درایر یا خشک‌کن‌های هوای فشرده بر کیفیت هوای فشرده‌ی خروجی کمپرسور تاثیر جدی دارند. این ماشین آلات در انواع مختلفی ساخته میشود و دو نوع شناخته‌ شده‌ی آن که با بکارگیری مکانیسم جذب رطوبت هوا را میکاهد عبارت است از درایر سیلیکاژلی یا دسیکنت و درایر جذبی. هر دوی این درایرها برای مدیریت کیفیت هوای فشرده‌ی خروجی کمپرسور استفاده شده و با وجود تشابهاتشان، تفاوت‌هایی هم دارند. درایر دسیکنت از عامل خشک کننده بهره میبرد، این در حالیست که در درایر جذبی از مواد جاذبی استفاده میشود که رطوبت را جذب و نگهداری میکند.

انتخاب درایر اطلس کوپکو - قیمت درایر اطلس کوپکو - درایر ارزاتر یا بهتر اطلس کوپکو
انتخاب درایر اطلس کوپکو؟ کدام ارزانتر است؟ کدام به درد من میخورد؟

در اطلس کوپکو این دو نوع درایر با عناوین CD یا Cycling Dryers و MD یا Modular Dryers شناخته میشود. CD عنوانی برای درایرهای دسیکنت یا سیلیکاژلی بوده و متعاقبا MD به درایرهای جذبی اشاره دارد. درایرهای سیلیکاژلی در سیکل‌های دوتایی کار میکند؛ این درایر از دو برج یا تاور تشکیل شده است که یکی هوای فشرده عبوری را خشک کرده و دیگری سیلیکاژل یا عامل خشک کننده‌ را بازآوری میکند. بازآوری یا ریکاوری عامل خشک کننده بدین معناست که رطوبت آن تفکیک شده و مجدد به شرایط عملیاتی بازگشته به برج خشک کننده منتقل میشود.

از طرف دیگر درایرهای ماژولار یا جذبی از شبکه‌های جذب به هم چسبیده استفاده کرده و عملکرد پیوسته و باثباتی دارد. هر دوی این مدل‌های خشک کن مزایای خود را داشته و برای مصارف و نیازمندی‌های مختلف کاربرد دارد. این نیازمندی‌ها را میتوان با توجه به کیفیت هوای فشرده مصرفی، بهره‌وری انرژی و شرایط عملیاتی مورد بررسی قرار داد.

اطلس کوپکو درایر MD را برای کمپرسور هوای فشرده خشک یا اویل فری خود پیشنهاد میکند. درایر جذبی یا MD در مصارفی که نیازمند حفظ سطح رطوبت هوای فشرده در پایین‌ترین مقادیر ممکن است ارجحیت دارد. این درایرها توان پاکسازی رطوبت و آلاینده‌ها را از هوای فشرده خروجی کمپرسور داشته و کیفیت بالای هوادهی را تضمین میکند.

همواره پیروی از توصیه‌های تولیدکننده‌ی کمپرسور هوای فشرده و همچنین توجه به نیازمندی‌های خاص هر مصرف کننده ضروری است. گاه این امکان وجود ندارد، گاه مایلیم گزینه‌های دیگر را نیز مدنظر قرار دهیم، آیا جایگزینی MD با درایر CD اطلس کوپکو مجاز است؟ چه آسیب‌هایی برای سیستم هوای فشرده در پی داشته و چه عواقب احتمالی متوجه کیفیت هوای فشرده‌ی خروجی از سیستم خواهد بود؟

چهار تفاوت اساسی حاصل از بکارگیری درایر CD و درایر MD

۱- نقطه شبنم

درایر سیلیکاژلی یا سی‌دی در چرخه‌های خشک کردن و ریکاوری کار میکند و این اسلوب عملیاتی ممکن است به ناپایداری نقطه شبنم هوای فشرده منجر شود. برای مصارفی که نیازمند نقطه شبنم پایدار و پایین است درایر ماژولار یا ام‌دی توصیه میشود.

۲. محتوای رطوبت

درایرهای جذبی یا ام‌دی توان کاهش رطوبت بالاتری داشته و در نوع سی‌دی امکان بقای مقداری رطوبت در حین فرآیند ریکاوری وجود دارد که از توان دستگاه برای خشک کردن هوای عبوری میکاهد. این مسئله برای مصارفی که به محتوای رطوبت بسیار پایین اهمیت میدهد حائز اهمیت است.

