در مجموعه‌ پست‌هایی تاکنون به بررسی کمپرسورهای اسکرو برقی و دیزل اطلس کوپکو پرداخته ایم. کمپرسور اسکرو کمپرسوری است که از دو روتور نر و ماده برای فشرده سازی بهره می برد و این مکانیزم در تمایز با کمپرسورهای اسکرول و پیستونی است. کمپرسورهای اسکرو برای کمپرسورهای معمولی و میان‌رده بهترین انتخاب‌ها هستند. کمپرسورهای اسکروی اطلس کوپکو بر چند دسته اند و از لحاظ ویژگی‌های مختلف تمایزاتی دارند. بالاترین دسته‌بندی در تحرک و یا ایستا بودن آنهاست که کمپرسورهای متحرک عموما کمپرسور دیزلیی و کمپرسورهای ایستا عموما کمپرسور برقی هستند؛ بدیهی است در صورت دسترسی به برق و عدم نیاز به تحرک منبع تامین انرژی، کمپرسورهای هوای برقی گزینه‌های مناسب‌تری هستند. در سطوح پایین‌تر دسته بندی‌ها کمپرسورها برای مصارف گوناگون تولید می شوند. کمپرسورهای برقی تنوع بیشتری دارند زیرا کارخانجات نیازهای متنوعی دارند و این دسته ‌بندی‌ها گستره‌ای از هوای فشرده‌ی خشک تا هوای فشرده‌ی با محتوای روغن، آب‌خنک، هواخنک و کمپرسورهای فول فیچر مجهز به درایر یا خشک کن کمپرسور هوا و تانک ذخیره هوای فشرده را شامل می شوند.

کمپرسور اسکرو برقی اویل فری و آب خنک ZR 110

این کمپرسور اسکرو نیز از خانواده کمپرسورهای ZR/ZR Oil Free Compressors می باشد. در این خانواده کمپرسورهای ZR دارای سیستم خنک کننده‌ی آب و کمپرسورهای ZT دارای سیستم خنک کننده‌ی روغن-هوا می باشند.

کمپرسورهای آب‌خنک و کمپرسورهای هواخنک

این کمپرسورها در ۳ فشار عملیاتی ۷/۵، ۸/۶ و ۱۰ بار ساخته می شوند که در مدل ۱۰ بار ۱۶ مترمکعب بر دقیقه ظرفیت هوادهی آن است(کمپرسورهای ۵۰ هرتز که مناسب کار با برق کارخانجات ایران می باشند ۱۰ بار فشار و ۱۶ مترمکعب بر دقیقه دبی هوای خروجی آنهاست، این در حالیست که در مدل های ۶۰ هرتز این ارقام به ترتیب ۱۰/۴ و ۱۷/۳ است). توان موتور این دستگاه همانطور که از نام آن برمیآید ۱۱۰ کیلووات معادل ۱۵۰ اسب بخار است که ۱۰۲ کیلووات آن برای خود کمپرسور و ۸ کیلووات آن برای فن و سایر تجهیزات میباشد. همانطور که گفته شد سیستم خنک‌کننده ی کمپرسورهای ZR اطلس کوپکو با آب کار می کند و مصرف آب این کمپرسور خاص ۱/۸ لیتر بر ثانیه در مدل معمولی و ۲/۴ لیتر بر ثانیه در مدل های فول فیچر (دارای خشک کن) می باشد. در مدل های فول فیچر نقطه شبنم فشار ۰/۲۴ است. آب مصرفی می بایست در فشار ۳، ۳/۵ بار تامین گردد تا خنک‌کنندگی به صورت صحیح فراهم گردد

تصویری از کمپرسور اسکرو برقی اطلس کوپکو ZR 110 FF
کمپرسور ZR 110 FF،‌ آب خنک و فول فیچر

مشخصات کاملتر کمپرسورهای ZR 110 در ۳ فشار ۷/۵،‌۸/۶ و ۱۰ بار برای برق ۵۰ هرتز در جدول زیر قابل ملاحظه می باشد.

کمپرسورهای ZR110 آب‌خنک بوده و میان ۵۶۵ تا ۶۷۴ cfm ظرفیت هوادهی دارند.کمپرسور اسکرو کمپرسوری مناسب برای مصارف کارخانجات می باشد.
مشخصات فنی کمپرسور آب خنک و اویل فری ZR 110

* بروشور این مدل کمپرسورپیشتر بر روی سایت قرار گرفته است.

به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

قیمت کمپرسور

قیمت کمپرسور اسکرو برقی به عوامل متعددی وابسته است. کمپرسورهای ZR اطلس کوپکو همانطور که گفته شد کمپرسورهایی آب خنک هستند و به موجب سختی آب ایران بهتر است همراه با این کمپرسورها، برج خنک کننده‌ای نیز تهیه شود. کمپرسورهای آب خنک در صورت دسترسی به آب مناسب اندکی از کمپرسورهای هواخنک بهتر بوده و عمر طولانی تری دارند. همچنین مدنظر داشته باشید که روتورها و سیلندر فشرده سازی کمپرسورهای Z اطلس کوپکو (و اویل فری سایر برندها) طراحی و جنس ویژه‌ای دارند و امکان تعمیر آنها در کشور ایران فراهم نیست. در صورت تهیه کمپرسور ZR یا ZT مشکلدار، بعید نیست که شما مجبور به تعویض المنت شوید که قیمت آن چندان از قیمت کل دستگاه کمتر نخواهد بود. در کشورهای اطراف ایران پاکستان امکانات و دانش فنی موردنیاز برای طراحی و تعمیر و همچنین ساخت این المنت‌ها را در اختیار دارد.

تماس با شرکت