اگر قصد رنگ‌پاشی به محصول نهایی خود را دارید یا در صنایع غذایی و دارویی مشغول به کارآفرینی هستید، ناچارید از کمپرسورهای اویل فری یا هوای خشک استفاده کنید. روغن در هوای فشرده خروجی منجر به نزول کیفیت رنگ خواهد شد و همچنین صنایع غذایی دارویی استانداردهای سفت و سختی برای کمپرسورهای مجاز در این حوزه دارند. کمپرسورهای اویل فری که در ادبیات بازار ایران با عناوین مختلفی چون کمپرسور غیر روغنی، کمپرسور هوای خشک، کمپرسور بدون روغن و امثالهم شناخته می شوند کمپرسورهایی اسکرو و عموما برقی هستند که در طراحی سیلندر و روتورهای خود تغییرات اساسی داده اند تا از حضور روغن در داخل استیج فشرده سازی بی نیاز باشند. کمپرسور اسکرو اویل فری همچنان از روغن برای روانکاری سایر قطعات متحرک «خارج از المنت» بهره میبرد، فلذا نه فقط به روغن مخصوص خود برای روانکاری نیاز دارد، بلکه در هوای فشرده خروجی همچنان مقادیر بسیار کمتری از روغن حضور دارد.

در صنعت، هوای فشرده به دو روش استفاده میشودبه عنوان انرژی و به عنوان بخشی از فرآيندبه این دو روش استفاده به ترتیب هوای انرژی (Energy Air) و هوای فعال (Active Air) گفته میشود. برای آگاهی از تفاوت این دو کلیک کنید.

روغن موجود در هوای فشرده خروجی از المنت کمپرسور اسکروی اویل فری ناشی از دو عامل است. نخست همان حضور روغن در سایر بخش‌های کمپرسور اسکروست که بعضا راه خود را به هوای خروجی پیدا می کنند و دیگر حضور روغن و سایر آلاینده‌ها در هوای محیط و هوای ورودی به کمپرسور است. غلظت این ذرات آلاینده پس از ورود به المنت کمپرسور و با فشرده شدن هوا، بالاتر نیز می رود که برای تفکیک و جداسازی آنها می بایست از فیلترهای مناسب و افترکولر حتما استفاده شود. استفاده از درایر یا خشک‌کن نیز به دلیل وجود رطوبت در هوا توصیه می شود.

پارامترهای موثر بر عملکرد کمپرسور (و روابط آنها با یکدیگر)

اطلاعات فنی کمپرسورهای برقی هواخنک و اویل فری اطلس کوپکو

در تصویر زیر مشخصات فنی کمپرسورهای هواخنک ZT ، مدل‌های ۱۵، ۱۸، ۲۲، ۳۰، ۳۷ و ۴۵ کیلوواتی آمده است. در میان آنها و در این مطلب به بررسی دقیق‌تر کمپرسور اسکرو برقی اویل فری ZT 30 خواهیم پرداخت.

برگ فنی کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو، مدل ZT 30
مشخصات فنی کمپرسورهای اویل فری و هواخنک اطلس کوپکو، مدل‌های ۱۵ تا ۴۵ کیلوواتی

خانواده کمپرسورهای Z، کمپرسورهای برقیِ هوای خشک اطلس کوپکو از کمپرسورهای اسکرو هستند؛ هوای خشک اصطلاحی متداول که جایگزین واژه‌ی لاتین اویل فری (عاری از روغن) در محاوره‌ی فارسی است. این کمپرسورها خود بر دو دسته اند، ZT یا مدل‌های هواخنک و ZR یا مدل‌های آب‌خنک.

کمپرسور ZT 30 از موتوری ۳۰ کیلوواتی برخوردار است و مطابق با جدول فوق در دو مدل با فشارهای عملیاتی ۷/۵ و ۸/۶ بار تولید می شود که به ترتیب ۴/۷ و ۴/۴ مترمکعب بر دقیقه دبی هوای فشرده‌ی خروجی یا FAD آنهاست. این کمپرسورها با توجه به موتور دور پایین و برقی کمصدا بوده و ۷۲ دسی‌بل صدا در کنار آنها احساس خواهد شد که تفاوتی با صدای جاروبرقی یا تلوزیون و رادیو نخواهد داشت. ابعاد این کمپرسور نیز در جدول زیر قابل ملاحظه است:

ZT DIMENSIONS - ابعاد کمپرسورهای خانواده زد تی اطلس کوپکو در این تصویر آمده است.
ابعاد کمپرسورهای ZT

بدیهی است که کمپرسورهای اویل فری نیز برای روانکاری قطعات خارج از استیج هواساز از روغن بهره می برند و همچنین بخشی از خنک‌سازی این دستگاه‌ها برعهده‌ی روغن می باشد. عاری از روغن بدین معناست که داخل استیج فشرده‌سازی کمپرسور روغن وارد نمیشود. همچنین هوای اتمسفریک خود آلوده به روغن و ذراتی دیگر است که بالطبع پس از فشرده‌سازی غلظت آنها در هوای فشرده افزایش می یابد و این موارد باید در تله‌ها و فیلترها و افترکولر گیر افتاده و از سیستم خارج شوند تا به تجهیزات و محصولات نهایی آسیبی وارد نشود.

با ۶ افسانه که به اشتباه در مورد کمپرسور اویل فری رایج  شده است آشنا شوید.

* این کمپرسورها از دسته کمپرسورهای روتاری دندانی هستند. ( oil free rotary tooth compressors)

کمپرسور اطلس کوپکو

بخش تکنولوژی کمپرسور اطلس کوپکو محصولاتی چون کمپرسورهای صنعتی و راهکارهای خلا، مدیریت تجهیزات نفت و گاز، سیستم‌های مدیریت هوا و کمپرسورهای فرآیندی و گاز تولید می کند. محصولات این بخش از اطلس کوپکو عموما در صنایع تولیدی، نفت و گاز و فرآیندی استفاده می شود راهکارهای هوای فشرده اطلس کوپکو در کشتی‌ها، قطارها، بیمارستان‌ها و سایر کاربردها و زمینه‌ها استفاده می شود. رقبای اصلی اطلس کوپکو برای این محصول عبارتند از اینگرسولرند، کایزر، کوبلکوی ژاپن، هیتاچی، گاردنر دنور، کامرون، سول ایر و پارکر هنیفین.

تماس با شرکت