شناخت اجمالی ماشین آلات کارنجات همواره برای مدیران مربوطه امری حائز اهمیت است. در این مطلب و سایر مطالب مشابه تلاش بر آن است که شما را در سطوح پایه و گاه پیشرفته با مسائل کلیدی و ویژگی‌های کمپرسورهای هوا آشنا سازیم. کمپرسور اسکرو از کمپرسورهای هوای مورد استفاده در کارخانجات و همچنین راهسازی و حفاری است که به دلیل گستره‌ی فشار عملیاتی و ظرفیت هوادهی بسیار محبوب است. این کمپرسورها از مکانیزم جابجایی مثبت برای فشرده سازی هوا بهره میبرند. کمپرسورهای جابجایی مثبت خود بر دو دسته اند که کمپرسورهای پیستونی معروفترین نمونه‌ی کمپرسورهای رفت و برگشتی و کمپرسورهای اسکرو معروفترین نمونه‌ی کمپرسورهای دورانی هستند. از فیزیک میدانیم که فشار با دما رابطه مستقیم و با حجم رابطه معکوس دارند. در کمپرسور اسکرو و در داخل المنت دو روتور نر و ماده به شکلی گردش می کنند که در هر قسمت از فضای میان آنها حجم کاهش یافته و فشار هوای محفوظ افزایش یابد. این کمپرسورها برای تامین توان موردنیاز المنت یا ایرند از موتورهای دیزلی و برقی بهره می برند. در مواقع دسترسی به الکتریسیته مطمئن همواره انتخاب کمپرسورهای برقی ارجحیت دارد. برق کشور ایران ۵۰ هرتز می باشد.

معرفی فنی کمپرسور اسکرو برقی و روغن پاششی ۲۰۰ کیلوواتی اطلس کوپکو

تصویری تزئینی از GA 200
کمپرسور اسکرو برقی GA 200

کمپرسورهای GA از اطلس کوپکو پرچمدار بازار کمپرسورهای روغن پاششی اسکرو هستند. اگر در کارخانه‌ی خود به هوای فشرده‌ نیاز دارید و حضور روغن در هوای خروجی اهمیتی ندارد، اطلس کوپکو کمپرسور اسکرو برقی GA یا GR را به شما پیشنهاد خواهد کرد. اولی دارای یک استیج فشرده سازی و دومی دارای دو استیج و پرقدرت تر.

کمپرسورهای برقی GA 200 اطلس کوپکو در مدل های ۷/۵، ۸/۵، ۱۰ و ۱۳ بار ساخته می شوند و در مدل های دوقلو و با موتور بالاتر از ۲۰۰ کیلووات این مدل و مدل GA 250 به صورت فول فیچر نیز تولید می شوند.

به ترتیب برای فشارهای ۷/۵ تا ۱۳ بار این کمپرسورها دبی هوای خروجی برابر با ۳۶/۱، ۳۴، ۳۰/۷ و ۲۶/۱ مترمکعب بر دقیقه دارند وموتور نصب شده بر روی تمامی آنها ۲۰۰ کیلووات می باشد.
در مدل های فول فیچر (دارای خشک کن) این کمپرسورها با افت ۰/۲۵ بار فشار خروجی مواجه می شوند.

ابعاد کمپرسور

ابعاد این کمپرسورها که در دو نوع هواخنک و آب‌خنک موجود هستند در جدول زیر آمده است:

۲ابعاد کمپرسورهای هواخنک و آب خنک برقی اطلس کوپکو، مدل‌های GA 200 – GA 315 و GR 110

نکات تکمیلی

نکته‌ی حائز اهمیت در هنگام خریداری کمپرسور آن است که FAD یا Free Air Delivery ثبت شده در مشخصات دستگاه در فشار عملیاتی پایین تری نسبت به فشار ماکسیمم آن اندازه گیری می شود، برای مثال در این مدل کمپرسورها ظرفیت هوادهی برای تمامی مدل ها در ۰/۵ بار فشار پایینتر از ماکسیمم فشار عملیاتی اندازه گیری شده است. در مدل های فول فیچر نقطه شبنم ۳تا۴ درجه سانتیگراد می باشد.

به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم. بروشور این کمپرسورها پیش‌تر بر روی صفحه کتاب‌های راهنمای اطلس کوپکو قرار گرفته است.

تماس با شرکت