با توجه به گستره‌ی وسیع انتخاب‌های موجود برای خرید یا جایگزینی یک کمپرسور صنعتی، تصمیم‌گیری برای انتخاب کمپرسور اسکروی مناسب، عملیاتی دشوار می‌نماید.

وعده‌ی کاهش هزینه‌های نهایی، کمپرسورهای بدون روغن را به گزینه‌ای جذاب برای صنایع مختلف تبدیل می کند. هرچند کمپرسورهای oil-free مزایا و معایبی در مقایسه با نمونه‌های oil-inject خود دارند، افسانه‌هایی در مورد کمپرسورهای بدون روغن نیز صنعت هوای فشرده را فراگرفته است. مطلب اخیر با هدف شکستن این سوء تفاهمات نوشته شده و تلاش می کند زاویه‌ نگاه جدیدی به خریداران کمپرسورهای هوای اسکرو بیفزاید.

افسانه‌ی یک: کمپرسور هوا تنها منبع آلودگی به روغن است.

غالبا باور بر این است که هوای فشرده‌ی کمپرسورهای بدون روغن کاملا بدون روغن خواهد بود، هر چه باشد در المنت‌های آنها از روغن استفاده نمی شود. این باور حقیقت ندارد، زیرا آلودگی داخل سیستم هوای فشرده از چهار منبع متفاوت نشئت می‌گیرد؛ هوای اتمسفری ورودی به داخل کمپرسور پیشتر به بخار روغن موجود در محیط آلوده شده و کمپرسور هوای بدون روغن امکان جداسازی آن را ندارد.

افسانه‌ی دو: کمپرسور اسکرو اویل فری هوای بدون آلودگی فرآهم می‌آورد.

با وجود اینکه کمپرسورهای بدون روغن میزان روغنی که باید از هوای فشرده جدا کنیم را کاهش می دهند، اما به هیچ روی قابلیت کاهش هیچکدام از دیگر آلاینده‌های معمول موجود در سیستم را ندارند. عمده آلودگی هوای فشرده آب و روغن (در فازهای گوناگون) است، لیکن نباید از میکروارگانیسم‌ها و ذرات دیگر غافل شویم. برای حصول اطمینان از آنکه فرآیندها آسیبی از این آلاینده‌ها نمی بینند، ضروری است که آنها را جدا نموده و یا مقدار آنها را تا سطوح قابل قبول بکاهیم.

افسانه‌ی سه: کمپرسورهای بدون روغن نیازی به تجهیزات جداسازی/تلخیص ندارند.

شماتیکی از کمپرسور اسکرو بدون روغن
شماتیک کمپرسور اسکرو

معمولا در هنگام نصب کمپرسورهای بدون روغن از نصب تمامی و یا بخشی از فیلترهای پایین‌دست صرف نظر می کنند. تجهیزات تلخیص سیستم‌های هوای فشرده عموما شامل بسته‌ای دو فیلتری است که کارشناسان معتقدند یکی برای جداسازی ذرات و دیگری فیلتر روغن می باشد. اما این فیلترها فیلترهای ادغامی بوده و مهمترین اجزای تجهیزات تلخیص در سیستم هوای فشرده محسوب می شوند.

هر دوی این فیلترها جداسازی یکسانی انجام میدهند، هرچند در سطوح مختلف. فیلتر نخست فیلتری عمومی بوده و فیلتر کارآمدتر را از آلودگی‌های حجیم محفوظ میدارد. این تاسیسات دوفیلتری از جریان مداوم هوای فشرده‌ی باکیفیت اطمینان حاصل نموده و مزایای دیگری چون کاهش هزینه‌های عملیاتی و نیاز به تعمیرات را در مقایسه با بهره‌گیری از تنها یک فیلتر کارآمد به همراه دارد.

درایرهای هوای فشرده، تنها برای جداسازی بخار آب طراحی می شوند و امکان جداسازی آب مایع و ایروسول را ندارند. این تجهیزات نیز برای عملکرد بهینه به فیلترهای ادغامی متکی هستند.

افسانه‌ی چهار: کمپرسورهای بدون روغن از روغن استفاده نمی کنند.

تزئینی. روغن کمپرسور

کمپرسورهای بدون روغن به گونه‌ای طراحی شده اند که در داخل محفظه‌ی فشرده‌سازی از روغن استفاده نمی کنند فلذا روغن با هوایی که فشرده می شود تماسی نخواهد داشت. لیکن روغن عموما برای روانکاری قطعات متحرک و خنک‌سازی دستگاه استفاده می شود.

کمپرسورهای بدون روغن عموما از سیلینگ‌های بسیار پیچیده بهره می برند تا روغن روانکاری وارد هوای فشرده نشود؛ اما اگر این سیلینگ‌ها دچار اشکال شوند احتمال ورود روغن به سیستم هوای فشرده نیز هست. امکان ورود بخار روغن خروجی از محل اتصال میل‌لنگ به داخل کمپرسور نیز باید مدنظر قرار گیرد.

افسانه‌ی پنج: کمپرسورهای بدون روغن هوای فشرده‌ای منطبق بر استاندارد ISO8573-1:2010 Class 0 تولید می کنند.

این استاندارد، استاندارد بین‌المللی خلوص هوای فشرده بوده و دسته‌بندی‌های گوناگونی را برای کیفیت هوا ارائه می دهد. کلاس صفر سختگیرانه‌ترین دسته‌ی این استاندارد محسوب میشود و بسیاری از سازندگان کمپرسورهای هوا مدعی انطباق کمپرسورهای بدون روغنشان با این کلاس استاندارد هستند.

انطباق با کلاس صفر به معنای آلودگی صفر نیست. در صورتی که کمپرسور در اتاق پاکیزه تست شده باشد، آلودگی‌های موجود در هوای فشرده‌ی خروجی مینیمم خواهد بود. اما این کمپرسورها در شرایط شهری استفاده خواهند شد و هر مقدار آلودگی با مکش به درون آنها کشیده شود ادعای کلاس صفر به همان میزان نقض می شود.

همچنین مسیر توزیع هوای فشرده نیز امکان آلایندگی را دارد. همچنین استاندارد مذکور برای ذرات معلق، آب و روغن تعریف شده و هنگامی که کمپرسوری را کلاس صفر می شماریم می بایست متذکر شویم کدام یک از این آلاینده‌ها را به صفر رسانده است.

افسانه‌ی شش: کمپرسورهای اسکرو بدون روغن مجموع هزینه‌های مالکیت کمپرسور هوا را کاهش می دهند.

باور عمومی بر آن است که بهره‌گیری از کمپرسورهای اسکروی بدون روغن هزینه‌ی نهایی مالکیت کمپرسور هوا را کاهش میدهد و این از آن روست که نیاز به فیلتر را حذف کرده، افت فشار را کمتر نموده و در نتیجه به این مهم دست می یابد.

فارق از آنکه حذف کامل فیلترها اقدامی ناممکن است، هزینه‌ی خرید کمپرسور بدون روغن معمولا بسیار بیشتر از کمپرسورهای روغن‌پاششی همطراز است و مهمتر از آن، و شاید بزرگترین ریسک خرید کمپرسورهای بدون روغن، نگهداری المنت‌های این کمپرسورها بسیار گرانتر و دشوارتر می باشد. در بسیاری از مواقع جایگزینی کامل المنت هواساز پس از مدت زمان کوتاهی ضروری می شود.

تماس با شرکت