مشابه کامپیوترها، راه‌های متعددی نیز برای خنک کردن کمپرسورها وجود دارد. نخستین انتخابی که می بایست داشته باشیم میان کمپرسورهای هواخنک و آب‌خنک است. در صورتی که گزینه‌ی دوم را انتخاب کردید می بایست بدانید که ۳ روش خنک‌سازی با آب داریم. بهتر است نگاهی به این روش‌های مختلف خنک‌سازی کمپرسورهای هوا داشته باشیم تا به جمع‌بندی رسیده و یکی را برای سیستم هوا فشرده‌ی خود برگزینیم.

 روش‌های مختلف خنک‌سازی تاسیسات کمپرسور با آب

هرچه هوای فشرده در داخل کمپرسور (اینترکولر) و افترکولر آن خنکتر گردد، آن کمپرسور بهره‌ورتر بوده، کمتر انرژی مصرف می کند و بخار آب بیشتری در آن میعان می شود. یک تاسیسات کمپرسور آب‌خنک تقاضای بسیار کمی برای تهویه‌ی هوا در کمپرسورخانه باقی می گذارد، از آن رو که آب خنک‌کننده تقریبا ۹۰ درصد از انرژی مصرفی موتور الکتریکی را، به شکل حرارت، در خود در بر‌ میگیرد. کمپرسورهای آب‌خنک ذیل یکی از سه اصل زیر کار می کنند:
۱. سیستم‌های باز بدون آب جاری (متصل به یک منبع آب خارجی)
۲. سیستم‌های باز دارای آب جاری
۳. سیستم‌های بسته‌ی دارای آب جاری (به همراه یک مبدل حرارتی خارجی/رادیاتور)*

سیستم باز بدون جریان داخلی آب

در سیستم‌های بازی که از جریان داخلی آب استفاده نمیکنند، آب از یک منبع خارجی تامین می شود: مخازن آب شهری، دریاچه، رود و یا چاه که پس از عبور از داخل کمپرسور به جریان فاضلاب بازگردانده می شود. این سیستم با می بایست با ترموستات کنترل شود تا درجه حرارت و میزان مصرف آب را کنترل کنیم. سیستم‌های باز عموما در نصب ارزان و در نگهداری گران تمام می شوند، بالاخص اگر از آب شهری استفاده شود. آبی که از دریاچه یا رودها گرفته شود رایگان خواهد بود اما نیاز به فیلتر و تصفیه دارد تا ریسک گرفتگی سیستم خنک‌کننده محدود شود. علاوه بر این، آبی که غنی از آهک باشد ممکن است منجر به گرفتگی یا پدیده‌ی «بویلر اسکیل» در داخل خنک کننده ها شود، که به مرور زمان منجر به آسیب به سیستم خنک سازی می شود.

گرفتگی بویلر
گرفتگی بویلر

مشابه همین اتفاق با آب شور نیز رخ میدهد که میتوان با تنظیمات و نصب بهینه از آن استفاده کرد.

سیستم باز با جریان داخلی آب

در سیستمی باز با جریان داخلی آب، آب خنک کننده‌ی کمپرسور مجدد در کولینگ تاور یا برج خنک کننده خنک می شود. آب در داخل برج خنک کننده در حالی که هوای اطراف فوت می شود به پایین و به دالانی پاشیده می شود. در نتیجه این فرایند بخشی از آب تبخیر شده و آب باقیمانده به دمایی ۲ درجه کمتر از دمای محیط خنک می شود (این میزان بسته به دما و رطوبت نسبی متغیر است). سیستم‌های باز با جریان داخلی آب عموما در مواقعی مورد استفاده دارند که دسترسی به منبع خارجی آب محدود است. عیب این فرآیند در آن است که آب موجود در داخل سیستم به مرور با هوای محیطی آلوده می شود. سیستم مکرر می بایست به موجب تبخیر و با بهره گیری از آب خارجی رقیق شود. نمک‌های حل شونده بر روی سطوح فلزی داغ ته نشین می شود و این مسئله ظرفیت انتقال حرارت برج خنک کننده را میکاهد. آب داخل برج به طور مرتب آنالیز و با مواد شیمیایی تست می شود تا از رشد جلبک جلوگیری شود. در طول زمستان و زمانی که کمپرسور فعال نیست برج خنک کننده را یا تخلیه می کنید و یا میجوشانیم تا از یخ زدگی آب داخل آن جلوگیری شود.

سیستم‌های بسته با جریان داخلی آب

در سیستم خنک کننده‌ی بسته، آب به طور پیوسته میان کمپرسور و شکلی از مبدل حرارتی خارجی در جریان است. مبدل حرارتی مذکور در عوض با مدار آب خارجی و یا هوای اطراف خنک می شود. در هنگام استفاده از مدار آب برای خنک سازی، یک مبدل حرارتی صفحه‌ای به کار گرفته می شود. در هنگام استفاده از هوای اطراف ماتریس خنک کننده ای متشکل از لوله‌های و فین‌های خنک کننده استفاده می شود. بکارگیری این روش در هنگام دسترسی محدود به آب خنک کننده توصیه می شود. ظرفیت خنک کنندگی سیستم‌های بسته یا باز کم و بیش یکسان است و این بدان معناست که آب کمپرسور تا دمایی ۵ درجه بیشتر از دمای خنک کننده خنک میشود. در صورتی که آب خنک کننده با هوای محیطی خنک می شود افزودن ضدیخ (گلیکول) ضروری است. در هنگام افزودن گلیکول، از آنجا که نوع و غلظت گلیکول ظرفیت حرارتی و ویسکوزیته‌ی آب را تحت تاثیر قرار میدهد، تمامی محاسبات مربوط به جریان آب کمپرسور باید مجدد صورت پذیرد. بسیار مهم است که تمام سیستم پیش از استفاده‌ی اول تخلیه و تمیز شود. سیستم بسته‌ای که به طور صحیح پیاده شده باشد نیاز بسیار اندکی به مراقبت و نگهداری داشته و هزینه‌های کوچکی را در پی خواهد آورد. در تجهیزاتی که کولینگ تاور فعلی پتانسیل خوردگی دارد، طراحی خنک کننده می بایست با مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند اینکلوی‌ ساخته شود. اینکلوی‌های گروهی از سوپرآلیاژها هستند.

کمپرسورهای هواخنک

مدرن‌ترین کمپرسورهای هوای موجود در بازار، در نسخه‌های هواخنک نیز ارائه می شوند؛ در این کمپرسورها، تهویه‌ هوای اجباری داخل پکیج کمپرسور هوا نزدیک به ۱۰۰ درصد انرژی مصرفی موتور الکتریکی را در بر دارد.

نمونه‌هایی از کمپرسورهایی که در هر دو مدل آبخنک و هواخنک بررسی شده است بر روی سایت قرار دارد، من جمله‌ی آنها:

GA 110 هواخنک —- GA 110 W آب خنک

ZT 90 هواخنک —- ZR 90 آب خنک

منبع انگلیسی: این مطلب از وبسایت اطلس کوپکوی ایالات متحده استخراج شده است. وبسایت مذکور بلاگ جامعی برای معرفی و آموزش دارد.

تماس با شرکت