در جهان کمپرسور افتخار ۴۰ سال ارائه خدمات معتبر به مشتریان خود را در طول دوره‌های مختلف کشور داشته ایم. جهان کمپرسور نخست با عنوان تعمیرگاه مجاز اطلس کوپکو به سفارش مدیر وقت اطلس کوپکو ایران در کیلومتر ۱۹ جاده مخصوص شروع به کار کرد و همچنان بعد از دهه‌ها در خرید، فروش، مشاوره، سرویس و نگهداری کمپرسور باد صنعتی فعالیت دارد. یکی از حوزه‌های فعالیت جدی ما همواره کمپرسور دیزلی اطلس کوپکو بوده است. اطلس کوپکو سالهاست با حضور قدرتمند خود بازار ایران را کم و بیش در اختیار کامل خود گرفته است و رقیبان آن چندان امکان خودنمایی نداشته اند. کمپرسور دیزلی برای تامین توان مورد نیاز استیج تراکم خود از موتوری دیزلی بهره می برد و به کارگیری این کمپرسورها در مصارفی که نیاز به تحرک دستگاه وجود دارد و یا دسترسی دائمی به الکتریسیته نداریم (فعالیت‌های آف‌شور) توصیه میشود. برای نمونه در اینجا به بررسی بیشتر کمپرسور اسکرو دیزل XAMS 486 پرداخته ایم که از نام آن برمیآید ۴۸۷ لیتر بر ثانیه برابر با حدود ۳۰ مترمکعب بر دقیقه هوای فشرده در اختیار مصرف کننده قرار میدهد که دبی بسیار بالایی بوده و برای حفاری انتخابی بسیار مناسب است. در عنوان این کمپرسور X نمادی از امکان تحرک دستگاه است، A به تک مرحله‌ای بودن آن اشاره دارد، M نیز فشار نرمال ۸/۶ بار را نمایندگی می کند.

در ادامه به معرفی کمپرسور باد این خانواده که همگی از موتور مرسدس بنز بهره میبرند پرداخته شده است، در نتیجه عنوان کامل این کمپرسور XAMS 486 Md خواهد بود که حروف Md به موتور دیزلی مرسدس بنز آن اشاره دارد.

تصویری از کمپرسور دیزلی XAMS486
XAMS486

کمپرسور باد صنعتی موتور مرسدس بنز از اطلس کوپکو

تعدادی از کمپرسورهای اطلس کوپکو با موتورهای مرسدس ساخته می شوند؛ من‌جمله این دستگاه‌ها می توان به XAS426، XAMS376، XAMS486، XAMS586، XAHS306 اشاره کرد که همگی تک استیج (یک مرحله ای) هستند. در میان این موارد XAMS 486 فشار نرمال ۸/۶ بار و ظرفیت هوادهی ۴۸۷ لیتر بر ثانیه دارد که به ترتیب معادل ۱۲۵ psig و ۲۹/۲ مترمکعب بر دقیقه می باشند. تمامی این دستگاه‌ها روغنی بوده و سیستم خنک‌سازی آنها هواخنک است. ظرفیت سیستم روغن XAMS 486 برابر با ۹۰ لیتر می باشد. موتور این کمپرسور Mercedes OM926LA-6L شش سیلندر و توان خروجی آن ۲۳۰ کیلووات می باشد. این توان خروجی در ۲۱۰۰ دور در دقیقه به دست می آید و در حالت unloaded دور آن به ۱۳۰۰ دور در دقیقه کاهش می یابد.

سطح صدای تولیدی این کمپرسور ۱۰۲ دسی‌بل می باشد. (پر سر و صدا)

در جدول مشخصات فنی XAMS486 در کنار چند مدل کمپرسور دیزلی دیگر مبسوط آمده است.
دیتاشیت XAMS486 در کنار XAMS376 – XAMS486 – XAMS586 – XAHS306

 

  • بروشور معرفی کامل کمپرسورهای تک استیج و دومرحله ای این سری دیزل اسکروی اطلس کوپکو (موتور مرسدس) بر روی صفحه‌ی مربوط به آن قرار خواهد گرفت:

اطلس کوپکو

کمپانی سوئدی اطلس کوپکو تا اواسط قرن گذشته با نام اطلس دیزل شناخته میشد. این کمپانی دو واحد تجهیزات هوای فشرده و تولید موتورهای دیزلی را داشت که در میانه‌ی قرن بخش دوم را منحل کرد و بر ماشین آلات پنوماتیک تمرکز کرد. نام جدید این شرکت نیز از ترکیب اطلس و مخفف شده‌ی عبارت شرکت تجاری پنوماتیک گرفته شده است. همانطور که اکنون نیز کارخانه‌ی آنتورپ در بلژیک بزرگترین سایت تولید کمپرسور این شرکت است، در سال ۱۹۴۸ نیز اطلس کوپکو نام جدید خود را از زیرمجموعه بلژیکی خود وام گرفته است.

شرکت اطلس کوپکو بر چهار حوزه تمرکز دارد: تکنولوژی کمپرسور، تکنولوژی خلا، تکنولوژی قدرت و تکنولوژی صنعتی.

تماس با شرکت