این حال، گشتاور شروع هم زمان به یک سوم حالت قبل میرسد. گشتاور شروع نسبی پایین به این معنی است که بارگیری موتور در حالت شروع باید کم باشد اما عملا موتور قبل از تغییر به اتصال دلتا باید به این مقدار سرعت برسد. اگر سرعت موتور خیلی پایین باشد، وقتی اتصال به دلتا تغییر پیدا میکند بالاترین گشتاور برابر با گشتاور شروع مستقیم است.

کمپرسورها با توجه به منبع تامین نیروی محرکه‌ی خود، بر دو دسته‌ی کمپرسور دیزلی و کمپرسور برقی تقسیم میشوند. برای آشنایی با مدل‌های مختلف کمپرسور دیزلی اینجا کلیک کنید و همچنین برای دسترسی به لیست مدل‌های کمپرسور برقی اینجا کلیک کنید. تخصص ما کمپرسور اسکروست. با مراجعه به صفحه‌ی تگ کمپرسور اسکرو به مجموعه‌ای از مطالب آموزنده دسترسی داشته باشید.

شروع نرم

شروع نرم ( یا شروع نرمال) که میتواند جایگزین خوبی برای شروع دلتا باشد، یک استار از ترکیب نیمه هادی ( مدل سوییچ قدرت IGBT ) به جای اتصالات مکانیکی، است. این شروع تدریجی است و جریان شروع تقریبا به سه برابر جریان جاری محدود است.

دیاگرام عملیاتی یک کمپرسور هوای اسکرو، موتور در کنار المنت‌های اسکرو دیده می شود. سایر قطعات الکتریکی این دیاگرام عبارتند از شیر سولنوئید، کنترلر مرکزی و فن خنک‌کننده. از قطعات غیرالکتریکی موجود در شکل نیز می توان به مینیمم پرشر ولو (شیر فشار حداقلی)، سنسور حرارتی، روتورها، شیر اویل استاپ، سپراتور، افترکولر، فیلترها، سنسور فشار، سایر شیرها و المنت نام برد.

در بیشتر موارد، شروع کننده ها برای شروع مستقیم و شروع دلتا استار در داخل کمپرسور قرار دارند. برای کمپرسورهای بزرگ، برای اینکه گیرنده ها نیاز به فضا دارند ممکن است بر روی تابلوهای جداگانه تعبیه شوند تا در برابر گرما محافظ شوند و به راحتی در دسترس باشند. شروع کننده برای شروع نرم معمولا به صورت جداگانه در نزدیکی کمپرسور، تعبیه میشود، تا حرارت به حداقل برسد. ، اما اگر کمپرسور دارای سیستم خنک کننده باشد، ممکن است در داخل بسته کمپرسور نصب شود. کمپرسورهای با ولتاژ بالا همیشه تجهیزات خود را در یک کابینت الکتریکی مجزا نصب می کنند.

تماس با شرکت