کمپرسور ZH 350 پلاس از خانواده کمپرسورهای سانتریفیوژ عاری از روغن اطلس کوپکوست. همانطور که پیشتر نیز گفته شد کمپرسورهای دینامیکی، که کمپرسورهای سانتریفیوژ نیز از آن خانواده هستند، در فشار ثابت کار می کنند، این برخلاف کمپرسورهای جابجایی مثبت، من جمله پیستونی و روتاری اسکرو، است که در دبی هوای فشرده‌ی خروجی یا FAD ثابت کار می کنند.

تصویر تزئینی از کمپرسور سانتریفیوژ یا توربوکمپرسور ZH350+
کمپرسور هوای ZH350پلاس

کمپرسور سانتریفیوژ

کمپرسورهای سانتریفیوژ با توجه به حذف دنده‌های واسط و کاهش قطعات در حال چرخش اصطکاک و در نتیجه هدررفت انرژی را کاسته اند؛ در این مدل خاص طراحی پروانه‌ مایل به عقب است و کاسه نمد‌های رینگ کربنی نیز رنج عملیاتی را افزایش داده و بیشترین دبی هوای خروجی را با کمترین انرژی مصرفی ممکن ساخته است.
کاسه‌نمدهای رینگ کربنی ترکیب خوبی از نشت اندک و سادگی را داراست که برای گازهای غیرسمی چون هوا، نیتروژن و دی اکسید کربن قابلیت استفاده‌ی بالایی دارد.(منبع)

کاسه‌نمدهای رینگ کربنی
شماتیک کاسه‌نمدهای رینگ کربنی

این کمپرسور و مدل‌های مشابه آن به دلیل اطمینان بالا در شرایط مختلف و دشوار دمایی و رطوبتی برای واحدهای تولیدی کاربرد دارند،‌ در این میان همچنین به سازندگان قطعات الکترونیکی، دارویی‌ها و خودروسازی‌ها باید اشاره داشت.

کمپرسور ZH350 پلاس از سه مرحله فشرده‌سازی، پروانه‌های بادوام تیتانیومی و دو موتور پرسرعت هماهنگ با یکدیگر بهره می برد. این ویژگی‌ها امکان ارائه هوای فشرده‌ی خروجی بیشتر در هر واحد توان مصرفی و بهره‌وری ترمودینامیک بالا را فراهم آورده است. پروانه‌های تیتانیومی انتقال‌های مرتب و سریع از لود به آنلود و بالعکس را ممکن ساخته و از نسبت ایده‌آل قدرت به وزن برخوردار است که بهره‌وری و پایداری پروانه را بالا برده است. موتورهای این کمپرسور نیز از یاتاقان‌های مغناطیسی بدون اصطکاک و ژاکت‌های آب‌خنک برای پخش موثر گرما بهره‌مند بوده و بدون جعبه دنده از روانکاری نیز بی نیاز شده است.

شماتیک عملکرد کمپرسور

در شکل زیر شماتیک عملکرد کمپرسور ZH350 پلاس را به عنوان نمونه یک کمپرسور سانتریفیوژ مشاهده می کنید:

مراحل عملیات و فشرده سازی این کمپرسور سانتریفیوژ
چگونگی عملکرد کمپرسور ZH350+

هوا پس از گذر از فیلتر هوا (۱) وارد ZH 350 + می شود و سپس از ۳ مرحله فشرده‌سازی (۲) می گذرد. پس از هر مرحله فشرده‌سازی کولری داخلی یا خارجی (افترکولر) دمای هوا را می کاهد. پس از مرحله سوم فشرده‌سازی، گذر هوا از حلزونی و پخش‌کننده (۴) انرژی جنبشی آن را پیش از شیر یکطرفه (۵) و افترکولر میگیرد تا برای انتقال به آنلود فشار آن گرفته شود. نیروی محرکه‌ی مراحل فشرده‌سازی را دو موتور پرسرعت (۶) فاقد جعبه دنده فراهم می سازد. این موتورها و همچنین اینورترهای فرکانس به وسیله‌ی دو جریان موازی آب در یک مدار بسته‌ی داخلی خنک می شوند. این مدار از یک شیر ترموستاتیک (۹)  برای ثابت نگاه داشتن دمای آب و یک پمپ آب (۱۰) برای به جریان انداختن آب استفاده می کند. این آب همچنین به مبدل حرارتی داخلی سیستم پمپاژ می شود. این کمپرسور از قطعات انتخابی دیگری چون درایر (۱۱) و گرم‌کننده‌ی هوا (۱۲) پس از مرحله آخر فشرده سازی میتواند برخوردار باشد.

دسته بندی تقاضای هوای فشرده

به طور کلی تقاضای هوای فشرده در صنایع بر سه نوع است:

۱.

۲.

۳.

کمپرسور ZH350 پلاس نوسانات مصرف هوای فشرده را بهتر از تکنولوژی توربوی فعلی مدیریت می کند. جابجایی فوری آن میان لود و آنلود نیاز به تخلیه‌ی گرانقیمت هوای فشرده در زمان کاهش مصرف را از میان برمیدارد. ترکیبی از توربو و اسکرو هزینه‌ی انرژی در کمپرسورخانه‌های بزرگتر را بیشتر نیز کم می کند. در چنین حالتی سرعت متغیر محرکه (VSD) کمپرسور اسکرو نوسانات و تکنولوژی توربو مصرف پایه را مدیریت می کنند.

دیتاشیت ZH350
مشخصات فنی کمپرسور سانتریفیوژ ZH350+

پیشتر نیز گفته ایم که هر مرحله فشرده‌سازی سانتریفیوژ امکان ارائه ضریب فشرده‌سازی تا ۳ برابر را دارد؛‌ در اینجا نیز این دستگاه با بهره‌مندی از ۳ مرحله فشرده‌سازی سانتریفیوژ هوای اتمسفریک را بسته به نیاز مصرف‌کننده به ۶ تا ۹ بار فشرده کرده و امکان ارائه‌ی ۴۲ تا ۶۶ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده‌ی خروجی را دارد.

ابعاد کمپرسور ZH 350 پلاس اطلس کوپکو

در پایان نیز در تصویر زیر ابعاد این کمپرسور را مشاهده می کنید:

ابعاد بر روی شکل کمپرسور سانتریفیوژ
ابعاد ZH350+
تماس با شرکت