۳. بهره‌وری انرژی

درایرهای جذبی برای فعالیت پیوسته ساخته شده است و در نتیجه مصرف انرژی کمتری نسبت به درایر دسیکنت یا سی‌دی دارد. این مسئله به هزینه‌های انرژی مربوط است و هزینه‌ها به طور کلی بر سه قسم است: هزینه‌ی اولیه‌ی خرید، هزینه‌ی تعمیرات و هزینه‌ی مصرف انرژی که موارد دوم و سوم از هزینه‌های جاری و نگهداری دستگاه است. در ادامه به قیمت خرید اولیه‌ی هرکدام از این دستگاه‌ها و هزینه‌ی تعمیرات آنها نیز خواهیم پرداخت.

۴. هزینه‌ی خرید و نگهداری و تعمیرات

درایر ارزان اطلس کوپکو
طراحی ساده تر درایر ‌CD اطلس کوپکو

درایرهای سی‌دی ارزانتر بوده و طراحی ساده‌تری دارد. طراحی ساده‌تر نیاز به تعمیر نگهداری در طول عمر مفید را نیز کاهش میدهد. تعمیر و نگهداری درایر سی‌دی، که با عناوین دسیکنت و سیلیکاژلی هم از آن یاد کردیم،‌ معمولا در تعویض دوره‌ای عامل خشک‌کن (سیلیکاژل) خلاصه میشود. قیمت ارزانتر درایر سی‌دی اطلس کوپکو را برای کسانی که با محدودیت بودجه مواجهند، جذابتر کرده است.

۵. عملیات پیوسته و عملیات منقطع

همانطور که پیشتر هم گفته شد درایر سی‌دی درایری است که در چرخه‌های خشک‌ کردن و ریکاوری فعالیت میکند. در طرف دیگر درایر ام‌دی برای عملیات پیوسته طراحی و تولید شده است. همین تعاریف کافیست که مصرف کنندگان نیازمند جریان پیوسته‌ و دائمی هوای فشرده گزینه‌ی دوم را برگزینند؛ اما مصرف کنندگانی که جریان پیوسته از جمله‌ی دغدغه‌های آنها نیست حق انتخاب دارند.

سازگاری درایر CD یا کمپرسور اویل فری؟

درایر CD برای کمپرسور اویل فری؟

پیشتر گفتیم که اطلس کوپکو درایر MD را برای بکارگیری در کنار کمپرسور اویل فری یا هوای خشک توصیه میکند. اما این توصیه اکید است؟ آیا حق انتخاب برای مصرف کنندگان هوای فشرده‌ی خشک محفوظ است؟

خیر اکید نیست.

بله محفوظ است.

مزایای هرکدام از مدل‌های درایر اطلس کوپکو – و در کل درایرهای جذبی (ماژولار) و خشک کن (سیلیکاژل) – بیان شد، محدودیت‌های هرکدام هم مطرح گردید. در نهایت مصرف کنندگان هوای فشرده‌ی خشک امکان بکارگیری هر دو مدل این ماشین آلات را در کنار کمپرسور هوای فشرده‌ی اویل فری خود دارند. در صورتی که نیازمندی‌های خود را بشناسند و کارشناسان معتبری در کنار آنها حضور داشته باشند تا مزایا و محدودیت‌های مذکور را معرفی کرده با نیازمندی‌های آنها تطبیق دهند، بکارگیری هر کدام از درایر‌های MD یا CD در کنار کمپرسور Oil-free بلامانع است.

فاکتورهای گفته شده را بار دیگر مرور کنیم، جریان پیوسته و منقطع، نقطه شبنم پایدارتر، سطح رطوبت مجاز در هوای فشرده، طراحی ساده، قیمت اولیه،‌ شرایط نگهداری، تعمیرات دوره‌ای و هزینه‌ی انرژی مصرفی

بر روی مطالب مرتبط کلیک نمیکند؟

اصول رطوبت زدایی از هوای فشرده

دیگر روش‌های رطوبت زدایی

تماس با شرکت