کمپرسورهای اسکرو برقی G اطلس کوپکو در دهه ۸۰ میلادی قرن گذشته وارد بازار کمپرسورهای برقی شدند. این کمپرسورها تحولی جدی در طراحی کمپرسور اسکرو ایجاد کرده و به زودی پرچمدار بازار شدند. کمپرسورهای خانواده G بر دو دسته‌ی تک استیج یا GA و دو استیج یا GR هستند و از مهمترین مزایای آنها میتوان به سهولت دسترسی برای تعمیرات و نگهداری اشاره داشت. همچنین در اواسط دهه ۹۰ میلادی تجهیز این کمپرسورها به تکنولوژی سرعت متغیر نیز آغاز شد و از آن پس در مدل‌های VSD، امکان صرفه جویی در مصرف برق و مصرف هوای فشرده به میزان مورد نیاز اپراتور فراهم گشت که این مهم به افزایش طول عمر این دستگاه‌ها کمک شایانی داشت.

آشنایی با GA 610، کمپرسور باد صنعتی اویل اینجکت از اطلس کوپکو

تصویر ۲ کمپرسور GA610 - عکس کمپرسور اسکرو
کمپرسور اسکرو برقی GA 610

این دستگاه از کمپرسورهای قدیمی اطلس کوپکو می باشد و از تابلو برق کرونوترونیک بهره می برد. نامگذاری آن نیز مطابق با سیستم نامگذاری قدیمی اطلس کوپکو می باشد به این شکل که GA نشاندهنده ی برقی بودن کمپرسور بوده و عدد ۶۱۰ مقابل آن نیز به معنای ظرفیت هوادهی ۶ مترمکعب بر دقیقه و فشار عملیاتی ماکسیمم ۱۰ بار می باشد.

جایگزین مناسب برای کمپرسور هوای فشرده اسکرو GA 610

به عنوان نمونه‌های جایگزین از مدل های جدیدتر کمپرسورهای اطلس کوپکو برای این حجم هوا و فشار عملیاتی می توان به GA 37+ و GA 37 اشاره داشت که مطابق با جدول زیر قابل انتخاب هستند که در نسخه‌های ۱۰ بار خود به ترتیب ۶/۱ و ۶ مترمکعب بر دقیقه دبی هوای فشرده‌ی آنها می باشد.

کمپرسورهای اسکروی ۳۷ کیلوواتی، در فشارهای ۷/۵، ۸/۵، ۱۰ و ۱۳ بار
مشخصات فنی کمپرسورهای GA 37 و GA 37 پلاس

نکات تکمیلی در هنگام تهیه کمپرسور هوای فشرده اسکرو

به طور کلی برای انتخاب یک کمپرسور نخست ظرفیت هوادهی و فشار کاری مدنظر خود را تعیین می کنیم. لیکن دبی اسمی کمپرسورها ظرفیت هوادهی در سطح دریا می باشد که با افزایش ارتفاع اندکی کاهش می یابد؛ از این رو، و همچنین از آنجایی که بهتر است کمپرسور استراحت داشته و دائم زیر بار نباشد،‌ کمپرسوری با حدود ۱۵ درصد ظرفیت هوادهی بیشتر از سطح نیاز خود تهیه می کنیم.

اگر به الکتریسیته دسترسی مناسبی دارد انتخاب شما کمپرسور هوای فشرده برقی است و کمپرسورهای اسکرو برقی بر چند دسته اند. دسته‌های اصلی عبارتند از اویل اینجکت (روغنی) و اویل فری (بدون روغن). هنگامی که تصمیم به خرید کمپرسور اسکرو برقی گرفتید این را باید بدانید که کدام را میخواهید. کمپرسورهای روغنی برای نیازهای عمومی‌تر مناسبند، نیازهایی که حضور آلاینده‌ها در هوای فشرده خروجی آنها دغدغه‌ی مصرف کننده نیست و به دستگاه‌ها و کیفیت محصول نهایی آسیبی وارد نمی کند. لیکن در مصارف حساستری چون رنگ‌پاشی، صنایع غذایی و دارویی و صنایع آزمایشگاهی توجه به این جزئیات حائز اهمیت است. صنایع غذایی و دارویی با سلامت عمومی ارتباط دارند و استانداردهای هوای فشرده سفت و سختی بر آنها اعمال می شود و در هنگام رنگ‌پاشی نیز حضور روغن و ذرات آلاینده در هوای فشرده موجب تخریب رنگ روی محصول (خودرو) میشود.

دسته‌های کم اهمیت تر کمپرسورهای اسکرو برقی عبارتند از کمپرسورهای آب‌خنک و هواخنک. کمپرسور آب خنک کمی بهتر از کمپرسور هواخنک است و عمر مفید آن بیشتر است لیکن شرایط بکارگیری و نگهداری دشوارتری دارد و سختی آب در مدیریت آن اهمیت پیدا می کند. در پایینترین سطح اقسام کمپرسور اسکرو، توجه به اینکه داخل کمپرسور چه تجهیزات جانبی‌ای گنجانده شده است اهمیت پیدا می کند. برای مثال کمپرسورهای فول فیچر اطلس کوپکو درایر یا خشک کن یکپارچه در کنار کمپرسور اسکرو گنجانده شده است. در صورت غیبت هرکدام از این تجهیزات میبایست به طور جداگانه درایر کمپرسور، افترکولر و فیلترهای مختلف تهیه شوند.

برای کیفیت هوای فشرده کمپرسور باد صنعتی خرج کنید، اما …

و در نهایت کمپرسورهای اسکرو برقی به دو شکل استاندارد و سرعت متغیر تولید می شوند که در نسخه‌ی سرعت متغیر (VSD در اطلس کوپکو و ASD در کایزر) دور موتور با توجه به میزان مصرف هوا قابل تنظیم بوده و عمر مفید دستگاه و مصرف برق بهینه می شود.

تماس با شرکت